
De Chinese markt vastleggen is de droom van iedere marketeer. Meer dan een miljard potentiële klanten in een nieuwe en groeiende open samenleving die steeds sneller groeit en verzadigd raakt met nieuwe merken. We kunnen wel zien waar iedereen geïnteresseerd in is. Jeremy Webb (@thepekingorder), mede-voorzitter van de afdeling Social bij Ogilvy Beijing, verscheen onlangs met de top 10 populairste merkverhalen op Weibo, de Chinese variant van Twitter.
Het meest gedeelde bericht afgelopen jaar in China was eentje van de Olympische Zomerspelen. Een advertentie van Nika met een bericht over eerlijkheid, refererend naar het feit dat veel Chinese inwoners geloofden dat de Londense officials nadelig waren ten opzichte van Chinese atleten. Ook in China is 'damage control' één van de belangrijkste dingen.
De social media strategie voor merken die zich willen uitbreiden in China is enigszins ongebruikelijk. Een paar belangrijke punten:
- Speel in op het nationaal gevoel van de consument;
- Maak gebruik van pop culture trends;
- Gebruik een speelse toon als het mogelijk is;
- Speel met items die ingaan op andere advertentiecampagnes;
- Wees niet bang om risicovolle grappen te maken.

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl