
Nederlandse woningcorporaties zijn niet bang om zich bloot te geven binnen online en social media en dat doet hun imago veel goed! Uit onderzoek van de Clipit online media monitor blijkt dat over Ymere online het meest wordt geschreven. Woonbedrijf kwam het meest positief naar voren en voor Rochdale werden extreem veel negatieve berichten gevonden. Bijna 60% van deze berichten werd gevonden binnen Twitter.
De berichtgeving over Ymere bereikte met 2.968 berichten een piek op 30 december, toen de resultaten van de organisatie werden gepubliceerd. Ymere hield in 2011 een grote schoonmaak en wist gemiddeld elke dag een uitzetting te realiseren. Het gaat hier om krakers, wiettelers en dergelijken. Voor Rochdale werd een extreem hoog negatief sentiment gemeten, namelijk 51%. Dit was echter niet ten nadele van de organisatie zelf, Rochdale maakte bekend dat krakers ruim €8.000 schade veroorzaken per woning.
Woonbedrijf wist de meeste positieve buzz te creëren, namelijk 25%. De buzz werd onder andere veroorzaakt door de nominatie voor de Grand Prix Customer Media met het personeelsblad Samenwerkt. Woonbedrijf greep naast de prijs, maar dat deed niets af aan de lovende online reacties.
Het resultaat laat zien dat positieve buzz binnen online en social media ook door offline communicatie successen kan ontstaan. Geertje Pruijsers, Manager Communicatie bij Woonbedrijf: "Social media maken deel uit van onze communicatiemix. Het biedt ons een laagdrempelig platform om te laten zien wat we als organisatie doen. Onze medewerkers twitteren over hun dagelijkse werk en op Facebook delen ze de foto's. Zo maken we zichtbaar dat we veel meer doen dan alleen bouwen, beheren en verhuren."


De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl