Social Media21.05.2012

UN Global Pulse op zoek naar Digitale Rooksignalen


Afgelopen week heeft de beursgang van Facebook ons nog eens goed duidelijk gemaakt hoeveel waarde bepaalde data kan hebben. Data over ons gedrag, onze persoonlijkheid, onze vrienden en onze meningen zijn blijkbaar miljarden waard. En ofschoon we langzaamaan wel meer bezorgd raken over hoeveel waardevolle privé-informatie we weggeven, toch lijkt ons dat vooralsnog niet te weerhouden massaal informatie met elkaar te blijven delen.

Gelukkig zou er behalve de ‘speciaal voor u op maat aangeleverde’ advertenties, ook nog wel eens iets écht goeds uit kunnen komen. Afgelopen week sprak Robert Kirkpatrick op een evenement van SAS in Amsterdam over hoe de Verenigde Naties, in de vorm van UN Global Pulse bezig zijn om, op basis van de enorme hoeveelheden data die er wereldwijd beschikbaar zijn, trends te ontdekken en voorspellingen te doen over globale en regionale ontwikkelingen. 

“In een tijd waarin onze behoefte aan flexibiliteit in beleid groter is dan ooit, kunnen we met onze traditionele 20e eeuwse middelen de internationale ontwikkelingen niet meer bijhouden. Maar al te vaak is het kwaad al geschied tegen de tijd dat we weten wat er op individueel niveau speelt … En de ironie hiervan is dat we feitelijk zwemmen in een oceaan van real-time informatie.” Met die uitspraak verklaarde VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon de behoefte aan meer geavanceerde methoden om, liefst real-time, te begrijpen wat er gebeurt in de wereld. United Nations Global Pulse is opgezet om te kijken op welke manier analytics zoiets mogelijk kan maken.

“De wereld heeft nu een punt bereikt waarop dagelijks miljarden digitale reacties worden geplaatst op openbare webfora, blogs en social media sites zoals Facebook en Twitter. Deze openbare commentaren uiten gevoelens over de werkgelegenheid, vervoer, kosten van levensonderhoud, en wat mensen ook maar bezighoudt. Als we al deze opmerkingen van het publiek verzamelen en analyseren met betrekking tot de actualiteit (financiële crisis, natuurrampen, sportevenementen), kunnen we duidelijke en gemeenschappelijke gevoelens onderscheiden.”

Zo bleek bijvoorbeeld uit een recente studie over de werkloosheid, uitgevoerd UN Global Pulse met behulp van SAS Social Media Analytics dat meer online conversaties over het uitstellen van vakantie, het toenemende gebruik van het openbaar vervoer en een kleinere auto, inderdaad kunnen duiden op een werkloosheidspiek piek een paar maanden later. Hoewel deze relaties niet verrassend zijn, waren de analytics in staat te kwantificeren hoe ver zulke gesprekken meestal vooraf gingen aan de betreffende gebeurtenis (zo ging een piek in het praten over het uitstellen van reizen in de VS gemiddeld vijf maanden vooraf aan een piek in werkloosheid.) Social media-analyse kan vast niet de plaats innemen van de officiële statistieken maar is hier wel een uitstekende aanvulling op, in de vorm van extra informatie en inzichten. Zo kunnen de officiële statistieken ons wel vertellen dat er een daling plaatsvond van het aantal kinderen dat naar school ging in een bepaald gebied, maar kunnen de social media ons vertellen waarom die kinderen van school worden gehouden. (bijvoorbeeld om te werken voor eten of om het dorp te beschermen in een lokaal conflict).

Global Pulse is een innovatie-initiatief van de VN-secretaris-generaal, dat werkt als een Innovation Lab, het samenbrengen van expertise van binnen en buiten de Verenigde Naties om de huidige nieuwe wereld van digitale data en real-time analytics in te zetten voor de wereldwijde ontwikkeling. Het initiatief draagt bij aan een toekomst waarin de toegang tot betere informatie het sneller mogelijk maakt internationale ontwikkelingen op koers te houden, ’s werelds meest kwetsbare bevolkingsgroepen te beschermen, en mondiale schokken te kunnen dempen.

Data-filantropie
Veel geven zonder dat het iets kost. In de categorie sociaal verantwoord ondernemen is er voor sommige organisaties nu dus weer een mooie manier bijgekomen om de wereld weer iets beter te maken. Want de data die de VN nodig heeft voor Global Pulse is in principe aanwezig en beschikbaar. Overal in de ontwikkelingslanden, gebruiken mensen mobiele telefoons om toegang te krijgen tot banken, betalingsverkeer, marktinformatie, online handel, informatie over gezondheid, onderwijs, microkredieten, en sociale netwerken. Bijna 3/4 van alle mobiele telefoons in de wereld zijn in ontwikkelingslanden, en meer dan 2/3 van de mensen in deze landen wonen in gebieden met ten minste 1 streepje dekkingsignaal. Er zijn nu meer gebruikers van Facebook in Indonesië dan in de Verenigde Staten. Het is dus niet een kwestie van of de gegevens er zijn. De kwestie is toegang. Veel van deze data is namelijk niet openbaar. Robert Kirkpatrick: “Kunnen we het veilig te maken voor particuliere bedrijven om die informatie te delen? Zodat ze in ieder geval een aantal statistieken delen over de gegevens zonder de angst dat de concurrentie dit tegen hen zal gebruiken? En – heel belangrijk voor een initiatief dat bedoeld is juist de kwetsbaren te beschermen – welke aanpak is nodig om ons in staat stellen deze ‘digitale rooksignalen’ in geaggregeerde en anonieme vorm te krijgen zodat niemand in staat is informatie te herleiden tot een individu?”

“Uitdagingen alom. Maar de gegevens zijn er en we hebben het sterke vermoeden dat die patronen bevatten die kunnen worden gebruikt om miljoenen kwetsbare mensen over de hele wereld te beschermen. We moeten een manier vinden om dit te doen. Als we gelijk hebben zijn de kosten van het ‘niet doen’ is te hoog om te negeren. We roepen organisaties als Unilever, Procter& Gamble, de Telecomoperators en de Social Media sites op hun data voor dit goede doel beschikbaar te stellen.”

Donate your data. Big Data have Big Impacts.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Analytics

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!
Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Op woensdag 19 en donderdag 20 september staat er weer een nieuwe editie van de Big Data Expo op de agenda. In de Jaarbeurs Utrecht zullen vraag en aanbod uit de big datasector elkaar weer ontmoeten. Het is het enige eve...

Marketing31.07.2018

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Verder lezen over Big Data

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Het zal niemand ontgaan dat we met zijn allen opnieuw naar de stembus moeten gaan. De vervroegde Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 22 november 2023. De laatste Tweede Kamerverkiezing vond plaats op 17 maart 2021. To...

Technology25.10.2023

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Het KNMI heeft een nieuwe, moderne datastrategie geïmplementeerd met behulp van Amazon Web Services (AWS). Daarmee past het meteorologische instituut de mindset en processen van een datagedreven organisatie toe. Behalve...

Technology11.05.2023

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteit
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

Wikipedia kennen we allemaal. Wikidata is wat minder bekend. Dit 'zusje' van Wikipedia heeft afgelopen week de mijlpaal van 100 miljoen items bereikt. Tien jaar geleden begon Wikidata als centrale opslagplaats voor gest...

Online21.10.2022

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

De Big Data Expo is helaas afgelopen, maar je kunt nu alvast 13 en 14 september 2023 in je agenda noteren. Dan vindt in de Jaarbeurs namelijk de Big Data Expo 2023 plaats. Nieuwsgierig wat je daar zoal kunt verwachten? D...

Marketing20.09.2022

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

​Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat

Of je nu een account neemt bij Adobe omdat je wil kunnen Photoshoppen of dat je je fulltime bezighoudt met de veiligheid van de data van duizenden klanten: data gaat iedereen aan. Dat is ook te merken tijdens de Big Data...

Technology14.09.2022

​Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat

​Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo

Volgende week woensdag en donderdag vindt de Big Data Expo samen. Alles wat je altijd al wilde weten over data, zoals het verwerken, beheren, maar vooral inzetten om belangrijke beslissingen te nemen in je bedrijf, vind...

Events09.09.2022

​Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo

​Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo

De Big Data Expo komt er bijna aan en met 100 exposanten en 120 lezingen is er enorm veel te doen. Om je op weg te helpen, staan we stil bij drie keynote-sprekers die je zeker niet mag missen tijdens dit grote big data-e...

Marketing05.09.2022

​Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo

​3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo

Over een paar weken is het zover, dan vindt de Big Data Expo plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens deze gratis toegankelijke Expo ontmoeten partijen op het gebied van data elkaar. Vraag en aanbod komen op 14 en 15 s...

Marketing23.08.2022

​3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo