Social Media26.12.2013

24/7 webcare, altijd en overal bereikbaar zijn?


Wat hebben mobile, social en big data met elkaar gemeen? Juist, deze thema’s zul je de komende tijd nog veel vaker voorbij horen komen. Een Google search naar ’trends 2014′ geeft aan dat veel organisaties de komende tijd groots inzetten op mobiele ontwikkelingen. Daarnaast zijn steeds meer organisaties online actief en krijgt big data steeds vaker een prominente plek binnen de strategische ontwikkelingen. Maar wat betekent dat voor de inzet van webcare?

24-7-webcare-altijd-en-overal-bereikbaar.jpg
24-7-webcare-altijd-en-overal-bereikbaar.jpg

Hallo, er wordt over je gesproken!

Allereerst moeten we het over één ding eens worden, er wordt online over je gesproken. We delen online, op elk moment van de dag, vanaf elke locatie wat onze ervaringen zijn. Soms doen we dat bewust, om gehoord te worden óf om even lekker te ventileren. Het groeiend aantal smartphonegebruikers, 4g-verbindingen en de laagdrempeligheid van online delen zullen dit gesprek alleen maar verder versterken.

Daarnaast toont een simpele zoekopdracht in OBI4wan op de term #fail dat we online sneller geneigd zijn om te klagen dan te complimenteren.

Volume-fail 

Webcare heeft wel degelijk invloed op je merkperceptie

Ik sluit me volledig aan bij het stuk van Jarka Bloemberg over 5 redenen met het nut van webcare. Ik focus me daarbij vooral op het punt van de snelheid waarmee een online situatie kan escaleren. Goede monitoring en tijdig schakelen is hierbij van uiterst belang. Je klant is immers altijd online en wil het liefst, via welk kanaal dan ook, direct geholpen worden.

De kansen van webcare benutten

Auke Schmitz, Q-Park: “Omdat onze klanten 24/7 bij ons parkeren worden er ook 24/7 berichten over ons of naar ons gestuurd via social media. Vanuit marketing perspectief is het interessant altijd inzichtelijk te hebben wat er wordt gezegd, maar ook voor operations.

Dit kon natuurlijk altijd al via de online omgeving, maar we kunnen nu met de webcare app helemaal realtime volgen wat er via de verschillende social media binnenkomt en uitgaat. Daarnaast kan ik ook in de app gelijk zien wat het sentiment van de tweet is, de conversatie inzien en ook tags toevoegen aan deze persoon. Wat voor ons specifiek ook een handige functie in de app is, is dat we direct een tweet door kunnen sturen naar de desbetreffende parkeerfaciliteit of teamleider van de faciliteit. Positief of negatief, zo kunnen we altijd gelijk schakelen met de juiste partijen.”

OBI4wan-webcare-app-dutchcowboys 

Roel van Balen, Bizz Consultancy: “Voor de consument en zakelijke klant vervagen steeds meer de grenzen tussen de grotere organisaties en MKB-bedrijven. Daarmee zijn de klanten van MKB organisaties steeds kritischer geworden. Klachten worden hierbij sneller online kenbaar gemaakt én we verwachten daarbij sneller reactie. Dit verhoogt de druk op organisaties om op het gebied van klantcontact te innoveren.

Ook voor het MKB ligt de oplossing binnen handbereik. Inmiddels zijn er voor MKB-ondernemingen betaalbare webcare oplossingen die het mogelijk maken om de online dialoog met de klanten aan te gaan. Sinds kort is het mogelijk om met behulp van een Webcare App altijd en overal controle te houden over je online reputatie. De alerte en innovatieve MKB-ondernemer heeft dus de juiste tools in handen om onderscheidend te zijn op het gebied van klantcontact.”

Of je nou groot bent of klein, je moet online zijn!

Je klant is online actief, dáár liggen (nog steeds) de kansen. Monitor actief wat er online rondom je merk of organisatie wordt gezegd en ga het gesprek eens aan. Duik daarna in je social data  om te kijken op welk moment, waar, waarover en tussen wie het gesprek plaatsvindt. Gebruik die insights ook om kritisch te kijken naar je bedrijfsvoering, marketing of klantenservice. Want geloof me, als er verbeterpunten zijn dan komen die vanzelf naar voren wanneer je eens door de mentions van je Twitter account grasduint.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over App

Uber Teens is een uitbreiding van de app speciaal voor jongeren

Vandaag, maandag 9 december 2024, lanceert Uber ook in Nederland Uber Teens. Dat is een extra dienst waarmee tieners van 13 tot 17 jaar een taxirit kunnen boeken via de Uber app. Het biedt een uitkomst voor ouders die hun kind liever niet ‘s avonds laat alleen over straat laten gaan, en die zelf niet altijd in de gelegenheid zijn hun kind op te halen.

Mobile09.12.2024

Uber Teens is een uitbreiding van de app speciaal voor jongeren

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

In een tijd waarin technologie ons steeds meer helpt om herinneringen op nieuwe en creatieve manieren vast te leggen, biedt byPaper iets revolutionairs: fotoboeken met Augmented Reality (AR). Deze technologie maakt het mogelijk om je foto's te verrijken met video's, waardoor je niet alleen herinneringen in het fotoboek kunt vastleggen, maar ze ook op een levendige manier opnieuw kunt beleven. Of het nu de beelden en geluiden van een waterval zijn tijdens een vakantie, of het lachen van vrienden op een feestje – je beleeft het opnieuw, alsof je er weer bij bent.

Online21.11.2024

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht

Niet van de DutchCowboys-redactie persoonlijk, maar voor iedereen op de wereld tezamen heeft Shazam al 100 miljard nummers opgezocht.

Online20.11.2024

Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

Het mag in Nederland niet in de Play Store door lootboxes, maar dit is hoe je Pokémon TCG Pocket toch op je telefoon zet en gewoon speelt. 

Gaming18.11.2024

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

De Nederlandse startup ChatLicense is de winnaar van de Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra. De organisaties zijn met de challenge op zoek gegaan naar dé oplossing die helpt op het gebied van misinformatie, cyberpesten en sociale polarisatie. Uit meer dan 500 aanmeldingen werd ChatLicense als winnaar uitgeroepen. De startup krijgt een 250.000 dollar cashprijs om verder te kunnen groeien.

Startups11.11.2024

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Telegram is veel in het nieuws de laatste tijd. Vooral de CEO ervan: dit is waarom.

Mobile30.08.2024

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app

Sonos zou nu zelfs overwegen om de oorspronkelijke app terug te brengen.

Online15.08.2024

Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

De zomer is volop bezig, en dat is natuurlijk ook het perfecte moment om jezelf en/of je geliefden te verwennen met de nieuwste gadgets. Van draagbare luidsprekers voor strandfeesten tot slimme zonnebrillen en waterdichte drones voor avontuurlijke opnames, of leuke nieuwe gadgets voor in en om huis, er is voor ieder wat wils.

Gadgets15.08.2024

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer