Social Media10.12.2013

Google+ en Hangouts in display ads


Google is naast grootste zoekmachine ook een van de grootste vertoners van display ads. Onlangs veranderde de zoekgigant de voorwaarden van gebruik. Daarin werd aangekondigd dat aanbevelingen in Google Plus vertoond konden worden in advertenties van adverteerders. Dit is het eerste voorbeeld van hoe dat eruit zou kunnen zien. Toyota, Cadbury UK en Ritz Crackers doen een experiment met deze Google+ functionaliteit in advertenties.

google-en-hangouts-in-display-ads.jpg
google-en-hangouts-in-display-ads.jpg

Gisteren kondigde Eran Arkin, Product Manager Social Ads, in een Google+ post aan dat het mogelijk wordt om Google+ interactiviteit aan display advertenties toe te voegen. In onderstaande video zijn voorbeelden te zien hoe Toyota dat doet. Dylan Schwartz, Creative Director van Saatchi & Saatchi Los Angeles, vertelt daarover. Kort gezegd komt het erop neer dat het social media account van de adverteerder op G+ via de advertentie naar de gebruiker toe gaat.

Tegenovergestelde van andere sociale media wat betreft adverteren

Terwijl andere netwerken proberen om advertenties in de timelines en streams van hun gebruikers te injecteren doet Google dus het omgekeerde. De stream van de adverteerder gaat naar de gebruiker toe via display advertising. De sociale component van het merk verrijkt dus de advertentie. Daarbij kan er gebruik worden gemaakt van alle mogelijkheden die Google+ biedt. Zo kunnen er onder andere dus ook Hangouts worden geopend vanuit de display ad. Oftewel live streams van evenementen en live interviews met sterren of rechtstreeks (video) contact met een sales medewerker. Zo wordt eigenlijk overal waar je kunt adverteren met Google Display ads onderdeel van de social stream van een brand.

Toyota, Cadbury UK, Ritz Crackers

Tot nu toe betreft het een actief experiment met de merken Toyota, Cadbury UK en Ritz Crackers onderdeel van het grote Amerikaanse Nabisco. Cadbury is al heel succesvol met het Google Plus account en kan dat dus goed gebruiken in ads. Toyota introduceerde onlangs de Collaborator. Daarmee kun je in een Hangout je nieuwe Toyota Corolla samenstellen met anderen. In zijn post beweert Arkin tevens dat deze ads “50% hogere expansie ratio’s” heeft dan andere advertenties. Of dat ook leidt tot hogere conversies of andere doelstellingen wordt niet gemeld.

Op de officiele promotiepagina staat tevens een formulier om je organisatie op te geven voor de beta van deze nieuwe ads.

Brendan Thesingh

Brendan heeft meer dan 10 jaar ervaring in het leiding geven aan online projecten en professionals. Van database tot multimedia extravaganza.

Verder lezen over Google

Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

De Herineringen-opties van Google Foto's zijn vaak leuk, maar soms zit je op een bepaald persoon niet te wachten. Google Foto's helpt.

Online02.05.2024

Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Verder lezen over Google Plus

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

De makers van Instagram komen met een nieuw soort social medium, al is het vooral een nieuwsapp. Via kunstmatige intelligentie gaat deze app je nieuws voorschotelen dat bij je past. En je kunt reageren op het nieuws van...

Social Media06.02.2023

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Google heeft aan alle G Suite klanten laten weten dat Currents op 6 juli 2020 algemeen beschikbaar wordt. Voor nog bestaande zakelijke Google+ gebruikers wordt de functionaliteit geüpgraded naar Currents. Voor deelnemer...

Online13.06.2020

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Het is over en sluiten voor Google+

In december 2018 heeft Google al aangekondigd dat Google+ voor consumenten vanaf april 2019 wordt beëindigd omdat het te weinig (of nauwelijks nog) wordt gebruikt. Wijsheid of niet; het betekent letterlijk over en sluit...

Social Media04.02.2019

Het is over en sluiten voor Google+

4 April gaat de stekker er definitief uit
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Oh, dat gaat ze kosten. Dat gaat ze zo veel kosten. Google heeft flink geflaterd met Google+, zo blijkt. De toch al zo goed als gestorven social media-dienst van Google gaat stoppen voor consumenten, zo zegt het bedrijf...

Social Media09.10.2018

Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaak
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

In de wereld van Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat zou je bijna vergeten dat er nog ergens zo'n sociaal medium rond dartelt. Google Plus. Het klinkt bijna nostalgisch, want gebruik jij het nog weleens? Of heb je h...

Social Media31.08.2016

Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe. Zo blijkt uit het meest recente social media onderzoek, alweer voor het zesde jaar op rij gehouden door Newcom. WhatsApp is het grootste platform, de messaging...

Social Media25.01.2016

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTube
​Nieuw ontwerp Google+

Gisteren introduceerde Google een nieuw design voor Google+. Het is nu volledig in lijn met de Material design filosofie. Dat betekent dat de mobiele site ook volledig responsive is en exact hetzelfde als de nieuwe webve...

Social Media18.11.2015

​Nieuw ontwerp Google+

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Google+, het sociale netwerk van Google, is steeds meer aan het veranderen. Het moest het antwoord op Twitter en Facebook worden, maar zover is het nooit gekomen. Er is al veel over geschreven. Iedereen heeft er wel iets...

Online28.07.2015

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten