– Het gebruik van Facebook neemt af door nieuwe intreders. Neem als voorbeeld Path en Pinterest waar mensen op een andere wijze informatie met elkaar delen. Als het gebruik van Facebook hierdoor afneemt heeft dat direct impact op het businessmodel van Facebook.
– De voortdurende strijd in de VS over patenten kan een rol gaan spelen. Op dit moment heeft Yahoo een rechtzaak met Facebook lopen over mogelijk misbruik van intellectual properties.
– De toenemende populariteit van mobiele devices hebben een direct effect op de inkomsten van Facebook. De groei bij Facebook komt vooral via mobiel. Juist op een plek waar Facebook geen advertentie-inkomsten weet te genereren.
– Het wel en niet slagen van overnames. Beste voorbeeld is de acquisitie van Instagram. Facebook nam nog geen maand geleden de dienst over voor maar lieftst 1 miljard dollar. Instagram heeft geen inkomstenmodel. Waar Facebook de investering mee gaat terugverdienen is op dit moment nog volstrekt onduidelijk.
– Google+ wordt onderschat. Het sociale netwerk van Facebook’s grootste concurrent groeit minstens zo snel en Google heeft een succesvol businessmodel. Daarbij is het sowieso de vraag of Facebook Google echt kan verslaan als het het om de centen gaat. (zie infographic)
– Facebook’s vele aanpassingen en design veranderingen. Hoewel Timeline goed lijkt te zijn ontvangen zijn kunnen dit soort grote veranderingen direct effect hebben op het gebruik en de populariteit.