Social Media02.12.2013

Nabestaanden vaak opgezadeld met afwikkeling social media


Uit een onderzoek gehouden in 2011 werd al bekend dat wij Nederlanders geen eeuwig leven willen op social media. We zijn inmiddels een paar jaar verder maar nog altijd zijn er veel Nederlanders die niet nadenken over wat er moet gebeuren met hun social media profielen als ze er zelf niet meer zijn. Op die manier zadelen ze nabestaanden op met het afhandelen van de online accounts op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en LinkedIn. Zo blijkt uit het tweejaarlijks onderzoek van Nuvema Uitvaartverzekering. Emile de Jong, directeur, geeft als reactie: “De nabestaanden hebben naast hun verdriet ook een zware taak. Vaak is het niet duidelijk op welke sociale media de overledene actief was, wat er met het betreffende account moet gebeuren en hoe de nabestaanden toegang krijgt tot het profiel. Dit leidt soms tot pijnlijke situaties bij vriendschapssuggesties of verjaardagfelicitaties.”

Uit het onderzoek blijkt dat 65% nog nooit heeft nagedacht over wat er met hun social media profielen moet gebeuren als men zelf zou komen te overlijden. Als men dat wel doet wil ruim de helft alles volledig verwijderd hebben. Hiervoor moeten vooral de nabestaanden opdraaien, want 88% heeft zelf nog niks geregeld en men vindt dit met name een taak voor de nabestaanden.

Social Media Testament
Al in 2011 ontwikkelde men bij Nuvema het Social Media Testament waarmee gemakkelijk kan worden aangeven wat er met de online profielen moet gebeuren na een overlijden. Op basis van het huidige onderzoek is het Social Media Testament verder ontwikkeld en ook gratis beschikbaar gesteld als Facebook App. Met een Social Media Testament weten de nabestaanden precies wat er met het digitale nalatenschap moet gebeuren.

Digitale nalatenschap
Hoewel social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn in Nederland steeds meer en intensiever gebruikt wordt, is het thema digitale nalatenschap nog niet bekend. In 2011 had 31,45% wel eens nagedacht over hun digitale nalatenschap op online sociale media. In 2013 is dat percentage met amper 4% gestegen naar 35%.

In het eerste onderzoek uit 2011 gaf 61,2% aan alle accounts en informatie op social media het liefst verwijderd te zien na het overlijden. In 2013 is dat gedaald naar 53,70%. De daling van 7,5% is eigenlijk een verschuiving van de verantwoordelijkheid richting de nabestaanden. In 2011 liet 26,1% de keuze wat te doen met de online erfenis over aan de nabestaanden, in 2013 is dit gestegen naar 34,2%.

Overige resultaten

Van de Nederlanders die actief zijn op sociale media;

  • 65,13% heeft nog nooit nagedacht wat er met zijn of haar online profielen moet gebeuren na hun dood.
  • 53,70% wil dat alle accounts en informatie op social media compleet wordt verwijderd.
  • 34,20% laat zijn eigen nabestaanden bepalen wat er met de online profielen moet gebeuren.
  • 62,00% vindt dat de nabestaanden (zoals familie en goede vrienden) de aangewezen personen zijn om de digitale nalatenschap af te handelen.
  • 35,80% regelt het liefst zelf zoveel mogelijk vooraf qua online erfenis.
  • 87,90% heeft nog helemaal niks geregeld voor de digitale nalatenschap.
  • 6,10% heeft zijn wachtwoorden en account opgeschreven en op een veilige plek bewaard.
  • 5,40% heeft het wel eens informeel besproken met familie of vrienden.

Bekijk hieronder alle resultaten van het onderzoek dat onderzoeksbureau Multiscope hield onder 1.000 Nederlandse consumenten:

onderzoeksresultaten-socialmediatestamen.jpg
onderzoeksresultaten-socialmediatestamen.jpg