5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

Vorig artikel Volgend artikel

Of het nu het Wereldkampioenschap voetbal is, de Olympische Spelen, de Super Bowl of de uitreiking van de Oscars. Dit soort grote evenementen zijn niet alleen de best bekeken shows van het jaar, het zijn ook de evenementen waarover we met zijn allen het meeste tweeten.

Het afgelopen WK Voetbal in Rusland, met Frankrijk als winnaar, was goed voor in totaal 115 miljard impressies (views op Twitter). De Super Bowl 52 van eerder dit jaar, goed voor 4,8 miljard impressies, en dat op één dag. En de Olympische Spelen van 2018 hadden in totaal samen zo’n 33,6 miljard views op Twitter. Stuk voor stuk indrukwekkende cijfers. En dergelijke live events zijn dus ook een mooie manier om wat extra aandacht rondom jouw bedrijf of merk te krijgen.

Om relevant te blijven met jouw publiek, volgers of fans is het dus slim om deel uit te maken van de conversatie rondom dit soort grote events. En dat is niet alleen goed voor je engagement, het kan ook nog eens goed zijn voor de business.

Onderzoek

Recent onderzoek van NeuroInsight heeft aangetoond dat Twitter Ads tijdens dergelijke live events 11% effectiever zijn in het stimuleren van betrokkenheid en ook nog eens 9% beter (in je geheugen) blijven hangen dan advertenties op televisie. Daarnaast brengen gebruikers ook nog eens 4% meer tijd door op Twitter tijdens dit soort grote events, in vergelijking tot een normale dag.

Allemaal mooie cijfers, maar hoe creëer of bedenk je nu zelf een inhaker of tweet om je voordeel te halen uit een betrokken publiek tijdens deze live events? We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Lees ze goed door, haal er je voordeel uit en zorg ervoor dat bij het volgende grote event jij weet wat te doen voor jouw bedrijf of merk!

1. Hou geen verkooppraatje

Keep it real. Ga geen verkooppraatje houden. Zorg dat de tweets inspelen over de recente activiteit, team of persoon. Je zal een beetje moeten entertainen en proberen op een subtiele manier jouw bedrijf te vermelden. Een goed voorbeeld hiervan is Duracell, dat tijdens de afgelopen Super Bowl met 1 tweet de perfecte balans wist te vinden tussen het feliciteren van de Eagles met de overwinning en tegelijkertijd in te spelen op de geschiedenis van de Philadelphia fans en batterijen.

2. Overweeg het gebruik van video

Een video of geanimeerd GIF’je van maar 5 seconden kan meer aandacht trekken dan een statische afbeelding. Kost wat meer tijd om te maken, dus zorg dat je dit vooraf al gedaan hebt. Maak het jezelf niet te moeilijk en zorg dat je een paar opties hebt om uit te kiezen. Op die manier ben je klaar om snel in te spelen op de actuele gebeurtenissen.

3. Gebruik hashtags en emoji’s

Je ziet hashtags en emoji’s waarschijnlijk al veel voorbij komen, maar geloof het of niet, toch wordt er nog vaak niet aan gedacht. Hashtags zorgen ervoor dat de tweet op meerdere plekken op kan duiken. En emoji’s voegen er een tikkeltje fun aan toe. Reden genoeg om met beide aan de slag te gaan.

4. Zorg dat je actueel bent

Actualiteit is erg belangrijk. Kom niet een dag later nog op de proppen met een leuke inhaker. Het ijzer smeden als het heet is. Is er bijvoorbeeld een belangrijke wedstrijd bezig, dan zal deze ook vaak trending zijn. Dan is het het moment om in te haken. Bedenk iets leuks. Voeg er een van de vooraf gecreëerde videos aan toe, en voilà.

5. Het is niet alleen maar een tweet

Het is een conversatie. De juiste tweet op het juiste moment kan zorgen voor een hele reeks reacties. bereid je voor op een conversatie met jouw volgers en mogelijk een heel aantal nieuwe fans. Ook hier geldt weer, zorg dat je klaar zit om te reageren op relevante tweets en reacties. Een mooi voorbeeld hier is deze reactie van Airbnb, rondom de eerste Oscar voor Leonardo DiCaprio.

Op sportgebied is het nog even wachten op het volgende grote event. Misschien volgt er nog Nederlands succes in de Vuelta. Maar echt grote events zijn er even niet. Geeft jou genoeg tijd om je voor te bereiden, en er zo voor te zorgen dat jij de volgende klaar bent om in te spelen op wat er ook maar op je pad gaat komen.

Is bovenstaande allemaal iets te tijdrovend voor jouw merk of bedrijf? Dan heb je uiteraard ook de mogelijkheid om gelijk te gaan adverteren op Twitter. Ook hiermee zal je uiteraard jouw doelgroep bereiken, en dit blijkt uit recent onderzoek ook erg effectief te zijn.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies