In samenwerking met Remotely.tv publiceert de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT) vanaf nu maandelijks de Social TV Ratings, een overzicht van de tv-programma’s die de meeste tweets genereren. SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor tv-reclame. Het platform Remotely.tv toont live-info, tweets en apps voor tv-programma’s.
Tezamen leveren zij voor iedere maand een overzicht van de tv-programma’s die de meeste tweets genereerden. Zo stond in februari The Voice Kids van RTL 4 op 1 met 65.907 tweets, met de KNVB Bekerwedstrijd Ajax- AZ als tweede met 56.547 tweets. Meest betwitterde zender was RTL4.
Met de Social TV Ratings willen SPOT en Remotely.tv de impact van Twitter op televisie duidelijk maken.
De maandelijkse rapportage bevat verschillende ranglijsten van het aantal TV-gerelateerde tweets, ingedeeld op verschillende doelgroepen. Remotely.tv verzamelt de data en genereert de rapporten. SPOT publiceert na afloop van de maand de volgende overzichten:
1. Top25 Tweets totaal
2. Top25 Tweets vrouwen
3. Top25 Tweets mannen
4. Top25 Twitteraars totaal
5. Tweets per dag
6. Tweets per zender
7. Tweet Cloud
De rapporten komen tot stand door de 1,3 miljoen Twitter-accounts in de databases van Remotely.tv te filteren op tv-gerelateerde termen. De verhouding man/vrouw wordt berekend op basis van accountgegevens, verkregen van Twitter, en met behulp van algoritmes waarmee een geslacht toegekend kan worden aan een ruime meerderheid van de accounts. Voor grotere diversiteit van programma’s mogen programma’s maar één keer voorkomen in de ranglijst. Bij een programmareeks of serie wordt de aflevering waarover het meest is getweet meegenomen in de rapportage.