Social Media10.04.2014

Facebook maakt privéberichten nu echt privé


facebook-maakt-priveberichten-nu-echt-pr.jpg
facebook-maakt-priveberichten-nu-echt-pr.jpg

Facebook is aan het testen met privacysettings om hiermee lezers beter te alarmeren met wie zij bepaalde content delen op het platform. Momenteel kunnen Facebook gebruikers op het web bij het plaatsen van berichten kiezen voor ‘openbaar’ of voor alleen ‘vrienden’ (en voor ‘alleen ikzelf’). Binnenkort gaat dit dus veranderen. Hieronder meer info over de plannen van Facebook en hoe zij de privacysettings opnieuw vorm willen geven.

Pop-up reminder
Momenteel is het zo dat de privacyinstellen aangepast kunnen worden via een kleine button aan de onderzijde.

privacy-setting-fb.jpg
privacy-setting-fb.jpg

Dit wil Facebook veranderen door gebruikers te attenderen op de privacy instellingen alvorens zij een bericht plaatsen. Hierbij zal de komende tijd getest worden met een pop-up bericht waarin de gebruiker wordt geattendeerd op de privacy instellingen en tevens in deze pop-up de instellingen kan veranderen.

screen-shot-2014-04-10-at-10-47-40-am.jpg
screen-shot-2014-04-10-at-10-47-40-am.jpg

Ook zal er getest worden met de positie van de pop-up. Bepaalde gebruikers zullen dit scherm boven hun originele bericht zien en anderen op de positie zoals hierboven in de afbeelding is te zien.

Gebruikerservaringen

Mike Nowak is de leidende productmanager binnen het privacy team van Facebook. Nowak zegt dat slechte gebruikerservaringen ook ten nadele zijn van Facebook. Dit kan iedereen wel beamen. In het verleden hebben slechte gebruikerservaringen gezorgd voor een flinke reputatieschade van het sociale netwerk.

Nowak zegt dat de doelen rond privacy onveranderd zijn gebleven. De aanpak daarentegen wel. Facebook zal rond de nieuwe privacy instellingen dagelijks 4.000 enquêtes verspreiden om op die manier in te spelen op de wensen en eisen van de gebruiker.

Wanneer deze nieuwe functies in Nederland worden toegepast is nog niet bekend. Het kan zijn dat bepaalde aspecten nooit geïmplementeerd zullen worden, omdat dit bijvoorbeeld niet goed werkt. Nog even afwachten dus.

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads