Social Media23.10.2013

Facebook: geen bloot, wel geweld?


facebook-geen-bloot-wel-geweld.jpg
facebook-geen-bloot-wel-geweld.jpg

De afgelopen dagen was er veel commotie over gruwelijke filmpjes van onthoofdingen die op Facebook stonden en niet verwijderd werden. Persoonlijk vind ik dat dergelijke gruwelijke beelden niet op deze manier aandacht zouden moeten krijgen, maar ik maak de regels bij Facebook niet en wat mij opvalt is dat degene die deze wel maakt, bijzondere keuzes maakt. 

Naakt, of bijna naakt wordt zonder pardon van Facebook verwijderd. Geen “nipplegate” op dit Sociale Netwerk, maar ook geen covers van boeken waarop iemand (deels) bloot staat of een te zonnige strandfoto. Je kunt er van vinden wat je wilt, maar duidelijk is het wel.

Dan geweld, en niet zomaar geweld (altijd verwerpelijk natuurlijk, maar er zijn gradaties in wat als schokkend ervaren wordt, een uit de hand gelopen opstootje op straat is van een ander kaliber dan een onthoofding in alle details), wordt toegelaten op Facebook, ongeacht het aantal meldingen van ongepaste content. En nu heeft Facebook het beleid hierover nogmaals toegelicht op de eigen blog:

People turn to Facebook to share their experiences and to raise awareness about issues important to them. Sometimes, those experiences and issues involve graphic content that is of public interest or concern, such as human rights abuses, acts of terrorism, and other violence. When people share this type of graphic content, it is often to condemn it. If it is being shared for sadistic pleasure or to celebrate violence, Facebook removes it.

Met andere woorden: wanneer beelden van geweld op Facebook gedeeld worden, kijkt Facebook of het met de juiste intenties geplaats is, of er gewaarschuwd is voor de inhoud van de beelden en of er op een goede manier mee wordt omgegaan. Daarin past het plaatsen van beelden van een onthoofding, mits geplaatst om een statement te maken en mits er massale afkeuring mee beoogd wordt. Het filmpje waarover zoveel commotie was, is nu verwijderd. Volgens Facebook niet vanwege de druk vanuit de media, maar omdat ze ieder gemeld geval van geweld apart bekijken om te zien of het op de voor hen juiste manier op Facebook geplaatst is. En dit filmpje voldeed niet aan de criteria die Facebook hanteert.

Ik vraag me af of je intenties zuiver kunt inschatten. En of je de effecten op anderen en de manier waarop anderen er mee omgaan zuiver kunt duiden. Er zijn veel mensen die het interessant vinden dergelijke beelden te zien en eventueel te delen, er zijn mensen die dit soort beelden opwindend vinden. Zou je die mensen via een Sociaal Netwerk toegang moeten geven tot dergelijk beeldmateriaal? En hoe valt dit te controleren en te beperken? En zou een statement ook gemaakt kunnen worden, zonder expliciete beelden te tonen? 

Voorlopig is Facebook helder in wat wel en niet mag. En dat is hun goed recht. En voor de liefhebbers van naakt: Facebook geeft zelf aan dat naakt op Facebook mag, mits geplaatst als statement. De volgende “nipplegate” dus gewoon op Facebook plaatsen, maar dan wel begeleid van een stevige tekst waarin je het veroordeelt. 

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!