Facebook Timeline voor Brand Pages: Een eerste overzicht

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook Timeline voor Brand Pages: Een eerste overzicht

Tijdens de eerste Facebook Marketing Conference die te bekijken was via livestream, kondigde Facebook aan wat velen al weken voorspelden: de uitrol van de bekende timeline voor Facebook pages. Het mooie aan Facebook Pages is dat bedrijven nu kunnen gebruik maken van een aantrekkelijke coverfoto en ze over een eigen tijdlijn beschikken waar belangrijke mijlpalen kunnen worden getoond. Beheerders kunnen kiezen om deze nieuwe lay-out meteen toe te passen of nog tot 30 maart te experimenteren, want daarna gaat iedere pagina automatisch over. 

"Timeline is een veranderingsfase"

Volgens Facebook design guru Sam Lessin is de "Timeline" een veranderingsfase voor de sociale netwerksite waarbij er werd vertrokken vanuit de gebruikers en daarna pas de overstap naar de bedrijven werd gemaakt. Verder krijg je de 'sponsored stories' (gesponsorde verhalen) vanaf nu niet alleen meer aan de rechterkant te zien, maar ook op andere plekken zoals in je nieuwsoverzicht.

Product director of Ads Gokul Rajaram: "We've seen that most businesses have a core group of loyalists, but those loyalists also have friends. We've made it easier for people to connect with a business through the lens of their friends... It's a much more personalized experience. You can very quickly see what your friends think about the organization. Pulling friend activity... is going to be one of the more powerful aspects."

Cover foto

De cover foto toont voortaan een gigantische  851 x 315 pixels banner over quasi je gehele Facebook Page. Gokul Rajaram: "its goal is to symbolize what an organization is all about. For a restaurant it could be a popular menu item, a band could display album cover art, and a business could show a picture of their customers using their product."

Schermafbeelding 2012-02-29 om 22.04.23

Overdreven reclame in je coverfoto is in strijd met Facebook guidelines

Hoewel paginabeheerders vele nieuwe opties ter hun beschikking krijgen, laat Facebook geen overdreven 'call to actions' of grote promotionele Cover foto's toe. Zo mag je cover foto wel een groot logo of beeld bevatten, maar zullen cover foto's als "Enkel vandaag 30% korting" of "Kijk voor meer info op onze website" niet worden getolereerd want dit is in strijd met de Facebook guidelines en Facebook mag/kan je pagina vervolgens verwijderen.

Facebook design guru Sam Lessin: "The key with cover photos is storytelling and expression. We want to create a good experience for everyone, and we think these guidelines really help brands... They're encouraging people to create engaging content that people want to come back to and create and emotional connection with."

Nieuwe tools voor paginabeheerders

admin panel

Berichten sturen naar je fans

Tot op heden was het enkel mogelijk om berichten te sturen tussen persoonlijke profielen, maar vanaf vandaag kunnen paginabeheerders eenvoudig berichten van fans beantwoorden. Beheerders kunnen echter niet proactief berichten gaan sturen naar hun fans, Facebook wil voorkomen dat beheerders hun fans zouden spammen, al zullen ze dit ongetwijfeld zelf ook wel beseffen. 

Schermafbeelding 2012-02-29 om 21.43.52

Statusupdates pinnen

Daarnaast krijgen beheerders nu ook de mogelijkheid om berichten te pinnen zodat deze maximaal 7 dagen bovenaan de tijdslijn blijven staan en dus niet naar beneden schuiven wanneer er nieuwe statusupdates bijkomen.

Gokul Rajaram: "A pinned post is a way for the Page to indicate the 'post of the week. For example, Livestrong is highlighting a post from two years ago."
 

facebook-timeline-for-pages-pinned-post-and-friend-activity

Standaard landingstab verschuift naar vreemde locatie

Tabs worden nu getoond onder je coverfoto en niet meer in de rechterzijbalk. Dit heeft tot gevolg dat er geen standaard landingstab (welcome tab) meer kan worden ingesteld, iedereen landt nu immers op je timeline.

Schermafbeelding 2012-02-29 om 21.56.05

Onverbiddelijke overstap op 30 maart 2012

De nieuwe bedrijfspagina's kan je de komende 30 dagen in preview bekijken, daarna worden ze onverbiddelijk verplicht voor elke mogelijke bedrijfspagina. Opmerkelijk is dat gewone gebruikersprofielen slechts 7 dagen de tijd kregen op te wennnen aan de Timeline. Paginabeheerders hebben dus een maand de tijd om op de proppen te komen met aantrekkelijke cover fotos...

Neem alvast een kijkje op de Timeline for Pages preview manager en geef je Facebook Pages weer in preview mode. Hierbij stap je in een tijdelijke modus waar jij alleen als paginabeheerder de nieuwe Timeline kan ontdekken en ermee spelen, terwijl je fans nog het oude design te zien krijgen. Als je overtuigd bent en alles juist hebt gezet, hoef je slechts "Publiceer" te klikken opdat je nieuwe Timeline écht live gaat voor je al je fans en niet-fans.

Overzicht van de grootste wijzigingen

- De cover foto bedraagt 851 x 315 pixels
- Hier mag je geen acties aankondigen noch een call to action integreren om je page te liken want dat is tegen Facebook guidelines
- Tabs worden nu getoond onder je coverfoto en niet meer in de rechterzijbalk
- Gevolg: Er kan geen standaard landingstab meer worden ingesteld, iedereen landt nu op de timeline
- Tabs staan nu in een dropdown menu aan de rechterzijkant onder de coverfoto
- Storytellling krijgt een belangrijkere rol toegewezen
- Wanneer je een applicatie of tabblad onder de aandacht wil brengen zal je dit via een statusupdate in je timeline of via Facebook ad moeten aankondigen
- Statusupdates pinnen (vastzetten) zodat ze (maximaal) 7 dagen bovenaan blijven staan
- Goede webcare wordt nog belangrijker
- Privé-berichten sturen naar fans en jij naar hun
- De beschikbare ruimte voor een statusupdate is groter geworden dan bij het oude prikbord

Uitgebreide productgids

Facebook publiceerde alvast een complete productgids om iedere paginabeheerder volledig op de hoogte te brengen van de belangrijkste wijzigingen, deze kan je HIER lezen. Facebook richtte ook een ganse webpagina aan het nieuwe design die je hier kan bekijken.

Wat vind jij van de DutchCowboys timeline?

Schermafbeelding 2012-02-29 om 21.00.07

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies