De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Afgelopen nacht heeft Facebook Global Pages aangekondigd, een nieuwe structuur voor Pagina’s die de beste ervaring voor klanten moet gaan bieden, aangepast aan hun locatie.
Wereldwijd komen mensen via Facebook in contact met hun favoriete merken. Global Pages biedt een nieuwe structuur voor Pagina’s, zodat gebruikers de voor hen meest relevante informatie direct kunnen vinden. De functionaliteit is beschikbaar voor iedere merk dat met Facebook werkt.
Met deze nieuwe structuur zullen Facebook gebruikers direct doorverwezen worden naar de voor hen relevante versie van een pagina, gebaseerd op het land waar de gebruiker zich op dat moment bevindt. Zo kunnen gebruikers coverfoto’s, profielfoto’s, apps, hoogtepunten, ‘over’ informatie en nieuwsoverzicht-verhalen van Pagina’s zien die aangepast zijn aan de locatie, terwijl de pagina nog wel duidelijk onderdeel van de wereldwijde brand community blijft. De nieuwe structuur biedt voor ieder merk lokale Pagina’s voor specifieke markten (bijvoorbeeld per land of regio) en een default Pagina voor alle andere markten. Meer informatie over deze structuur:
– Een wereldwijde brand identity. Gebruikers van over de hele wereld zullen dezelfde paginanaam (eventueel vertaald in hun eigen taal) zien, hetzelfde aantal likes en dezelfde ‘recente berichten van anderen’.
– Een URL. Merken kunnen gebruik maken van één URL in alle campagnes buiten Facebook. Gebruikers zullen automatisch worden doorgestuurd naar de pagina die voor hen het meest relevant is.
– Global Insights. Admins van de hoofdpagina kunnen insights voor alle gebruikers wereldwijd zien in één overzichtelijk dashboard.
Effectief voor merken die nu nog één pagina hebben voor alle landen of juist meerdere pagina’s voor verschillende landen
Deze structuur werkt het best voor merken die in het verleden al gebruik maakten van een pagina met geo-targeted berichten, maar ook voor merken die eerder gebruik maakten van verschillende pagina’s per land of regio. Neem het team van Dove (Unilever), dat is nu overgegaan van één pagina met geo-targeted berichten naar nieuwe, gelokaliseerde pagina’s om zo wereldwijd te kunnen opereren en tegelijkertijd relevant te blijven voor lokale gebruikers.
Tegelijkertijd was het voor merken die eerst gebruik maakten van verschillende pagina’s voor verschillende landen of regio’s gemakkelijk om hun bestaande pagina’s over te zetten naar de nieuwe Global Pages structuur. Het team van Walt Disney Studio’s, dat werkte aan Frankenweenie, heeft heel gemakkelijk de pagina’s voor Frankrijk, Ierland, Italië, Spanje, het Verenigd-Koninkrijk en de Verenigde Staten ondergebracht in de Global Pages structuur. Het Holiday Inn-team en het Kit Kat-team (Nestle) haalden vergelijkbare successen bij het omzetten van hun lokale pagina’s naar het nieuwe model.
Meer inzicht
Om een nog betere lokale ervaring aan je klanten te kunnen bieden wil Facebook het voor merken gemakkelijk maken om hun publiek in ieder land te meten en om het merk af te kunnen zetten ten opzichte van andere merken die belangrijk zijn. Later dit jaar zal Facebook het aantal fans per locatie toevoegen aan de openbare API, zowel voor pagina’s die Global Pages gebruiken als voor pagina’s die dit nog niet gebruiken. Hierdoor is het makkelijker voor merken om te meten hoe iedere markt apart presteert. Doordat deze gegevens openbaar in onze API te vinden zullen zijn, kunnen merken ook makkelijker hun fan-base per land vergelijken met andere Facebook pagina’s.
Aan de slag gaan
Merken kunnen contact opnemen met hun Facebook client-partner of accountmanager om samen de best mogelijke global strategy voor het merk op te zetten. Facebook marketing solutions is hier te bereiken.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023