Social Media07.05.2012

Facebook gebruikers kunnen nu laten zien dat ze orgaandonor zijn


facebook-gebruikers-kunnen-nu-laten-zien.jpg
facebook-gebruikers-kunnen-nu-laten-zien.jpg

Vanaf vandaag kunnen ook Nederlandse gebruikers aan hun Facebook Timeline toevoegen dat ze orgaandonor zijn. Nederland behoort daarmee tot de eerste vier landen ter wereld waar dit mogelijk wordt gemaakt. Naast de Verenigde Staten, Groot Brittannië en Australië is voor Nederland gekozen omdat hier al goede ervaringen zijn met het werven van orgaandonoren via sociale media.

Facebook gelooft dat als meer mensen hun intentie om orgaandonor te worden bekend maken en dit ook delen, er meer mensen zullen gaan nadenken over orgaandonatie en zelf ook een beslissing nemen. Facebook is een platform waar mensen samenkomen en dingen met elkaar delen. Facebook is van mening dat sommige maatschappelijke problemen kunnen worden verbeterd of opgelost simpelweg door de kracht van het delen.

Facebookgebruikers kunnen laten zien sinds wanneer ze orgaandonor zijn en met anderen delen wanneer of waarom ze besloten donor te worden. Als ze nog geen orgaandonor zijn, maar dat wel willen worden kunnen ze dat via hun Facebook profiel registreren op www.facebook.com/jaofnee. Pas na een officiële registratie zijn Facebook gebruikers echt orgaandonor.

Vandaag de dag wachten meer dan 114.000 mensen in de Verenigde Staten en miljoenen meer in de rest van de wereld op een levensreddende hart-, nier- of levertransplantatie. Veel van deze mensen, gemiddeld 18 mensen per dag, zullen sterven terwijl zij wachten op een nieuw orgaan. Er zijn simpelweg niet genoeg orgaandonoren. Medische experts zijn van mening dat een groter bewustzijn over orgaandonatie een belangrijke stap is richting het oplossen van deze crisis. Wij geloven dat bij het vertellen dat je donor bent de kracht van het delen en het verbinden een belangrijke rol kan spelen,” aldus Mark Zuckerberg, CEO Facebook.

Hoe het werkt
Op de Timeline pagina kunnen gebruikers het kopje ‘Levensgebeurtenis’ aanklikken en vervolgens ‘Gezondheid en welzijn’. Door ‘orgaandonor’ aan te vinken geeft de gebruiker aan de intentie te hebben om zijn of haar organen af te staan na overlijden. Een Facebook gebruiker wordt echter niet officieel geregistreerd als orgaandonor als hij of zij op Facebook aangeeft orgaandonor te zijn. Daarom worden gebruikers worden gevraagd de registratie hier officieel te maken. Pas na een officiële registratie zijn Facebook gebruikers echt orgaandonor.

Facebook gebruikers kunnen er daarna voor kiezen hun keuze om orgaandonor te worden, te delen met anderen. In hun Nieuwsoverzicht wordt dan daarvan melding gemaakt. Net als met alles op Facebook kunnen gebruikers kiezen met wie ze hun informatie willen delen.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!