Social Media05.02.2013

Maar weinig Jongeren vinden Facebook pagina van merken geloofwaardig


maar-weinig-jongeren-vinden-facebook-pag.jpg
maar-weinig-jongeren-vinden-facebook-pag.jpg

Slechts 2% van de 15- tot 25-jarige Nederlanders vindt de pagina van een merk op Facebook een geloofwaardige bron van informatie over het product. Met dat resultaat zijn dergelijke pagina’s bij jongeren niet méér credibel voor hen dan reclame of dan wat een concurrent over het merk zou vertellen. Betekent dit opvallende resultaat, uit een studie van InSites Consulting, dat de meeste bedrijven over-investeren in hun aanwezigheid op sociale media?

Dat denk ik niet,” zegt Joeri Van den Bergh, Gen Y expert bij InSites Consulting. “Het is vooral een goede illustratie van hoe deze Generatie Y zich erg bewust is van de marketingstrategie van een bedrijf. Aangezien jongeren vooral veel belang hechten aan de mening van hun vrienden en andere gebruikers van een product of merk, moeten bedrijven net het woord laten aan deze groepen. Wanneer merken hun sociale media écht sociaal gebruiken door feedback en conversaties van gewone consumenten op hun pagina’s toe te laten in plaats van ze zelf te vullen, dan zijn het wel degelijke nuttige marketing instrumenten. Het is het enige medium dat op een betaalbare manier die open dialoog mogelijk maakt, maar veel bedrijven gebruiken hun pagina’s nog te commercieel en hopen dan dat jongeren hun merk zo cool vinden dat ze alles ‘Liken’ wat ze op hun pagina’s zetten,” aldus Van den Bergh. “Zo werkt het echter niet. Het komt er op neer om samen met hen boeiende content te creëren die ze de moeite vinden om te delen met hun vrienden.

Wat gewone consumenten op online fora en blogs schrijven, is dan wel weer voor 28% van de Nederlandse jongeren geloofwaardig; ook wat vrienden hen vertellen over een merk of product (13%) behoort net als de mening van andere merkgebruikers (18%) tot de top 3 van meest betrouwbare bronnen.

Betrouwbaar
Ruim 8 op 10 van de Nederlandse jongeren (85%) vinden zichzelf eerlijk en betrouwbaar. Dat is zowat overal op de wereld het geval. Uitschieters zijn Roemenië (95%) en Brazilië (94%), terwijl Indiase jongeren zichzelf relatief het minst betrouwbaar en eerlijk noemen. Toch vindt nog steeds driekwart in India zich wel eerlijk en betrouwbaar.

Los daarvan doet ruim 1 op 6 Nederlandse jongeren zich wel eens voor als iemand anders. Dat gebeurt vooral wanneer ze in het gezelschap zijn van mensen met een hogere status dan hen (17%), wanneer ze flirten (16%), op een party (16%) of tegenover hun schoonouders (14%). Bij hun leraar of baas durft zo’n 12% wel eens wat minder eerlijk te zijn. Dat laatste cijfer is opvallend hoog bij Duitse jongeren waar liefst 1 op 3 zegt zich anders voor te doen tegenover baas of leraar. Eén op zes Nederlandse jongeren geeft ook toe zich beter voor te stellen dan de werkelijkheid wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe job.

Al bij al valt het dus nog wel mee met de eerlijkheid van onze jeugd. “Ook dat is een kenmerk van de Millennial generatie“, zegt Joeri Van den Bergh. “Trouw blijven aan jezelf is hun definitie van authenticiteit. Ze verlangen diezelfde oprechtheid ook van de merken die ze cool vinden en kopen. Voor 1 op 5 jongeren is authenticiteit één van de belangrijkste karakteristieken van een merk.”

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Verder lezen over Jongeren

Uber Teens is een uitbreiding van de app speciaal voor jongeren

Vandaag, maandag 9 december 2024, lanceert Uber ook in Nederland Uber Teens. Dat is een extra dienst waarmee tieners van 13 tot 17 jaar een taxirit kunnen boeken via de Uber app. Het biedt een uitkomst voor ouders die hun kind liever niet ‘s avonds laat alleen over straat laten gaan, en die zelf niet altijd in de gelegenheid zijn hun kind op te halen.

Mobile09.12.2024

Uber Teens is een uitbreiding van de app speciaal voor jongeren

In Australië geen social media meer onder de 16 jaar

Sociale media zijn allang geen nieuw verschijnsel meer: we hebben inmiddels bergen aan data en onderzoeken over het gebruik van sociale media.

Social Media29.11.2024

In Australië geen social media meer onder de 16 jaar

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?

In veel gevallen gaat het goed en kunnen we er veel uithalen, maar er zijn momenten waarop AI onze grote vijand is. Bijvoorbeeld bij een tiener in de Verenigde Staten.

Artificial Intelligence24.10.2024

Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

De doorstroomtoets is een belangrijk instrument binnen het Nederlandse onderwijssysteem, ontworpen om studenten te helpen bij de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Lifestyle13.06.2024

Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?