Social Media21.08.2014

Consumenten maken zich géén of nauwelijks zorgen bij het delen van hun persoonlijke informatie


Een meerderheid van de consumenten blijkt zich weinig zorgen te maken over de persoonlijke gegevens die met merken worden gedeeld. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Webtrends bij tweeduizend Britse consumenten. Vastgesteld werd dat 58 procent van de ondervraagden zich geen vragen blijkt te stellen over het volume persoonlijke gegevens dat met merken worden gedeeld.

In de leeftijdsgroep tussen achttien en vierentwintig jaar stijgt dat cijfer tot 68 procent. Ook in de categorie tussen vijfentwintig en vierendertig jaar heeft nog 64 procent vertrouwen in de gegevens die met merken worden gedeeld.

“Het vertrouwen in het delen van persoonlijke informatie met merken neemt duidelijk af met de leeftijd,” voeren de onderzoekers aan. “Bij de vijfenvijftigplussers verzet 50 procent zich tegen het delen van persoonlijke informatie.”

Webtrends stelde verder vast dat slechts 23 procent van de millennials verwacht dat het delen van persoonlijke informatie in de toekomst nog negatief zal worden benaderd, maar in de groep van de vijfenvijftigplussers loopt dat op tot 49 procent. “Het is geen verrassing dat de jongere generaties een groter vertrouwen vertonen,” wordt er opgemerkt.

“Jongeren zijn immers in een geconnecteerde en datacentrische wereld opgegroeid en beseffen de voordelen van het delen van informatie met favoriete merken.”

Webtrends stelde verder ook vast dat consumenten zich vooral tot het delen van persoonlijke informatie voelen aangezet door kortingen op kledij (36 procent), gratis thuisbestelling (31 procent) en kortingen op reizen (28 procent). Ook bleek dat 64 procent van de consumenten bereid blijkt om zijn naam en email-adres te delen met retailers, maar in de reissector daalt dat cijfer tot 49 procent.

Wanneer echter meer gevoelige informatie wordt gevraagd, zoals het inkomensniveau of het thuisadres, vallen de respectievelijke scores terug tot 17 procent en 10 procent. Opmerkelijk is dat slechts 5 procent van de consumenten bereid bleek om gevoelige informatie te delen met liefdadigheidsorganisaties.

“Merken moeten vaak met een erfenis uit het verleden afrekenen,” stipt John Fleming, marketing director van Webtrends, aan. “Wellicht werden een aantal respondenten in het verleden onder meer geconfronteerd met liefdadigheidsorganisaties die de persoonlijke gegevens gebruikten om de consument met hardnekkige communicaties en telemarketing te blijven overspoelen.”

“Merken kunnen die percepties echter in goede zin bijsturen door hun communicaties te personaliseren en een optimale timing te hanteren. Bovendien moet de communicatie gevoerd worden volgens de voorkeuren van de consument. Daardoor zullen de merkperceptie, loyaliteit en vertrouwen kunnen worden verbeterd.” 

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Onderzoek

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?