Social Media08.12.2013

Sina Weibo is grens van de 500 miljoen gebruikers gepasserd


sina-weibo-is-grens-van-de-500-miljoen-g.jpg
sina-weibo-is-grens-van-de-500-miljoen-g.jpg

Het grootste Chinese sociale netwerk Sina Weibo heeft inmiddels meer dan 500 miljoen Chinese gebruikers (groei meer dan 80% in laatste jaar) waarvan meer dan 50 miljoen iedere dag inlogt op het netwerk. Vroeger wel vergeleken met een Chinese variant van Twitter is het nu toch steeds meer een Chinese variant van Facebook, én opvallend is dat de interactie van de Chinezen met Chinese bedrijven een belangrijk deel van gebruik van Sina Weibo bepaald.

We volgen in de westerse wereld alles over Facebook, Google+, LinkedIn en Twitter, maar wat er in China allemaal gebeurt op het gebied van Social Media is eigenlijk ontoegankelijk. Vooral door de taal. Maar laten we ons niet op het verkeerde been zetten. China is zo groot dat als internet daar werkelijk gaat doorstromen naar de kleinste haarvaten van de Chinese maatschappij, de activiteiten, innovaties, gebruikers alles wat wij doen in Europa en de US in een achterkamertje van de online ontwikkelingen zal neerzetten. Want zeg nu zelf: veel meer actieve gebruikers dan Twitter en toch heeft u waarschijnlijk nog nooit van het netwerk gehoord!

De populariteit van dit sociale Netwerk is uiteraard ook het gevolg van het feit dat Facebook en Twitter in China bijna volledig zijn geblokkeerd. Natuurlijk wordt Sina Weibo gemonitord door de Chinese overheid. Dat zouden we graag anders zien (hoewel… ook wij worden voortdurend gemonitord door de Amerikaanse, Engelse en ook onze eigen “veiligheids”diensten!), maar bedenk wel dat waarschijnlijk 99% van de normale online communicatie tussen Chinezen onderling en tussen Chinezen en hun bedrijven, voor de veiligheid van de Chinese Staat van geen enkel belang is. Het netwerk zal voor de meeste Chinezen dus gewoon functioneren zoals dat ook voor ons functioneert.

screenshot-2013-12-08-at-09-32-34.jpg
screenshot-2013-12-08-at-09-32-34.jpg

Hoewel volledig functioneel op de desktop/laptops is in China het gebruik vooral gericht op gebruik op de mobiele platforms van smartphones en tablets. Daar heeft het nu wel concurrentie van een ander populair netwerk in China: wechat.com en lijkt Sina Weibo wat betreft gebruik en groei te zijn getemperd.

screenshot-2013-12-08-at-09-22-52.jpg
screenshot-2013-12-08-at-09-22-52.jpg

Je kunt je in een beperkt aantal landen ook buiten China aanmelden voor Sina Beido (Taiwan, US, Canada, Maleisië, Australië, Japan, Singapore, Engeland, Frankrijk, Rusland, India). En hoewel het echt een netwerk is dat gemaakt is rond het gebruik van de Chinese taal wonen er buiten China heel veel Chinezen die via dit netwerk kunnen communiceren met verwanten en kennissen. Maar ook voor buitenlandse bedrijven met aanwezigheid op de Chinese markt is het aanwezig zijn op dit netwerk best interessant.

Met name voor de presentatie van bedrijven en van bekende persoonlijkheden heeft Beibo nu een betaalde dienst fanservice gecreëerd. Er zijn in korte tijd 60.000 fanpagina’s geopend. Ook Brad Pitt was lid op Sina Weibo (en inmiddels verwijderd van het netwerk).

Als je zelf wilt beginnen op dit netwerk is het misschien verstandig dit te doen via Hootsuite. Ze bloggen ook regelmatig over nieuwe functies van dit sociale netwerk.

Verder lezen over China

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Chinezen zetten de laatste dagen video's online van auto's die rare bollingen hebben. Wat gebeurt er?

Automotive12.08.2024

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels