Een paar dagen geleden schreven we over de mogelijke plannen van Twitter om Instagram-achtige filters in te bouwen in haar mobiele applicatie. De optie is vrij gewild, omdat liefhebbers van fotofilters hierdoor geen gebruik hoeven te maken van Instagram om de foto’s vervolgens te delen op Twitter. Facebook lijkt Twitter een hak te willen zetten en heeft sinds vandaag 14 nieuwe fotofilters toegevoegd in de iOS-versie van de mobiele applicatie.
De nieuwe fotofilters waren niet vermeld in de release notes van de nieuwe update, terwijl dit toch de grootste verandering bleek te zijn in de update. Omdat Twitter nog niets bekend heeft gemaakt over de fotofilters, is het nog onbekend of Facebook het principe ‘beter als eerste dan de beste zijn’ heeft aangehouden. Vermoedelijk hebben ze een lesje geleerd.
Twitter lijkt een andere les te hebben geleerd, namelijk het principe ‘als je het niet kunt kopen, bouw je het’. Wanneer Twitter daadwerkelijk met een dergelijke functie komt, zal dit zeker invloed hebben op het gebruik van Instagram. Twitter wil sowieso meer controle hebben op hun eigen platform. Dit is ook te merken aan de houding tegenover andere onofficiële Twitter-applicaties, maar ook aan het feit dat Instagram sinds september meer actieve gebruikers heeft dan Twitter.