De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Niet alleen consumenten vinden hun weg naar sociale netwerken, ook bedrijven maken er steeds meer gebruik van. Inmiddels maakt 53% van de Nederlandse bedrijven gebruik van Facebook, 45% heeft een Twitter account, 42% is aanwezig op LinkedIn en 22% gebruikt YouTube. Zo blijkt uit een onderzoek van van InSites Consulting.
Het onderzoek toont aan dat bedrijven het belangrijk vinden om aanwezig te zijn op sociale netwerken. Dit betekent echter niet dat het altijd op een doordachte manier gebeurt. Slechts 15% van de bedrijven integreert zijn social media aanpak in de totale bedrijfsstrategie. 17% van de bedrijven is bezig met de integratie. 46% is momenteel aan het experimenteren of zet hun allereerste stappen op het sociale web. En 23% van de Nederlandse bedrijven doet helemaal niets met social media. Op het vlak van de integratie van sociale media loopt Nederland voor op de buurlanden. “Heel veel bedrijven voelen de externe druk om aanwezig te zijn op sociale media. Dit leidt jammer genoeg té vaak tot bedrijfspagina’s waar niets te beleven valt. Zo creëren ze enthousiasme bij hun klanten dat uiteindelijk omdraait in een ontgoocheling,” aldus Prof Steven Van Belleghem, partner bij het onderzoeksbureau InSites Consulting.
33% luistert naar conversaties tussen consumenten op sociale media
Vier op de tien Nederlandse bedrijven luisteren naar wat consumenten over hen vertellen op sociale netwerksites. “Sociale media maken de conversaties tussen consumenten heel transparant. Voor het eerst is het als bedrijf vrij gemakkelijk om te ontdekken wat mensen over je producten en diensten vertellen. Een steeds grotere groep heeft (terecht) sterke interesse in deze real-time feedback van de markt,” aldus Van Belleghem.
Het beantwoorden van vragen via sociale media zit wel heel sterk in de lift. 66% van de bedrijven geeft aan dat ze vragen of klachten die via sociale media binnenkomen ook steeds behandelen. Slechts 26% van de bedrijven uit dit onderzoek praat mee met consumenten.
Digitale kloof in de bedrijfswereld
De kans is reëel dat er al op korte termijn een digitale kloof zal ontstaan in de bedrijfswereld. Uit dit onderzoek blijkt dat bedrijven die vandaag al veel investeren in de nieuwe media, dat in de toekomst nog meer zullen doen. Bedrijven die vandaag nog niet veel investeren, hebben ook geen plannen in die richting. “Niettegenstaande de duidelijke digitale evolutie aan klantenzijde zijn er nog steeds bedrijven die er niet van overtuigd zijn dat ook zij de evolutie moeten volgen. De kans bestaat dat deze bedrijven op vrij korte termijn een belangrijke doelgroep zullen mislopen,” zo concludeert Van Belleghem.
De kernconclusies zijn:
– Hoog gebruik van sociale media binnen Nederlandse bedrijven.
– Er is een hoog gebruik, maar de sociale media aanpak staat nog té vaak los van de algemene bedrijfsvoering. Nederland loopt voor op de rest van Europa.
– Drie op de tien Nederlandse bedrijven luisteren naar conversaties van consumenten op sociale media.
– Zeven op de tien Nederlandse bedrijven beantwoorden vragen en klachten van klanten via sociale media.
– Er ontstaat een digitale kloof in de bedrijfswereld. Bedrijven die nu nog niet investeren in de digitale media, zijn dat niet van plan. Bedrijven die vandaag al veel investeren, willen dat in de toekomst nog meer doen.
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkVerder lezen over Twitter
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024