Social Media20.09.2012

Salesforce zet in 2013 de volgende stap op het gebied van social


salesforce-zet-in-2013-de-volgende-stap-.jpg
salesforce-zet-in-2013-de-volgende-stap-.jpg

Een van de meest bijzondere momenten tijdens Dreamforce is de keynote van Marc Benioff, oprichter en CEO van Salesforce.com. Met een interessant voorprogramma wordt het publiek (15.000 mensen in de zaal, 25.000 buiten, bij videoschermen) opgewarmd voor wat de flitsende show van de nummer 2 op de lijst van America’s best CEOs moet worden. Mc Hammer -kent u ‘m nog- trad op en bouwde zelfs het einde van ‘U can’t touch this’ om met een Salesforce ode. Benioff had op Twitter al aangekondigd met veel nieuws en voorbeelden te komen, en hij hield woord.

Zoals ik al eerder schreef, het thema voor deze editie van Dreamforce -en ook de keynote van Benioff- is Business is social. Het verhaal is dan ook doordrenkt met voorbeelden. Grote marktpartijen die door Salesforce.com geholpen zijn met het ontwikkelen en uitrollen van een sociale strategie. En uiteraard, die strategie is volledig gebaseerd op Salesforce-tools: koppelingen tussen de Salescloud en Marketingcloud, apps uit de Appexchange en work.com gekoppeld aan Chatter. Salesforce weet wat klanten willen en koppelt op een slimme manier eigen marketing aan sales, want het aantal abonnementen dat ze verkopen stijgt jaarlijks met meer dan 20%.

De cloud is coming
Benioff zegt het al een aantal jaren, als overtuigd SaaS-evangelist. De CEO van Salesforce betrekt zijn publiek direct in het succes van zijn bedrijf. “Salesforce is“, zo houdt hij zijn publiek voor, “in 2011 én 2012 door Forbes uitgeroepen tot meest het innovatieve bedrijf ter wereld. Een geweldige prestatie.” Naast succesvol in business is Benioff ook trots op zijn charitatieve instelling. “Het was de beste beslissing die ik ooit heb genomen, de regel dat we 1% van onze tijd en verdiensten weer in dienst stellen van de gemeenschap. Zo krijgt de stad San Francisco jaarlijks leuke donaties van Salesforce, wellicht de reden dat burgemeester Lee zo enthousiast naast Benioff op het podium staat. De cloud maakt het allemaal mogelijk,” betoogt Benioff. “We hebben het waargemaakt met Salesforce en zetten nu de volgende stap. De social revolution is hier! En hij raakt ons allemaal. Elk aspect van je leven wordt geraakt door de social revolution. Tools als Google, LinkedIn, Yelp en Youtube maken het allemaal mogelijk.”

De social revolution heeft -volgens IDC- een hogere groei van investeringen dan welke vorm van IT dan ook: 47% jaarlijkse groei voor social networking. Dagelijks worden meer dan 150 miljoen conversaties gevoerd via social media. Duizelingwekkende getallen die de komende jaren zullen blijven exploderen. En Salesforce levert graag de infrastructuur om het succes te meten en de inzichten te krijgen.

Benioff & Friends
Hij staat er niet alleen voor, Marc Benioff. Grote namen zitten op de eerste rij rondom het podium voor hun minutes of fame. Ze mogen even opdraven om uit te leggen hoe ze de toekomst zien. En ja, die is social, vinden ze allemaal. Zo legt Charlene Begley, president en CEO Home & Business Solutions van GE (General Electric) uit hoe Salesforce heeft geholpen om hun producten sociaal te maken. GE Share gaat het gigantische bedrijf helpen om klanten echt te leren kennen en daar meerwaarde uit te halen. De lijntjes zijn kort: Jeff Immelt belde Benioff om eens te komen praten. Ook Rossignol (winter/outdoor materialen, zoals ski’s) komt aan het woord, Angela Ahrendts van Burberry en Activision. Bij ons als bedrijf wellicht onbekend, maar de nummer 1 ter wereld als het gaat om videogames. $ 4,8 miljard omzet, 7.700 medewerkers, huidige kaskraker: Call of Duty. Het bedrijf creëert Salesforce communities rondom games en maakt gaming social. Verbinden en kennen, dat is het codewoord, want -zo zegt Benioff- “thé social revolution is a trust revolution”.

