Social Media12.04.2018

Bye Bye Facebook? Het valt allemaal wel mee


De oproep die Arjen Lubach deze week deed om massaal ons Facebook-account op te heffen zal je vast niet ontgaan zijn. Gisterenavond was dan de officiële Bye Bye Facebook-avond, waar op voorhand 33.000 mensen hadden aangegeven dat te gaan doen. Nu zullen we de werkelijke cijfers nooit te weten komen, dus het enige dat we kunnen doen is gokken. Nu vind ik 33.000 op het totaal aantal Facebook-gebruikers (ruim 10 miljoen) heel erg weinig en is de vraag of zij dat ook daadwerkelijk gedaan hebben. Kijkend naar mijn eigen vrienden zouden er drie definitief vertrekken, waarvan er twee nog steeds actief zijn. Eentje heeft dus echt de knoop doorgehakt. Helemaal niet representatief onderzoek hoor, maar misschien zijn deze mensen toch tot andere inzichten gekomen? Is de stap te groot geweest?

Hoop heisa om niks?

Waar wij zelf verder nog naar kunnen kijken zijn de volgers van onze pagina’s en opvallend genoeg hebben alle pagina’s er alleen maar volgers bij gekregen in plaats van verloren (nu is er natuurlijk ook de mogelijkheid dat het 24 uur duurt voordat de likes van de mensen zijn vertrokken worden verrekend met de pagina-likes). En dat geldt ook voor een aantal andere grote pagina’s die ik gecheckt heb: geen enkele Facebook-pagina lijkt volgers te zijn kwijtgeraakt, sterker nog: alle pagina’s zijn gegroeid. Was het een hoop heisa om niks? Valt het dus allemaal wel mee? Het lijkt er wel op.

Of het nu het optreden van Mark Zuckerberg – een keertje in pak in plaats van T-shirt – was voor de Amerikaanse regering over de Cambridge Analytica-zaak dat mensen toch genoeg vertrouwen heeft gegeven dat hij het tij wel gaat keren, of dat het puur het feit is dat mensen hun digitale verjaardagskalender (nog) niet kwijt willen, dat zullen we nooit weten. Iedereen vormt zijn eigen mening over dit onderwerp en eerlijk gezegd vind ik het wel prettig om te zien dat de wil van een populaire presentator toch iets minder gehoord wordt dan ik aanvankelijk dacht. Arjen Lubach zelf is overigens wel vertrokken en hoeveel mensen hem gevolgd zijn zullen we nooit weten.

Dit neemt niet weg dat het onderwerp privacy nog meer aandacht zal krijgen en het zal echt niet alleen Facebook zijn die zich daarover moet verantwoorden. Google, Instagram en WhatsApp liggen net zo goed onder een vergrootglas. Misschien is deze Bye Bye Facebook-actie alleen maar goed geweest en zijn de ogen van een hoop mensen rondom dit onderwerp open gegaan (wat alleen maar goed is).

Grappig vind ik wel dat zo ongeveer iedereen die wél is vertrokken van Facebook de dringende behoefte had om dat vertrek – op Facebook – aan te kondigen, om vervolgens op Twitter te melden dat het gelukt is. Blijkbaar hebben deze mensen behoefte aan een digitaal schouderklopje. Bij deze hoor jongens!

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads