53% van de Nederlandse bedrijven is aanwezig op Facebook, 45% op Twitter

Vorig artikel Volgend artikel
53% van de Nederlandse bedrijven is aanwezig op Facebook, 45% op Twitter

Niet alleen consumenten vinden hun weg naar sociale netwerken, ook bedrijven maken er steeds meer gebruik van. Inmiddels maakt 53% van de Nederlandse bedrijven gebruik van Facebook, 45% heeft een Twitter account, 42% is aanwezig op LinkedIn en 22% gebruikt YouTube. Zo blijkt uit een onderzoek van van InSites Consulting. 

Het onderzoek toont aan dat bedrijven het belangrijk vinden om aanwezig te zijn op sociale netwerken. Dit betekent echter niet dat het altijd op een doordachte manier gebeurt. Slechts 15% van de bedrijven integreert zijn social media aanpak in de totale bedrijfsstrategie. 17% van de bedrijven is bezig met de integratie. 46% is momenteel aan het experimenteren of zet hun allereerste stappen op het sociale web. En 23% van de Nederlandse bedrijven doet helemaal niets met social media. Op het vlak van de integratie van sociale media loopt Nederland voor op de buurlanden. "Heel veel bedrijven voelen de externe druk om aanwezig te zijn op sociale media. Dit leidt jammer genoeg té vaak tot bedrijfspagina’s waar niets te beleven valt. Zo creëren ze enthousiasme bij hun klanten dat uiteindelijk omdraait in een ontgoocheling," aldus Prof Steven Van Belleghem, partner bij het onderzoeksbureau InSites Consulting.

33% luistert naar conversaties tussen consumenten op sociale media
Vier op de tien Nederlandse bedrijven luisteren naar wat consumenten over hen vertellen op sociale netwerksites. "Sociale media maken de conversaties tussen consumenten heel transparant. Voor het eerst is het als bedrijf vrij gemakkelijk om te ontdekken wat mensen over je producten en diensten vertellen. Een steeds grotere groep heeft (terecht) sterke interesse in deze real-time feedback van de markt," aldus Van Belleghem.

Het beantwoorden van vragen via sociale media zit wel heel sterk in de lift. 66% van de bedrijven geeft aan dat ze vragen of klachten die via sociale media binnenkomen ook steeds behandelen. Slechts 26% van de bedrijven uit dit onderzoek praat mee met consumenten.

Digitale kloof in de bedrijfswereld
De kans is reëel dat er al op korte termijn een digitale kloof zal ontstaan in de bedrijfswereld. Uit dit onderzoek blijkt dat bedrijven die vandaag al veel investeren in de nieuwe media, dat in de toekomst nog meer zullen doen. Bedrijven die vandaag nog niet veel investeren, hebben ook geen plannen in die richting. "Niettegenstaande de duidelijke digitale evolutie aan klantenzijde zijn er nog steeds bedrijven die er niet van overtuigd zijn dat ook zij de evolutie moeten volgen. De kans bestaat dat deze bedrijven op vrij korte termijn een belangrijke doelgroep zullen mislopen," zo concludeert Van Belleghem.

De kernconclusies zijn:

- Hoog gebruik van sociale media binnen Nederlandse bedrijven.

- Er is een hoog gebruik, maar de sociale media aanpak staat nog té vaak los van de algemene bedrijfsvoering. Nederland loopt voor op de rest van Europa.

- Drie op de tien Nederlandse bedrijven luisteren naar conversaties van consumenten op sociale media.

- Zeven op de tien Nederlandse bedrijven beantwoorden vragen en klachten van klanten via sociale media.

- Er ontstaat een digitale kloof in de bedrijfswereld. Bedrijven die nu nog niet investeren in de digitale media, zijn dat niet van plan. Bedrijven die vandaag al veel investeren, willen dat in de toekomst nog meer doen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies