30.000 volgers? Dan ben je een celebrity

30.000 volgers? Dan ben je een celebrity

Vorig artikel Volgend artikel

Ben jij zo iemand die Instagram-posts verwijderd als ze niet genoeg likes hebben? Of plaats jij alleen wat jij leuk vindt en trek je je weinig aan van het aantal likes of volgers? Hoeveel je er ook mee bezig bent -of niet-, vraag je je weleens af wanneer je nou eigenlijk echt beroemd bent op social media? Volgens een Britse instantie is dat nog best een flink aantal: 30.000 volgers.

Dit kwam naar voren in een rechtszaak, waarin de Advertising Standards Authority (ASA) in het Verenigd Koninkrijk zich moest buigen over wanneer iemand nou echt veel invloed heeft. De rechtszaak ging om een Britse lifestyleblogger die een gesponsorde post had geplaatst met een product van Sanofi. Sanofi is een farmaceut die onder andere een slaaphulpmiddel gebruikt.

32.000 volgers

De blogger had 32.000 Instagram-volgers, wat volgens de ASA inhield dat deze een beroemdheid genoemd mag worden. Dat heeft grote gevolgen voor die ene post: het is in Groot-Brittanië verboden voor beroemdheden om reclame te maken voor een medicijn. Sanofi meende dat de blogger geen celeb was, want echte beroemdheden zoals Stephen Fry en David Beckham, hebben meer dan 100.000’en tot zelfs tientallen miljoenen volgers.

De ASA meent echter dat 30.000 volgers of meer overduidelijk betekent dat je de aandacht hebt van een aardig groot aantal mensen. En ja, dan kun je nog zo vriendelijk #spon of een andere indicatie bij je post zetten omdat het gaat om een ‘samenwerking’, als je als beroemdheid wordt bestempeld, dan mag je simpelweg überhaupt die reclame niet maken. Zelfs niet als je het uit jezelf zou doen.

De kracht van de influencer

Het is lastig voor influencers om om te gaan met dit soort reclameposts, omdat er steeds nieuwe regels bij lijken te komen. Bovendien willen de bedrijven op hun beurt juist dat het zo subtiel mogelijk is, want anders kunnen ze net zo goed zelf een tv-reclame posten en daar wat geld tegenaan gooien. De kracht ligt hem juist in het feit dat zo’n influencer het product dan echt fantastisch lijkt te vinden. Of deze lifestyleblogger dankzij Sanofi extra goed slaapt, dat weten we niet, maar ze zal in ieder geval wel even wakker liggen van het oordeel van de ASA.

[Fotocredits © yavyav - Adobe Stock]

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies