Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Tijdens de eerste Facebook Marketing Conference eind februari kondigde de sociale netwerksite al aan dat het naast de uitrol van de bekende timeline voor Facebook Pages ook paginabeheerders meerdere beheerdersprofielen zou geven. Deze functie, die tot voor kort alleen beschikbaar was voor third party applicaties, werd zopas uitgerold. Zo kan er nu gekozen worden uit 5 beheerdersprofielen (in dalende volgorde): Manager, inhoudmaker, moderator, adverteerder en statistisch analist. Daarnaast laat Facebook je nu ook toe om statusupdates tot 6 maanden in de tijd in te plannen.
Vijf nieuwe beheerdersprofielen
Het beheerdersprofiel ‘manager’ (1) beschikt over de meeste functies en kan beheerdersrollen beheren, berichten versturen en maken uit naam van de pagina, advertenties maken en statistieken bekijken. Een ‘Inhoudsmaker’ (2) kan de pagina bewerken, berichten versturen en maken uit naam van de pagina, advertenties maken en statistieken bekijken. Als ‘moderator’ (3) kan je reageren op reacties en reacties verwijderen op de pagina, berichten versturen uit naam van de pagina, advertenties maken en statistieken bekijken. Het vierde beheerdersprofiel ‘Adverteerder’ (4) laat je slechts toe om advertenties aan te maken en te bekijken terwijl het laagste beheerdersprofiel ‘Statistisch analist’ (5) alleen Facebook Insights kan bekijken.
Grote(re) bedrijven hebben (vaak) meerdere werknemers in dienst om de aanwezigheid van hun merk(en) op sociale media kanalen te verzorgen, dus deze nieuwe feature om één (of meerdere) centrale paginabeheerder(s) aan te stellen, enkele inhoudsmakers/moderatoren plus één iemand die de advertenties en statistieken voor zijn rekening neemt bieden interessante mogelijkheden. Hopelijk draait het bij tot minder ‘social media fails’. Facebook legt de verschillende beheersprofielen concreet toe in zijn ‘Helpcenter‘.
Statupdates inplannen
Naast de vijf ‘nieuwe’ beheerdersprofielen lanceerde Facebook nog een andere nieuwe en leuke functie die voordien al in veel ’third party’ applicaties zat ingebakken: Statusupdates inplannen! Facebook paginabeheerders die het recht hebben om berichten te plaatsen op de pagina kunnen voortaan berichten tot 6 maanden in de tijd inplannen met minstens 15 minuten tussen elke nieuwe statusupdate. Hoewel de ingegeven tijd (zie afbeelding) in AM/PM staat, stemt de tijd volledig overeen met de tijdszone waarin je zit. Hieronder een voorbeeld van de AutoGids Facebook pagina.
…ook op locatie en/of taal
Naast het gekozen tijdstip kan je ook nog een specifieke locatie en taal toevoegen. Hetzij één of meerdere landen (bijvoorbeeld “Belgie, Nederland”), hetzij één of meerdere steden in een gekozen land en daarbij de gesproken taal. Zo zou je voor België kunnen kiezen om de statusupdate enkel te tonen aan Nederlandstaligen, enkel aan Franstaligen of aan beide landstalen (de 400.000 Duitstalige Belgen even buiten beschouwing gelaten). Van zodra je twee of meer landen ingeeft, vervalt echter de keuzemogelijkheid “per stad”.
Activiteitenlogboek: Ingeplande berichten bekijken
[Update: Activiteitenloboek toegevoegd]
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024