De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Slechts 2% van de 15- tot 25-jarige Nederlanders vindt de pagina van een merk op Facebook een geloofwaardige bron van informatie over het product. Met dat resultaat zijn dergelijke pagina’s bij jongeren niet méér credibel voor hen dan reclame of dan wat een concurrent over het merk zou vertellen. Betekent dit opvallende resultaat, uit een studie van InSites Consulting, dat de meeste bedrijven over-investeren in hun aanwezigheid op sociale media?
“Dat denk ik niet,” zegt Joeri Van den Bergh, Gen Y expert bij InSites Consulting. “Het is vooral een goede illustratie van hoe deze Generatie Y zich erg bewust is van de marketingstrategie van een bedrijf. Aangezien jongeren vooral veel belang hechten aan de mening van hun vrienden en andere gebruikers van een product of merk, moeten bedrijven net het woord laten aan deze groepen. Wanneer merken hun sociale media écht sociaal gebruiken door feedback en conversaties van gewone consumenten op hun pagina’s toe te laten in plaats van ze zelf te vullen, dan zijn het wel degelijke nuttige marketing instrumenten. Het is het enige medium dat op een betaalbare manier die open dialoog mogelijk maakt, maar veel bedrijven gebruiken hun pagina’s nog te commercieel en hopen dan dat jongeren hun merk zo cool vinden dat ze alles ‘Liken’ wat ze op hun pagina’s zetten,” aldus Van den Bergh. “Zo werkt het echter niet. Het komt er op neer om samen met hen boeiende content te creëren die ze de moeite vinden om te delen met hun vrienden.“
Wat gewone consumenten op online fora en blogs schrijven, is dan wel weer voor 28% van de Nederlandse jongeren geloofwaardig; ook wat vrienden hen vertellen over een merk of product (13%) behoort net als de mening van andere merkgebruikers (18%) tot de top 3 van meest betrouwbare bronnen.
Betrouwbaar
Ruim 8 op 10 van de Nederlandse jongeren (85%) vinden zichzelf eerlijk en betrouwbaar. Dat is zowat overal op de wereld het geval. Uitschieters zijn Roemenië (95%) en Brazilië (94%), terwijl Indiase jongeren zichzelf relatief het minst betrouwbaar en eerlijk noemen. Toch vindt nog steeds driekwart in India zich wel eerlijk en betrouwbaar.
Los daarvan doet ruim 1 op 6 Nederlandse jongeren zich wel eens voor als iemand anders. Dat gebeurt vooral wanneer ze in het gezelschap zijn van mensen met een hogere status dan hen (17%), wanneer ze flirten (16%), op een party (16%) of tegenover hun schoonouders (14%). Bij hun leraar of baas durft zo’n 12% wel eens wat minder eerlijk te zijn. Dat laatste cijfer is opvallend hoog bij Duitse jongeren waar liefst 1 op 3 zegt zich anders voor te doen tegenover baas of leraar. Eén op zes Nederlandse jongeren geeft ook toe zich beter voor te stellen dan de werkelijkheid wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe job.
Al bij al valt het dus nog wel mee met de eerlijkheid van onze jeugd. “Ook dat is een kenmerk van de Millennial generatie“, zegt Joeri Van den Bergh. “Trouw blijven aan jezelf is hun definitie van authenticiteit. Ze verlangen diezelfde oprechtheid ook van de merken die ze cool vinden en kopen. Voor 1 op 5 jongeren is authenticiteit één van de belangrijkste karakteristieken van een merk.”
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Verder lezen over Jongeren
Mobile09.12.2024
Uber Teens is een uitbreiding van de app speciaal voor jongeren
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Artificial Intelligence24.10.2024
Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?
Lifestyle13.06.2024
Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Mobile17.11.2023