"Actief gebruik Facebook loopt terug"

"Actief gebruik Facebook loopt terug"

+ What’s Happening Online

Vorig artikel Volgend artikel

Het actieve gebruik van Facebook daalt, terwijl Instagram groeit. Het gebruik van smartphones groeit (ja, natuurlijk), net als dat van smart-tv's. Het blijkt uit onderzoek van Ruigrok Netpanel. Afgelopen vrijdag publiceerden zij de resultaten van What’s Happening Online? – 2017, waarmee zij inzicht willen geven in het gebruik van onder andere internet, social media en e-commerce.

Smartphones en smart-tv's

Dat het gebruik van smartphones is toegenomen is een schot voor open doel. Maar ook de smart-tv's gebruiken we steeds meer. In het afgelopen jaar maakten deze tv's een stevig groei door. Vooral Millennials maken het meeste gebruik van internet op hun televisie. In 2012 werd de smart-tv gebruikt door iets minder dan één op de tien Nederlanders. Vijf jaar later is het gebruik gegroeid naar bijna drie op de tien.

tv-kijken-online-2017
Welke devices gebruik jij?

Gebruik social media

Als er iets is dat flink aan het veranderen is, dan is het wel het social media-gebruik. Je kunt in feite jezelf als referentiekader gebruiken: welke media gebruik jij zelf actief op dit moment? En hoe was dat een jaar (of twee jaar) geleden?

Grote kans dat jij aangeeft dat je Facebook steeds minder gebruikt, en Instagram des te meer. Het is voor het eerst dat er ook echt dalende cijfers van Facebook te zien zijn. En ook al loopt het lijntje een beetje terug, het is nog steeds - by far - het meest gebruikte sociale netwerk. Alleen is het de laatste tijd best wel moeilijk om door al die kattenfilmpjes, meme's, bloopers en GIF'jes heen nog de vakantiefoto's of geboorte-aankondigingen van je vrienden te zien.

gebruik-social-2017
Social media-gebruik in 2017

In de resultaten van het onderzoek van Ruigrok zijn een hoop interessante dingen te lezen, waarbij vooral de verschillen tussen verschillende leeftijdscategorieën boeiend zijn. Dit en meer kun je lezen in de onderzoeksresultaten (gratis te downloaden).

  • Digitieners (14-20 jaar): gebruiken social media het meest, maar zijn minder geïnteresseerd in Facebook. Ze zijn grootverbruiker van korte online video’s.
  • Millennials (21-35 jaar): shoppen het meest online via mobiel en zijn het meest bezig met privacy-instellingen van alles wat zij online doen.
  • Generatie X (36-55 jaar): gebruikt nog steeds tablets. Facebook verliest populariteit, Instagram groeit.
  • Babyboomers (56-71 jaar): tweederde gebruikt social media (vooral WhatsApp). Het vertrouwen in veiligheid online is bij deze groep aan het groeien, maar klachten of vragen doen ze het liefst via de telefoon.

Header: © Sondem - Fotolia.

Meer content

Marloes de Hooge

Marloes is editor in chief van DutchCowboys en Travelvalley. Auteur van het boek Bucketlist Reizen. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies