Social Media11.09.2018

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events


Of het nu het Wereldkampioenschap voetbal is, de Olympische Spelen, de Super Bowl of de uitreiking van de Oscars. Dit soort grote evenementen zijn niet alleen de best bekeken shows van het jaar, het zijn ook de evenementen waarover we met zijn allen het meeste tweeten.

Het afgelopen WK Voetbal in Rusland, met Frankrijk als winnaar, was goed voor in totaal 115 miljard impressies (views op Twitter). De Super Bowl 52 van eerder dit jaar, goed voor 4,8 miljard impressies, en dat op één dag. En de Olympische Spelen van 2018 hadden in totaal samen zo’n 33,6 miljard views op Twitter. Stuk voor stuk indrukwekkende cijfers. En dergelijke live events zijn dus ook een mooie manier om wat extra aandacht rondom jouw bedrijf of merk te krijgen.

Om relevant te blijven met jouw publiek, volgers of fans is het dus slim om deel uit te maken van de conversatie rondom dit soort grote events. En dat is niet alleen goed voor je engagement, het kan ook nog eens goed zijn voor de business.

Onderzoek

Recent onderzoek van NeuroInsight heeft aangetoond dat Twitter Ads tijdens dergelijke live events 11% effectiever zijn in het stimuleren van betrokkenheid en ook nog eens 9% beter (in je geheugen) blijven hangen dan advertenties op televisie. Daarnaast brengen gebruikers ook nog eens 4% meer tijd door op Twitter tijdens dit soort grote events, in vergelijking tot een normale dag.

Allemaal mooie cijfers, maar hoe creëer of bedenk je nu zelf een inhaker of tweet om je voordeel te halen uit een betrokken publiek tijdens deze live events? We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Lees ze goed door, haal er je voordeel uit en zorg ervoor dat bij het volgende grote event jij weet wat te doen voor jouw bedrijf of merk!

1. Hou geen verkooppraatje

Keep it real. Ga geen verkooppraatje houden. Zorg dat de tweets inspelen over de recente activiteit, team of persoon. Je zal een beetje moeten entertainen en proberen op een subtiele manier jouw bedrijf te vermelden. Een goed voorbeeld hiervan is Duracell, dat tijdens de afgelopen Super Bowl met 1 tweet de perfecte balans wist te vinden tussen het feliciteren van de Eagles met de overwinning en tegelijkertijd in te spelen op de geschiedenis van de Philadelphia fans en batterijen.

2. Overweeg het gebruik van video

Een video of geanimeerd GIF’je van maar 5 seconden kan meer aandacht trekken dan een statische afbeelding. Kost wat meer tijd om te maken, dus zorg dat je dit vooraf al gedaan hebt. Maak het jezelf niet te moeilijk en zorg dat je een paar opties hebt om uit te kiezen. Op die manier ben je klaar om snel in te spelen op de actuele gebeurtenissen.

3. Gebruik hashtags en emoji’s

Je ziet hashtags en emoji’s waarschijnlijk al veel voorbij komen, maar geloof het of niet, toch wordt er nog vaak niet aan gedacht. Hashtags zorgen ervoor dat de tweet op meerdere plekken op kan duiken. En emoji’s voegen er een tikkeltje fun aan toe. Reden genoeg om met beide aan de slag te gaan.

4. Zorg dat je actueel bent

Actualiteit is erg belangrijk. Kom niet een dag later nog op de proppen met een leuke inhaker. Het ijzer smeden als het heet is. Is er bijvoorbeeld een belangrijke wedstrijd bezig, dan zal deze ook vaak trending zijn. Dan is het het moment om in te haken. Bedenk iets leuks. Voeg er een van de vooraf gecreëerde videos aan toe, en voilà.

5. Het is niet alleen maar een tweet

Het is een conversatie. De juiste tweet op het juiste moment kan zorgen voor een hele reeks reacties. bereid je voor op een conversatie met jouw volgers en mogelijk een heel aantal nieuwe fans. Ook hier geldt weer, zorg dat je klaar zit om te reageren op relevante tweets en reacties. Een mooi voorbeeld hier is deze reactie van Airbnb, rondom de eerste Oscar voor Leonardo DiCaprio.

Op sportgebied is het nog even wachten op het volgende grote event. Misschien volgt er nog Nederlands succes in de Vuelta. Maar echt grote events zijn er even niet. Geeft jou genoeg tijd om je voor te bereiden, en er zo voor te zorgen dat jij de volgende klaar bent om in te spelen op wat er ook maar op je pad gaat komen.

Is bovenstaande allemaal iets te tijdrovend voor jouw merk of bedrijf? Dan heb je uiteraard ook de mogelijkheid om gelijk te gaan adverteren op Twitter. Ook hiermee zal je uiteraard jouw doelgroep bereiken, en dit blijkt uit recent onderzoek ook erg effectief te zijn.

Verder lezen over Bedrijven

Welzijn op de werkplek met AI collega’s

De Maand van de Mentale Gezondheid is afgelopen, maar het belang neemt alleen maar toe. Een grote stap hierin is het aanpakken van mentale gezondheidsproblemen op de werkplek. Veelvoorkomende uitdagingen zijn onder andere burn-out, stress en tijdsgebrek. Dit heeft invloed op het welzijn en de productiviteit van werknemers. Statistieken tonen aan dat een aanzienlijk deel van de tijd verloren gaat aan repetitieve en uitputtende taken.

Artificial Intelligence24.07.2024

Welzijn op de werkplek met AI collega’s

5x tips om van jouw werkplek een chille omgeving te maken

We hebben allemaal weleens van die dagen waarop we liever in bed zouden blijven liggen dan naar het werk te gaan. Het kan ook anders, af en toe pauze nemen op een plek waar je je comfortabel voelt en waar je geïnspireerd kunt werken is veel fijner. Hieronder lees je 5 tips om te werken in een chille omgeving, waardoor je kunt relaxen én productief kunt werken.

