Social Media14.06.2014

Facebook geeft gebruiker de mogelijkheid om advertenties te bepalen


facebook-geeft-gebruiker-de-mogelijkheid.jpg
facebook-geeft-gebruiker-de-mogelijkheid.jpg

Je herkent het vast wel als je door het nieuwsoverzicht scrolt…van die advertenties die niet aansluiten op jou als persoon. Hier gaat Facebook binnenkort verandering inbrengen met de ad preference functie. Deze functie geeft meer achtergrond informatie over het feit waarom een bepaalde advertentie zichtbaar is voor een gebruiker.

Naast bepaalde advertenties wordt een ‘Why am I seeing this?’ link geplaatst waar gebruikers op kunnen klikken. Door op deze link te klikken licht Facebook zijn keuze voor een bepaalde advertentie toe. Hier wordt voor een gebruiker inzichtelijk waarom een advertentie aansluit bij het gebruikersprofiel.

Vervolgens kunnen gebruikers via de ad preferences bepaalde advertenties laten verwijderen. Als een gebruiker bijvoorbeeld steeds advertenties van auto’s te zien krijgt, maar geen behoefte heeft aan een nieuwe auto, kunnen deze advertenties worden uitgeschakeld. De advertenties worden getoond aan de gebruiker omdat hij/zij bij interesses het onderwerp ‘auto’s’ heeft aangevinkt.

De targeted ads worden ingezet door Facebook om ervoor te zorgen dat een groter deel van de advertenties relevant zijn voor de gebruiker. Hierdoor krijgen gebruikers de mogelijkheid om bepaalde advertenties nog specifieker af te stellen op hun eigen interesses en voorkeuren.

Momenteel is het zo dat Facebook advertenties baseert op de interesses en voorkeuren die een gebruiker invult. Daarnaast spelen geslacht, leeftijd en locatie een grote rol op de getoonde advertenties. Door deze nieuwe targeted ads functie neemt facebook ook websites en apps mee die je bezoekt en gebruikt om hier de advertenties op te gaan targeten. Deze vorm van ‘internet-based advertising’ brengt vragen met zich mee rondom privacy.

Facebook zegt hierop: ‘Let’s say that you’re thinking about buying a new TV, and you start researching TVs on the web and in mobile apps. We may show you ads for deals on a TV to help you get the best price or other brands to consider. And because we think you’re interested in electronics, we may show you ads for other electronics in the future, like speakers or a game console to go with your new TV.’

Volgens Facebook zijn er veel andere bedrijven die deze vorm van ‘internet-based advertising’ al inzetten, waaronder Google. Toch is het zo dat elk online tracking en monitoring proces gemoeid is met privacy redenen.

Mocht je niet gediend zijn van deze nieuwe targeted ads functie? Facebook biedt de mogelijkheid voor alle gebruikers om zichzelf uit te schrijven. Zowel via de web browser als via iOS en Android. De targeted ads functie wordt eerst in de Verenigde Staten uitgerold. Wanneer deze functie in Nederland beschikbaar komt, is niet bekend.