Ook het verhaal van Commonwealth Bank, de grootste bank in Australië, is indrukwekkend. “Ons doel“, vertelt CEO David Turner, “is om elke communicatie in een sociale interactie te veranderen. Met Radian6 luisteren we naar de markt en brengen we razendsnel in kaart hoe er online over ons gepraat wordt. We kunnen direct reageren en inbreken in gesprekken om het sentiment te keren of te bepalen.” Geen bijzondere situatie, maar voor een bank al een flink vooruitstrevende stap. “En waarom moeten we een klant een formulier laten invullen als we ook met Facetime kunnen connecten en het persoonlijke contact terug kunnen brengen?

Ook Tim Campos, CIO van Facebook, had tijd om naar Dreamforce te komen. “Salesforce ziet het goed, alles wordt social. Facebook heeft Salesforce geleerd om social te denken. Onze toekomst ziet er fantastisch uit: alles is social, meer dan 950 miljoen gebruikers en deze ongelooflijke aantallen blijven groeien. We weten steeds meer over onze klanten en gebruiken Work.com om al die gegevens te managen en te bepalen welke tools onze klanten nodig hebben, nu én in de toekomst.”

Hip drankje
Een mooie case was van CocaCola. Hoe doe je nu iets met cola en social media? Je kunt een drankje toch niet doorsturen? Samen met Salesforce heeft CocaCola een businessfilosofie uitgedacht waarin het wel kan. Op korte termijn komt de drankengigant met een app waarmee je je eigen cola kunt ‘ontwerpen’. Minder calorieën, of juist meer suiker? Minder koolzuur? Je bepaalt met je app welke drank je wilt hebben. Smaakje erin? Zeg maar hoe jij wilt dat je cola smaakt. Je kunt je cola opslaan en delen via sociale netwerken. De app genereert een unieke QR-code. Lijkt die cola iemand aan de andere kant van de wereld lekker? Gebruik de QR-code en de colamachine -wanneer zien we ze in het straatbeeld?- maakt de betreffende drank voor je. Hoe gaaf is dat!?

Toekomst
Niet alleen de partners en grote klanten van Salesforce mogen vertellen waar de nabije toekomst om draait, ook de Salesforce top komt langs. Gelikte presentaties, soms bijna too good to be true gaan erin als Gods woord in een ouderling bij het enthousiaste publiek. Op Dreamforce legt het bedrijf publiek verantwoording af: dit hebben we gedaan, dit doen we volgend jaar. Schrijf maar op en hou ons er maar aan. Transparantie, want: practice what you preach. Met data.com’s nieuwe functie social key kunnen gebruikers binnenkort eigen data mixen met sociale profielen. Salesforce Touch komt eraan: al je data op elke mobiele device. Misschien is dat wel een miskleun: waarom dit als een product zien? Wat mij betreft hoort dit een service te zijn. Voor functies die nog niet op de Android te gebruiken zijn komen nieuwe apps die het allemaal wel mogelijk maken. Bijzonder is de aankondiging van ‘charter; communities for partners’. In de winter van 2013 start de pilot. “Je bent“, zo belooft Benioff, “continue in contact met je klant en door alle informatie te koppelen en met Salesforce.com te analyseren is het gemakkelijker om verbindingen te leggen, te verdiepen en om deals te sluiten.” Na een uur of drie is de goednieuws-show afgelopen. De zaal zit -op een paar plaatsen na- nog steeds vol. “Succes is een teamsport“, houdt Benioff zijn publiek nogmaals voor. “Daarom heeft work.com een ’thanks’ functie, waarmee het management personeel kan bedanken, complimenteren.” De belofte van vorig jaar is ingelost, business zonder social bestaat straks niet meer. Benieuwd of bij Dreamforce 2013 alle punten van het lijstje van dit jaar ook zijn afgerond.

Deze blogpost is geschreven door Raymond Koning van Twinfield. Hij is aanwezig op DreamForce in SF en doet verslag van de ontwikkelingen en inzichten die hij daar opdoet.

Lees ook:

Op zoek naar nieuwe verbindingen.
Meer dan één toepassing
Dreamforce: ‘Business is Social’.