Social Media31.05.2012

Facebook introduceert vijf nieuwe beheerdersprofielen en laat updates inplannen voor Facebook Pages


facebook-introduceert-vijf-nieuwe-beheer.jpg
facebook-introduceert-vijf-nieuwe-beheer.jpg

Tijdens de eerste Facebook Marketing Conference eind februari kondigde de sociale netwerksite al aan dat het naast de uitrol van de bekende timeline voor Facebook Pages ook paginabeheerders meerdere beheerdersprofielen zou geven. Deze functie, die tot voor kort alleen beschikbaar was voor third party applicaties, werd zopas uitgerold. Zo kan er nu gekozen worden uit 5 beheerdersprofielen (in dalende volgorde): Manager, inhoudmaker, moderator, adverteerder en statistisch analist. Daarnaast laat Facebook je nu ook toe om statusupdates tot 6 maanden in de tijd in te plannen. 

Vijf nieuwe beheerdersprofielen

Het beheerdersprofiel ‘manager’ (1) beschikt over de meeste functies en kan beheerdersrollen beheren, berichten versturen en maken uit naam van de pagina, advertenties maken en statistieken bekijken. Een ‘Inhoudsmaker’ (2) kan de pagina bewerken, berichten versturen en maken uit naam van de pagina, advertenties maken en statistieken bekijken. Als ‘moderator’ (3) kan je reageren op reacties en reacties verwijderen op de pagina, berichten versturen uit naam van de pagina, advertenties maken en statistieken bekijken. Het vierde beheerdersprofiel ‘Adverteerder’ (4) laat je slechts toe om advertenties aan te maken en te bekijken terwijl het laagste beheerdersprofiel ‘Statistisch analist’ (5) alleen Facebook Insights kan bekijken.

Capture9

Grote(re) bedrijven hebben (vaak) meerdere werknemers in dienst om de aanwezigheid van hun merk(en) op sociale media kanalen te verzorgen, dus deze nieuwe feature om één (of meerdere) centrale paginabeheerder(s) aan te stellen, enkele inhoudsmakers/moderatoren plus één iemand die de advertenties en statistieken voor zijn rekening neemt bieden interessante mogelijkheden. Hopelijk draait het bij tot minder ‘social media fails’. Facebook legt de verschillende beheersprofielen concreet toe in zijn ‘Helpcenter‘.

capture71.jpg
capture71.jpg

Statupdates inplannen 

Naast de vijf ‘nieuwe’ beheerdersprofielen lanceerde Facebook nog een andere nieuwe en leuke functie die voordien al in veel ’third party’ applicaties zat ingebakken: Statusupdates inplannen! Facebook paginabeheerders die het recht hebben om berichten te plaatsen op de pagina kunnen voortaan berichten tot 6 maanden in de tijd inplannen met minstens 15 minuten tussen elke nieuwe statusupdate. Hoewel de ingegeven tijd (zie afbeelding) in AM/PM staat, stemt de tijd volledig overeen met de tijdszone waarin je zit. Hieronder een voorbeeld van de AutoGids Facebook pagina.

Capture4 

…ook op locatie en/of taal

Naast het gekozen tijdstip kan je ook nog een specifieke locatie en taal toevoegen. Hetzij één of meerdere landen (bijvoorbeeld “Belgie, Nederland”), hetzij één of meerdere steden in een gekozen land en daarbij de gesproken taal. Zo zou je voor België kunnen kiezen om de statusupdate enkel te tonen aan Nederlandstaligen, enkel aan Franstaligen of aan beide landstalen (de 400.000 Duitstalige Belgen even buiten beschouwing gelaten). Van zodra je twee of meer landen ingeeft, vervalt echter de keuzemogelijkheid “per stad”.  

capture11.jpg
capture11.jpg

Activiteitenlogboek: Ingeplande berichten bekijken

Capture

Capture2

[Update: Activiteitenloboek toegevoegd]

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl

Verder lezen over Facebook

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label