Social Media30.12.2011

Facebook TAP: Talking About this-Percentage


facebook-tap-talking-about-this-percenta.jpg
facebook-tap-talking-about-this-percenta.jpg

Met de komst van ‘Talking about this‘ (mensen die hierover praten) krijgen niet pagina beheerders iets beter inzicht in de engagement van bepaalde brand/fanpage. Om dit absolute getal vergelijkbaar te maken is er nu TAP, wat staat voor Talking About this-Percentage. Dit is een methode om pagina’s beter vergelijkbaar met elkaar te maken, op het gebied van engagement.

Afgelopen oktober introduceerde Facebook Talking about this (“Mensen die hierover praten”). Hiermee kreeg je als pagina eigenaar inzage in het bereik van een pagina binnen Facebook. Het is een optelsom van berichten, likes, shares, reacties, checkins, beantwoorde vragen en mentions rond een pagina van de afgelopen zeven dagen. Maar wat wordt er precies onder TAP verstaan en wie scoort er goed?

Om tot een goed te vergelijken metric te komen delen we het aantal ‘Talking about this’ door het totaal aantal fans. Een TAP van 45% betekent dus dat een groep mensen (niet alleen fans, maar ook niet-fans) van bijna de helft van het aantal fans over deze pagina praat.

Berekening: TAP = (Talking about this / Page fans) x 100%

Yes2web TAP Facebook 291211 v2

Hierboven staat een lijst van de top 10 Nederlandse Facebook pagina’s op 29 december 2011. Zoals je ziet is de samenstelling van de top 10 op basis van het aantal likes anders dan de top 10 op basis van TAP. Op het basis van het aantal likes voert AFC Ajax de lijst aan, maar het blijkt dat Ubisoft het hoogste percentage TAP heeft. The New Kids scoort zelfs redelijk slecht op basis van TAP (0.46%).

Ubisoft Nederland, 3FM en Croky hebben een hoge TAP. Bij Ubisoft Nederland hebben ze een game ontwikkeld (Shooting Range) en hebben ze een tab omtrent de nieuwe Assassin’s Creed geplaatst. 3FM profiteert nog van de Serious Request Actie, waardoor goed op de prikbord berichten werd gereageerd.

Toch heeft TAP ook haar beperkingen. Het aantal nieuwe likes tellen hierin ook mee, waardoor campagnes met advertenties een hogere TAP hebben. Dit betekent niet dat er ook veel interactie plaatsvindt. Een goed voorbeeld is de TAP van Croky. Dit hebben zij vooral te danken aan het werven van nieuwe likes via advertenties, terwijl de interactie nog zeer beperkt is. Hierdoor geeft de TAP een beetje een vertekend beeld.

croky-facebook-ads.jpg
croky-facebook-ads.jpg

TAP geeft op een andere manier inzicht in de interactie van de pagina, door de kortere periode van 7 dagen. Hierdoor geeft het vooral korte termijn trends weer en is het een korte periode om echt goede uitspraken te doen over de engagenemt. In combinatie met de langere termijn interactie (bijvoorbeeld middels de IPM – Interactions per Thousand Fans) is het wel een extra vergelijkingsmiddel voor Facebook pagina’s.

Om tot een goede vergelijking met TAP te maken, adviseer ik je om pagina’s met dezelfde omvang en liefst dezelfde branche te zoeken. Dit zal een realistisch beeld geven. Probeer je dus niet alleen maar te richten op het verzamelen van zoveel mogelijk likes, maar vestig de aandacht meer op engagement.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!