De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het klinkt paradoxaal en het viel niemand op: Facebook biedt gebruikers meer privacy, om daarmee meer data te verzamelen. Maar is dat afdoende of gaat de macht van Facebook teloor? Multimedia-journalist Peter Olsthoorn wijdt hier over uit in zijn boek The Power of Facebook.
Twee jaar lang hield Olsthoorn zich met Facebook bezig om er boeken over te schrijven. Hij schreef een serie e-boeken in het Nederlands en Engels en hij biedt nu ook een kleine versie aan voor 3 dollar. Wie meer wil in plaats van minder, moet nog even wachten op de extended version voor 13 dollar, voor de professional die met Facebook werkt. Leuke gimmick is de Facebook waardebepaling per deelnemer, gemaakt door Achtung! en Ehio Media. Hier reken je uit hoeveel geld Facebook jou schuldig is.
Wat nu?
Olsthoorn vraagt zich in zijn nieuwste versie af waar Facebook nu staat en waar het heengaat. In het Westen daalt de deelname, aldus de journalist, in het privacy-kritische Duitsland voorop, de VS en Nederland volgen. “Vooral Azië biedt nog perspectieven, met India als groeimotor en China (politiek) en Rusland (eigen sociale media) als onwillige schapen. Geld in Silicon Valley zoekt naar alternatieven voor Facebook met meer privacy zoals Snapchat. Door de veel te hoge IPO-prijs en snelle groei van personeel moet Facebook gebruikers lastigvallen met te veel reclame. Dat kan de doodssteek zijn. Qua privacy heeft Facebook een handige ommezwaai gemaakt die niemand opviel.”
Sluw
Al negen jaar is Facebook vooral sluw met privacy. De jongste draai is gebruikers optimale privacy te bieden, ofschoon het ‘opt-in’ als principe nog niet aandurft. Productchef Sam Lessin deed vergaande uitspraken over gebruikers niet langer om de tuin leiden. Het doel van meer privacy is geen morele beweging van Facebook, maar louter commercieel: gebruikers met meer vertrouwen wisselen meer uit waardoor de databank met reclameprofielen kan blijven groeien. Reclame kan dan nog beter worden toegespitst.
Reclamediarree
Een tweede (of eerste?) reden voor afnemend gebruik is gewoon verveling, die door meer reclame wordt versterkt. Facebook moet sneller nieuwe leuke dingen bieden. De nieuwe Poke – een kopie van Snapchat – en gesegmenteerde Timeline zijn goed maar niet genoeg. Facebook moet veel radicaler vernieuwen en daarover gaat het laatste deel van genoemde boeken. Met de beursgang en de reclamediarree is wellicht al meer kapot gemaakt dan gebruikers nog ‘leuken’.
Verder lezen over Boeken
Marketing09.12.2024
5 tips voor het ontwikkelen van mannelijke kracht
Praktische inzichten uit het nieuwe boek Leiden vanuit Mannelijke Kracht. Mythes OntrafeldOnline24.10.2023
Waanzinnige roadtrips: avontuurlijke en prachtige routes die je wilt gaan rijden
Bestel het boek nu!Online04.10.2023
Audioboeken op Spotify: 5 x waarom we houden van audioboeken
Lifestyle23.03.2023
Ik wil meer lezen; hoe blijf je de motivatie houden?
Technology06.01.2023
Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie
Maar dat gaat niet zomaarMedia28.01.2022
Kluun: “Ik ‘lees’ door luisterboeken 2 tot 3 keer zoveel”
Media16.11.2021
De voordelen en nadelen van luisterboeken
Entertainment12.11.2021
Spotify komt met luisterboeken en nieuwe statistieken
Verder lezen over Data
Technology27.06.2024
Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike
Cybercrime27.06.2024
Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen
Online31.10.2023
Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?
Technology20.09.2023
Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde
Online25.08.2023
Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox
Online11.07.2023
Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan
Komt Threads dan nu wel naar Europa?Cybercrime28.06.2023
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe
41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalekCybercrime26.05.2023
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla
Verder lezen over Privacy
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024