DC Business21.06.2024

5x tips om van jouw werkplek een chille omgeving te maken

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start

Eigen tarieven bepalen en eigen werktijden: hoe fijn is dat? Het geeft een enorm gevoel van vrijheid, maar dat betekent niet dat er niet een paar dingen zijn die je toch echt wel even moet regelen. Deze 5 dingen zijn verstandig om op te letten als je je eigen bedrijf start.

Startups15.05.2024

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start

Trends in 2024 voor bedrukte relatiegeschenken: Wat is hot en wat niet?

De wereld van bedrukte relatiegeschenken blijft zich ontwikkelen, waarbij elk jaar nieuwe trends opduiken die aansluiten bij de wisselende voorkeuren en technologische ontwikkelingen.

DC Business15.05.2024

Trends in 2024 voor bedrukte relatiegeschenken: Wat is hot en wat niet?

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

Het inrichten van een kapsalon is meer dan alleen het kiezen van mooie meubels en decoraties. Het gaat om het creëren van een ruimte die zowel functioneel als uitnodigend is voor je klanten en medewerkers. Hier zijn enk...

DC Business09.04.2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

In een wereld waar technologie razendsnel evolueert en bedrijfsprocessen steeds complexer worden, is de behoefte aan softwareoplossingen die naadloos aansluiten op specifieke bedrijfsbehoeften urgenter dan ooit. Maatwerk...

Technology28.03.2024

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Logitech heeft deze week 2 nieuwe webcams onthuld voor zowel consumenten als bedrijven die behoefte hebben aan videovergaderingen in de hoogste kwaliteit, compleet met het meest uitgebreide aanbod aan features dat Logite...

Gadgets07.03.2024

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Verder lezen over Engagement

Instagram marketing in 2019: less is more

Instagram marketing laat dit jaar een opvallende trend zien, namelijk: less is more. Een video genereert hetzelfde bereik als twee statische foto’s, te veel hashtags en tags doen eerder kwaad dan goed en ook micro-infl...

Social Media04.04.2019

Instagram marketing in 2019: less is more

​De perfecte customer experience creëer je zelf

De moderne consument neemt alleen genoegen met de hoogste kwaliteit en de beste service. Voldoet de customer experience niet aan deze hoge eisen, dan is de overstap naar de concurrent zo gemaakt. Hoe zorg je voor de perf...

Online25.04.2017

​De perfecte customer experience creëer je zelf

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

Contentmarketing blijft zich doorontwikkelen maar het maken van Engaging Content voor de huidige marketeers blijkt nog vaak een zware klus. Daarom geeft onze blogger en tevens docent, consult en auteur Patrick Petersen t...

DC Business15.06.2016

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

Instagram is hot. Dat wisten de ruim 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers natuurlijk al lang, maar bedrijven zien ook steeds vaker de meerwaarde in van Instagram als social media kanaal. Zeker nu het ook in Nederla...

Social Media07.10.2015

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Tijdens het congres Facebook Marketing 2015 gaf Kirsten Jassies, social business entrepreneur en blogger, een lezing over de 10 geboden voor merken op Instagram. Instagram heeft wereldwijd 300 miljoen gebruikers waarvan...

Events11.06.2015

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

Eind vorig jaar werden berichten op Facebook twee keer zoveel gepromoot ten opzichte van het begin van 2014. Foto's werden het vaakst gepromoot, maar dat was mogelijk dus niet de effectiefste manier. Er zijn al een aan...

Social Media17.02.2015

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

En met foto's nu de minste?
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Wat zorgt er nou voor dat een tweet veel gedeeld of geretweet wordt? Zijn er bepaalde tweets die beter scoren dan andere tweets? Twittercounter ging op onderzoek en kwam erachter dat dit de dingen zijn die mensen graag r...

Social Media19.08.2014

Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Engagement op Instagram boosten doe je zo

Instagram, je weet wel die plaats voor het delen van selfies, is toch ook echt een van de snelst groeiende social media platformen met inmiddels al meer dan 200 miljoen gebruikers. Het levert 15 keer meer engagement...

Social Media07.08.2014

Engagement op Instagram boosten doe je zo

Infographic

Verder lezen over Merken

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Verder lezen over Twitter

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

X heeft zonder iets te zeggen de waterpistool-emoji weggedaan en in plaats daarvan de gun weer teruggebracht.

Social Media24.07.2024

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze week gingen er natuurlijk wat meer voetbalgrappen en -grollen viral door het EK, en dat vinden we helemaal niet erg. De leukste virals delen we traditiegetrouw met je in het weekend.

Social Media22.06.2024

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

Deze week hebben we veel viral zien gaan, maar we kunnen maar met één viral video beginnen en dat is de haaienspeech van Trump. Let's go!

Social Media16.06.2024

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

X toont je straks helemaal geen likes meer

Likes zijn niet meer te zien op X. Het is niet zo dat de likes helemaal verdwijnen, maar net als op Instagram zie je niet wie liket..

Social Media12.06.2024

X toont je straks helemaal geen likes meer

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze week viral heeft weer een aantal prachtige viralposts gevonden, waaronder de comeback van Let's Go!

Social Media09.06.2024

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Porno mag nu officieel op X/Twitter

We schreven eerder al dat Communities deze NSFW-content konden gaan plaatsen, maar nu is het dus eigenlijk overal toegestaan, behalve in je profielfoto en banner.

Social Media03.06.2024

Porno mag nu officieel op X/Twitter

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel