Social Media30.03.2012

Facebook en Tribal DDB Amsterdam lanceren game voor Volkswagen 21st Century Beetle


Tribal DDB Amsterdam lanceert ‘Hitchhike with a Like’, een nieuwe, volledig interactieve online gaming ervaring voor Volkswagen, met de derde generatie van de legendarische Beetle car, de 21st Century Beetle. De campagne, die is geproduceerd in nauwe samenwerking met Facebook, is een ware innovatie op het gebied van social media gaming wereldwijd en werd gisteren gelanceerd in 10 verschillende landen.

De campagne, die inspeelt op de authentieke jaren ’60’s Beetle auto, promoot de nieuwe 21ste eeuw Beetle als de ‘nieuwe’ charmante rebel – een combinatie van iconisch ontwerp én nieuwe, krachtige functies van de moderne auto. Er is een prijs voor de beste speler: een echte 21st Century Beetle reis door Europa.


Interactieve sociale game-ervaring

Hitchhike with a Like‘ is een social media gebaseerde en gedreven interactieve ervaring die de vrijheid biedt om zelf de richting van het spel te sturen. Eerst kies je een plaats van bestemming en vervolgens een karakter dat je zal vergezellen. Elke keer als een karakter je een lift aanbiedt, verschijnt er een kort filmpje over deze rit. Je start als een groentje, maar naar mate het spel vordert word je een ware lift-koning. Als je genoeg punten hebt verzameld onderweg, maak je kans om een echte reis door Europa met een Beetle te winnen. Om echt innovatief werk met een eenduidig hoog interactief niveau neer te zetten, heeft Tribal DDB zeer nauw samengewerkt met Facebook.

011

Virtueel Europa’s mooiste steden bezoeken 

Het idee is om Facebook fans die het spel ‘liken’ de mogelijkheid te bieden om virtueel te liften naar de mooiste steden van Europa. Om vervolgens opgepikt te worden door verschillende Beetle rijders. Het spel is leuk, toegankelijk en makkelijk te spelen. De steden zijn bewust gekozen: ze zijn geselecteerd om de culturele of muzikale evenementen, of worden beschouwd als architectonische of design iconen binnen Europa. Elke rit is anders en bezorgt de speler een unieke reiservaring.

Er zijn 64 verschillende personages, die ieder één van de 64 uniek ontworpen 21st Century Beetle modellen besturen. Elk van de 265 verschillende ritten brengen verrassende verhalen en uitkomsten met zich mee. Er zijn mogelijkheden om extra punten te verdienen, prijzen te winnen en origineel gecomponeerde muziek-tracks te ontdekken – die tezamen de game-ervaring naar een hoger niveau brengen. Muziek speelt een onmisbare rol binnen deze campagne en heeft een leidende functie bij het het zoeken van ‘driving the spirit’. Elke rit heeft zijn eigen soundtrack, een muzikale afspiegeling van het karakter achter het stuur van de 21st Century Beetle.

03

Ontwerp en details

Het creatieve team van Tribal DDB Amsterdam investeerde veel tijd in de ontwikkeling van de campagne. Het resultaat is een grote hoeveelheid geschreven content, copywriting met een grote dosis humor, goede achtergrondmuziek én perfect design dat samen de ervaring van social gaming naar een hoger niveau tilt. Elk detail van het spel is zorgvuldig ontworpen, zelfs de Facebook duim heeft vijf verschillende vormen.

Het spel heeft 5 levels: je begint als rookie, groeit door naar de lifter, de globetrotter, de high roller en tot slot de lift-koning. Het is zeer verslavend: door het spel wil je steeds meer, terwijl je probeert een betere lifter te worden om prijzen te winnen. Meer punten winnen staan gelijk aan mooiere prijzen in 16 verschillende prijscategorieën, waaronder een rondreis door Europa om muziekfestivals te bezoeken met de 21ste eeuw Beetle, een door Fender gebouwde stereo luidsprekersysteem, skateboards en gratis muziektracks.

Additional_cars_02

David Navarro (Senior Designer Tribal DDB Amsterdam)

“Het designteam heeft een combinatie gevonden van de 21ste eeuw kaarten in Instagram 60’s stijl, die oud en nieuw hebben gemend. We hebben 64 verschillende auto ontworpen en net zo veel verschillende karakters. Een aantal van de personages zijn gebaseerd op echte verhalen, authentieke auto beelden en sommige zijn fictief. We werden geïnspireerd door de community van trouwe Beetle liefhebbers, die hun auto’s fine-tunen met aangepaste spoilers en velgen om hun auto te personaliseren. We spraken met hen en hun ideeën versmolten binnen ons ontwerp.”

Joep Beving (Music Supervisor bij MassiveMusic Amsterdam)

“We zijn enorm blij met de voltooiing van dit spannende project. Vooral omdat de rol van muziek binnen dit spel zo bijzonder is. Het was een uitdagende opdracht om met 64 nummers te komen die zowel muzikaal het juiste verhaal vertellen als de muzikaal geëngageerde online social gaming generatie aanspreken. Een groot deel van de nummers komen uit onze MassiveTalent catalogus, die ambitieuze onbekende artiesten bevat, de andere nummers zijn geproduceerd door MassiveMusic. Dit is het ultieme type project om mensen te laten zien en horen waarom muziekagentschappen zoals wij bestaan. Laten we hopen dat de mensen er net zo van genieten als wij dat doen.”

Alexander Schlaubitz (Directeur Facebook Customer Marketing (EMEA)

“De Beetle is altijd al een ongelooflijk sociale auto geweest, dus wij waren blij dat we de kans kregen om te ontdekken hoe Facebook een programma kon ontwikkelen dat het sociale potentieel van de nieuwe Beetle echt kan ontketenen. Door de nauwe en meeslepende interactie tussen Tribal DDB, VW en Facebook konden we een creatief en uitdagend marketing programma ontwikkelen waarmee we hopen veel buzz te creëren.” 

151


Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Verder lezen over Volkswagen

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen