Social Media05.01.2013

Populairste Chinese social media merkverhalen in 2012


populairste-chinese-social-media-merkver.jpg
populairste-chinese-social-media-merkver.jpg

De Chinese markt vastleggen is de droom van iedere marketeer. Meer dan een miljard potentiële klanten in een nieuwe en groeiende open samenleving die steeds sneller groeit en verzadigd raakt met nieuwe merken. We kunnen wel zien waar iedereen geïnteresseerd in is. Jeremy Webb (@thepekingorder), mede-voorzitter van de afdeling Social bij Ogilvy Beijing, verscheen onlangs met de top 10 populairste merkverhalen op Weibo, de Chinese variant van Twitter. 

Het meest gedeelde bericht afgelopen jaar in China was eentje van de Olympische Zomerspelen. Een advertentie van Nika met een bericht over eerlijkheid, refererend naar het feit dat veel Chinese inwoners geloofden dat de Londense officials nadelig waren ten opzichte van Chinese atleten. Ook in China is ‘damage control’ één van de belangrijkste dingen.

De social media strategie voor merken die zich willen uitbreiden in China is enigszins ongebruikelijk. Een paar belangrijke punten:

– Speel in op het nationaal gevoel van de consument;
– Maak gebruik van pop culture trends;
– Gebruik een speelse toon als het mogelijk is;
– Speel met items die ingaan op andere advertentiecampagnes;
– Wees niet bang om risicovolle grappen te maken. 

Verder lezen over China

Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen

Apple en Android brengen bètaversies uit van nieuwe OS-versies, zodat developers alvast aan de slag kunnen hun apps te testen in een nieuw OS, en gebruikers er ook bugs en andere niet helemaal goed werkende functies uit...

Automotive06.03.2024

Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen

Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?
​BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u

Het Chinese merk Build Your Dream mag dan vooral voet aan de grond krijgen met zijn betaalbare elektrische auto’s: het merk maakt ook auto’s die niet onderdoen voor een Lamborghini. De nieuwe elektrische supercar van...

Automotive27.02.2024

​BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u

Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?

1984 was een belangrijk jaar voor de mensheid: toen kloonden we voor het eerst een dier. Hoewel het klonen zelf succesvol was, bleken er toch complicaties op te treden. Dolly, het gekloonde schaap, is waarschijnlijk het...

Nieuws19.01.2024

Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?

Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone

Het gaat economisch en politiek al jaren niet lekker tussen de VS en China. Over en weer worden beschuldigingen over spionage heen en weer geslingerd. Daarnaast bestoken beide landen zich met handelsverboden, -embargo’...

Mobile18.12.2023

Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone

Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologie
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie

Consumenten die wel eens shoppen op AliExpress ontvangen voortaan hun bestelde producten binnen 5 dagen als zij kiezen voor AliExpress Choice. Deze service garandeert levering binnen 5 werkdagen voor artikelen uit China...

Online02.11.2023

AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie

en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aan
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable

Honor, ooit onderdeel van Huawei, toen effe min of meer zelfstandig, daarna weer onder de Huawei vlag en sinds de handelsembargo troubles van Huawei is het weer een zelfstandig (smartphone) merk. Afgelopen weekend presen...

Mobile16.10.2023

Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable

Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereld
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet

Je hoort het al maanden: de Chinese (elektrische) automerken zijn hard op weg de Nederlandse (en Europese) consument te veroveren. Bij mij, als ex-Mobile Cowboy, wekt dat een déjà vu op van een jaar of acht geleden. To...

Automotive03.10.2023

Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet

Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procent
Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7

Huawei was tot een jaar of zes geleden hard op weg naar de nummer 1 positie op de wereldwijde smartphone markt. Totdat het noodlot, in de vorm van een door spionage-angst gedreven handelsverbod, toesloeg. Daarover is al...

Automotive29.09.2023

Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7