De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Met ruim 1 miljoen Twitteraccounts is Nederland naar ratio het grootste Twitterland ter wereld. Slechts 36% van de top 50 beste werkgevers van Nederland zet Twitter in voor employer branding. Één van de onderzochte bedrijven zette Twitter effectief in voor hun werving en selectie activiteiten. Dit blijkt uit onderzoek van Carlijn Frunt naar het gebruik en het effect van Twitter voor Employer Branding.
Twitter voor vacatures?
Wil je als een aantrekkelijke werkgever overkomen op Twitter, moet je praten met je doelgroep. De conversatie aangaan klinkt als iets logisch op Social Media, de werkelijkheid laat anders zien. De top 50 aantrekkelijkste werkgevers die focussen op employer branding delen namelijk vooral vacatures en bedrijfsnieuws.
LinkedIn is op het moment het meest populaire zakelijke sociale netwerk, maar Twitter is in opkomst. Uit eerder onderzoek van Bullhorn Inc. blijkt namelijk dat mensen juist op Twitter het meest zoeken naar vacatures. Het doel van het onderzoek was om de rol van Twitter voor werkgevers te analyseren.
Uit analyse bleek dat van de top 50 werkgevers 40 van Twitter gebruik maakten. Ga je wat dieper in op deze 40 bleek dat 18 van deze organisaties Twitter daadwerkelijk gebruiken voor employer branding en het zichzelf profileren als aantrekkelijke werkgever. Van deze 18 organisaties zijn 378 tweets geanalyseerd op communicatieve functionele boodschap. Hieruit bleek dat de tweets vooral gefocust waren op ‘het verstrekken van informatie door middel van retweets en wervende informatie, zoals vacatures.‘ Verder bleek dat vooral bedrijfsmatige accounts werden ingezet voor employer branding door de twitterende werkgevers.
Wat willen sollicitanten?
Het tweede deel van het onderzoek keek naar de effectiviteit van de gebruikte employer branding strategieën op Twitter. Een experiment werd uitgevoerd onder ruim 100 actieve Twitteraars die verschillende fictieve Twitterprofielen en tweets te zien kregen. Hieruit bleek dat de participanten het vooral waardeerden als de werkgevers vanuit een persoonlijke hoek de conversatie aangingen. Tevens bleek dat conversatie met een persoonlijk Twitter-account beter overkwam dan met een bedrijfsmatig account. Tot slot kwam naar voren dat Twitter een goede tool is voor employer branding; ruim 86% zou Twitter gebruiken voor het zoeken naar een baan. Uit de resultaten van het onderzoek valt op te maken dat er dus een groot verschil in wat werkgevers doen en wat Twitteraars graag zouden willen zien.
Geconcludeerd kan worden dat organisaties beter een persoonlijk account van een medewerker kunnen inzetten om de conversatie met hun potentiële werknemers aan te gaan. Het is natuurlijk begrijpelijk dat werkgevers het moeilijk vinden om met persoonlijke accounts van werknemers de interactie aan te gaan, vanwege het feit dat werknemers van baan kunnen wisselen en hun persoonlijke account met netwerk meenemen. Maar het strategisch inzetten van persoonlijke accounts voor employer branding is wel degelijk een best practice en de vraag is of dit niet opweegt tegen de nadelen.
Voor een uitgebreidere versie van het onderzoek kunt u kijken op de website van Carlijn Frunt.
Verder lezen over Nederland
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Lifestyle29.05.2024
Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis
Lifestyle21.05.2024
Nederlandse online casinobonussen uitgelegd
Startups15.05.2024
5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start
Nieuws29.04.2024
Getir stopt met flitsbezorging in Nederland
Ook weg uit de UK, US en DuitslandVerder lezen over Twitter
Social Media04.09.2024
Social medium X komt naar je televisie
Social Media27.08.2024
Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven
Social Media15.08.2024
X Grok bewijst waarom AI-afbeeldingen begrenzingen nodig hebben
Social Media13.08.2024
Musk en Trump-interview op X is een tegenvaller
Social Media11.08.2024
Deze Week Viral: breakdancers, synchroonzwemmers en meer
Social Media29.07.2024
Elon Musk plaatst op X deepfake die tegen eigen beleid is
Social Media24.07.2024
X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun
Social Media07.07.2024