Social Media26.12.2013

24/7 webcare, altijd en overal bereikbaar zijn?


Wat hebben mobile, social en big data met elkaar gemeen? Juist, deze thema’s zul je de komende tijd nog veel vaker voorbij horen komen. Een Google search naar ’trends 2014′ geeft aan dat veel organisaties de komende tijd groots inzetten op mobiele ontwikkelingen. Daarnaast zijn steeds meer organisaties online actief en krijgt big data steeds vaker een prominente plek binnen de strategische ontwikkelingen. Maar wat betekent dat voor de inzet van webcare?

24-7-webcare-altijd-en-overal-bereikbaar.jpg
24-7-webcare-altijd-en-overal-bereikbaar.jpg

Hallo, er wordt over je gesproken!

Allereerst moeten we het over één ding eens worden, er wordt online over je gesproken. We delen online, op elk moment van de dag, vanaf elke locatie wat onze ervaringen zijn. Soms doen we dat bewust, om gehoord te worden óf om even lekker te ventileren. Het groeiend aantal smartphonegebruikers, 4g-verbindingen en de laagdrempeligheid van online delen zullen dit gesprek alleen maar verder versterken.

Daarnaast toont een simpele zoekopdracht in OBI4wan op de term #fail dat we online sneller geneigd zijn om te klagen dan te complimenteren.

Volume-fail 

Webcare heeft wel degelijk invloed op je merkperceptie

Ik sluit me volledig aan bij het stuk van Jarka Bloemberg over 5 redenen met het nut van webcare. Ik focus me daarbij vooral op het punt van de snelheid waarmee een online situatie kan escaleren. Goede monitoring en tijdig schakelen is hierbij van uiterst belang. Je klant is immers altijd online en wil het liefst, via welk kanaal dan ook, direct geholpen worden.

De kansen van webcare benutten

Auke Schmitz, Q-Park: “Omdat onze klanten 24/7 bij ons parkeren worden er ook 24/7 berichten over ons of naar ons gestuurd via social media. Vanuit marketing perspectief is het interessant altijd inzichtelijk te hebben wat er wordt gezegd, maar ook voor operations.

Dit kon natuurlijk altijd al via de online omgeving, maar we kunnen nu met de webcare app helemaal realtime volgen wat er via de verschillende social media binnenkomt en uitgaat. Daarnaast kan ik ook in de app gelijk zien wat het sentiment van de tweet is, de conversatie inzien en ook tags toevoegen aan deze persoon. Wat voor ons specifiek ook een handige functie in de app is, is dat we direct een tweet door kunnen sturen naar de desbetreffende parkeerfaciliteit of teamleider van de faciliteit. Positief of negatief, zo kunnen we altijd gelijk schakelen met de juiste partijen.”

OBI4wan-webcare-app-dutchcowboys 

Roel van Balen, Bizz Consultancy: “Voor de consument en zakelijke klant vervagen steeds meer de grenzen tussen de grotere organisaties en MKB-bedrijven. Daarmee zijn de klanten van MKB organisaties steeds kritischer geworden. Klachten worden hierbij sneller online kenbaar gemaakt én we verwachten daarbij sneller reactie. Dit verhoogt de druk op organisaties om op het gebied van klantcontact te innoveren.

Ook voor het MKB ligt de oplossing binnen handbereik. Inmiddels zijn er voor MKB-ondernemingen betaalbare webcare oplossingen die het mogelijk maken om de online dialoog met de klanten aan te gaan. Sinds kort is het mogelijk om met behulp van een Webcare App altijd en overal controle te houden over je online reputatie. De alerte en innovatieve MKB-ondernemer heeft dus de juiste tools in handen om onderscheidend te zijn op het gebied van klantcontact.”

Of je nou groot bent of klein, je moet online zijn!

Je klant is online actief, dáár liggen (nog steeds) de kansen. Monitor actief wat er online rondom je merk of organisatie wordt gezegd en ga het gesprek eens aan. Duik daarna in je social data  om te kijken op welk moment, waar, waarover en tussen wie het gesprek plaatsvindt. Gebruik die insights ook om kritisch te kijken naar je bedrijfsvoering, marketing of klantenservice. Want geloof me, als er verbeterpunten zijn dan komen die vanzelf naar voren wanneer je eens door de mentions van je Twitter account grasduint.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over App

Dyson wil je met AR-app laten zien welke plekjes je bent vergeten

Dyson komt met een app om je te wijzen op de plekjes waar je hebt vergeten te stofzuigen. Heel confronterend, maar er zijn nog vragen.

Technology12.04.2024

Dyson wil je met AR-app laten zien welke plekjes je bent vergeten

Uber nu ook beschikbaar in Zwolle

Taxichauffeurs uit Zwolle kunnen sinds een week de Uber app gebruiken om passagiers te vinden die op zoek zijn naar een rit.

Online10.04.2024

Uber nu ook beschikbaar in Zwolle

​Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen

Sommige spelletjes of apps begin je mee, maar laat je na een paar dagen al links liggen. Anderen doe je elke dag, alsof het een religie is. Helemaal als de klok bijna 12 uur slaat ‘s nachts, dan breekt het zweet je uit...

Mobile18.03.2024

​Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen

Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp mag zich binnenkort dan openstellen voor meer ander appverkeer, er zijn nog steeds altnernatieven voor de app die flink in opkomst zijn. Zo schijnt Signal het in Nederland enorm goed te doen: er zijn 1 miljoen N...

Online07.02.2024

Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp-alternatief boert goed
​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

WhatsApp heeft het sinds kort mogelijk gemaakt om een kanaal te volgen. En je kunt nu ook zelf een kanaal starten. Op die manier kun je als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt, of een fanclub runt, je klanten of medefans op...

Social Media26.01.2024

​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app

Door het scannen van een speciale bewegende digitale code op de CES in Las Vegas kon Constantijn van Oranje als eerste een bestand volledig offline ontvangen op zijn telefoon. De technologie voor deze offline manier van...

Startups11.01.2024

CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

De populariteit van "stuur je ff een Tikkie" is ook in 2023 verder toegenomen. In totaal is dit jaar al voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van vorig jaar - 5,5 miljard euro - is dus opnieuw verb...

Mobile28.12.2023

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

​Nieuw jaarrecord
Gepersonaliseerde waarschuwingen voor spookrijders krijgen via app

Uit onderzoek in 2022 kwam naar buiten dat de Nederlandse politie jaarlijks te maken krijgt met zo'n 375 spookrij-incidenten. Nieuws en updates over eventuele spookrijders hoor je vaak via de radio. Maar met apps als Spo...

Automotive13.12.2023

Gepersonaliseerde waarschuwingen voor spookrijders krijgen via app

Vlaanderen pioniert!