Social Media02.01.2012

Facebook vs Google+ : Facebook wint, Google+ biedt nieuwe mogelijkheden


facebook-vs-google-facebook-wint-google-.jpg
facebook-vs-google-facebook-wint-google-.jpg

Sinds de lancering van Google+ vragen marketeers zich terecht af wat de voordelen zijn voor hun bedrijf of merk ten opzichte van Facebook. De vergelijking is niet eenvoudig, ’s werelds grootste en by far meest populaire social network Facebook ligt met 800 miljoen fans en al z’n applicaties en tools meer dan een straatlengte voor op ieder andere social netwerk, laat staan op een intreder.

Google+ had een droomstart, aangejaagd door enkele 100-en miljoenen gebruikers van Google GMail, en heeft inmiddels 65 miljoen ‘gebruikers’. Je kunt daarmee nu al stellen dat dit een groot succes is voor Google. Of het netwerk daarmee een serieuze comcurrent is voor Facebook is moeilijk te zeggen. Het kan ook zijn dat Google+ een eigen positie gaat krijgen naast Facebook, Twitter en LinkedIn. In dat geval is de gebruiker altijd winnaar.

Google+ kun je vandaag haast niet meer overslaan. Google+ zal verder groeien net als Facebook, wat afstormt op de 1 miljard gebruikers. Facebook biedt bedrijven met Pages vrijwel maximale mogelijkheden wat betreft branding. Google+ branded pages is nieuw en zal nog verder moeten worden ontwikkeld. Google heeft hier altijd nog een moker achter de hand als het aankomt op SEO. Google kan als het wil (deels gebeurt dit al op de zoekresultatenpagina) bedrijfspagina’s maximaal promoten zodat de noodzaak voor bedrijven om deel te nemen aan Google+ een must wordt. De belangrijkste verschillen:

1. Advertising

Facebook is op dit moment het enige sociale netwerk dat bedrijven de mogelijkheid biedt om te adverteren. Met Google Adwords in de achterzak lijkt het voor Google+ een kwestie van tijd voordat zij deze ook gaan aanbieden. Of het formaat echter past bij de opmaak en functionaliteit is nog wel een belangrijk punt. Daarbij zal Google ongetwijfeld eerst zeer intensief moeten testen om te voorkomen dat de nog relatief nieuwe gebruikers afhaken als de contextuele Ads over hun pagina schieten.

2. Applicaties

Facebook ligt hier echt een straatlengte voor en heeft naast de vele eigen ontwikkelde applicaties en tools een developer community achter zich die door de jaren heen een ongekende hoeveelheid software heeft ontwikkeld. De vraag is of deze developers ook hun apps willen omzetten naar Google+, hoe vriendelijk en toegankelijk de .api’s zijn en of er voldoende Business opportunities zijn. Google+ beschikt nu alleen over games en wat browser plugins.

3. Interactiviteit

Google+ lijkt ook op dit punt nog de strijd te verliezen. Facebook biedt ook hier, mede door de langere ervaringen van het netwerk, meer mogelijkheden die duidelijk zijn afgestemd op het gebruikersgedrag. Toch zal Google+ snel leren van het huidige gebruik en heeft het een sterke troef in handen met Hangout’s. Als deze functionaliteit massaal gaat worden opgepakt kan Facebook op dit punt aan de bak.

4. Events

Facebook biedt al jaren de mogelijkheid voor het plaatsen en promoten van events. Hiervoor biedt Facebook je twee manieren om een event aan te maken: via je persoonlijk profiel of via een Facebook page. Het voordeel om een event aan te maken via een page ten opzichte van de mogelijkheid vanuit je persoonlijk profiel, is dat je updates kunt sturen naar alle fans van je Page. Hiermee heb je gelijk een prima tool om je event te promoten. Google+ biedt deze functionaliteit niet, noch wordt het (nu nog niet) genoemd in hun plannen. Wie z’n event wil promoten moet zeker kijken naar Eventbrite for Pages, dit is een prima manier om event-tickets te verkopen via een Facebook Page (niet gratis). 

5. Video

Voor foto’s en video’s bieden beide platformen voldoende mogelijkheden. Google+ lijkt in benadering en mogelijkheden hierin gebruikersvriendelijker dan Facebook. Niet geheel onlogisch omdat Google nog twee andere troefkaarten bezit met Picasa en natuurlijk YouTube. Beiden zullen zeker dieper worden geintegreerd in Google+. Facebook biedt steeds vaker videocontent als het gaat om liveregistraties van events. De kwaliteit is hiervan in de meeste gevallen zeer goed. Google+ heeft echter nog een zeer sterke troefkaart in handen met de Google+ Hangout functionaliteit (zie als voorbeeld de newyearshangout). Het is ook mogelijk om in een Hangout (samen met maximaal 10 personen tegelijkertijd) naar een live stream op YouTube te kijken.

6. Segmentatie

Google+ biedt met Circles hier duidelijk meer functionaliteit. Voor bedrijven liggen hier prima mogelijkheden om op basis van profielen en interesses specifieke content te bieden binnen een Circle van een gebruikersgroep. Probleem voor bedrijven is vandaag dat het aantal mensen dat gebruik maakt van Google+ nog relatief laag is en je met het inzetten van de functionaliteit die Circles biedt kiest voor een veel langere implementatietijd dan via Facebook waar al die gebruikers vaak al wel zijn.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt