Social Media01.05.2014

Instagram is het platform voor interactie met de consument


Instagram het sociale netwerk als het aankomt op betrokkenheid en engagement van jouw volgers, zo blijkt uit een recent onderzoek van Forrester. Ze omschrijven Instagram als “The King of Social Engagement.” Facebook en Twitter domineren in aantallen gebruikers, maar de gebruikers van die netwerken zijn minder geneigd om posts te liken, er op te reageren of te delen.

Het onderzoek is gebaseerd op 3 miljoen interacties van gebruikers met zo’n 2500 merken. Het bleek dat voor iedere 1 miljoen Facebook fans die een merk heeft, een post goed is voor ongeveer 700 likes, reacties en shares. Dat aanstal dropt flink als we kijken naar Twitter, daar ziet een merk zo’n 300 likes, reacties en shares voor iedere 1 miljoen volgers. Maar op Instagram, content dat door merken geplaatst wordt levert 58 keer meer engagement per volger dan op Facebook, en 120 keer meer dan per volger op Twitter.

Over het geheel genomen zijn 6 van de 7 sociale netwerken die getest zijn door Forrester, goed voor een engagement ratio van minder dan 0,1%. Instagram posts genereerden een per-volger engagement ratio van 4.21 procent.

instagram-is-het-platform-voor-interacti.jpg
instagram-is-het-platform-voor-interacti.jpg

Maar het onderzoek toont eveneens aan dat dit mogelijk te wijten is aan het feit dat er veel minder merken aanwezig zijn op Instagram. En dus hoeven de posts van de aanwezige merken op Instagram niet door een “berg rommel” heen om hun volgers te bereiken.

Het aantal merken en gebruikers blijft flink toenemen dus dit kan wel eens van korte duur zijn.

Forrester: “Marketers must use Instagram now, before it changes the rules — and they must be ready to move on to another social site when Instagram’s phenomenal engagement rates disappear.”

Verder lezen over Instagram

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

We instagrammen inmiddels al jaren en we denken goed te weten wat we doen. Maar, wat als dat beter kan? Instagram introduceert 'best practises'.

Social Media02.10.2024

Instagrams ‘best practices’ geeft je tips voor je post

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Tieners krijgen op Instagram minder te zien en ouders krijgen meer controle. Het is geen keuze: ben je onder de 18 jaar, dan krijg je dit nieuwe tieneraccount automatisch.

Social Media18.09.2024

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Wie is toch die Ravi waar iedereen op Threads het over heeft? Zelfs bedrijven doen mee.

Social Media17.09.2024

Wie is Ravi en waarom heeft het hele internet het over hem?

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

Meta zou testen hoe het is als Instagram en Threads wat meer interactieve mogelijkheden krijgen. 

Social Media16.09.2024

Instagram-reacties zijn straks ook op Threads te zien

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media