Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Sinds de lancering van Google+ vragen marketeers zich terecht af wat de voordelen zijn voor hun bedrijf of merk ten opzichte van Facebook. De vergelijking is niet eenvoudig, ’s werelds grootste en by far meest populaire social network Facebook ligt met 800 miljoen fans en al z’n applicaties en tools meer dan een straatlengte voor op ieder andere social netwerk, laat staan op een intreder.
Google+ had een droomstart, aangejaagd door enkele 100-en miljoenen gebruikers van Google GMail, en heeft inmiddels 65 miljoen ‘gebruikers’. Je kunt daarmee nu al stellen dat dit een groot succes is voor Google. Of het netwerk daarmee een serieuze comcurrent is voor Facebook is moeilijk te zeggen. Het kan ook zijn dat Google+ een eigen positie gaat krijgen naast Facebook, Twitter en LinkedIn. In dat geval is de gebruiker altijd winnaar.
Google+ kun je vandaag haast niet meer overslaan. Google+ zal verder groeien net als Facebook, wat afstormt op de 1 miljard gebruikers. Facebook biedt bedrijven met Pages vrijwel maximale mogelijkheden wat betreft branding. Google+ branded pages is nieuw en zal nog verder moeten worden ontwikkeld. Google heeft hier altijd nog een moker achter de hand als het aankomt op SEO. Google kan als het wil (deels gebeurt dit al op de zoekresultatenpagina) bedrijfspagina’s maximaal promoten zodat de noodzaak voor bedrijven om deel te nemen aan Google+ een must wordt. De belangrijkste verschillen:
1. Advertising
Facebook is op dit moment het enige sociale netwerk dat bedrijven de mogelijkheid biedt om te adverteren. Met Google Adwords in de achterzak lijkt het voor Google+ een kwestie van tijd voordat zij deze ook gaan aanbieden. Of het formaat echter past bij de opmaak en functionaliteit is nog wel een belangrijk punt. Daarbij zal Google ongetwijfeld eerst zeer intensief moeten testen om te voorkomen dat de nog relatief nieuwe gebruikers afhaken als de contextuele Ads over hun pagina schieten.
2. Applicaties
Facebook ligt hier echt een straatlengte voor en heeft naast de vele eigen ontwikkelde applicaties en tools een developer community achter zich die door de jaren heen een ongekende hoeveelheid software heeft ontwikkeld. De vraag is of deze developers ook hun apps willen omzetten naar Google+, hoe vriendelijk en toegankelijk de .api’s zijn en of er voldoende Business opportunities zijn. Google+ beschikt nu alleen over games en wat browser plugins.
3. Interactiviteit
Google+ lijkt ook op dit punt nog de strijd te verliezen. Facebook biedt ook hier, mede door de langere ervaringen van het netwerk, meer mogelijkheden die duidelijk zijn afgestemd op het gebruikersgedrag. Toch zal Google+ snel leren van het huidige gebruik en heeft het een sterke troef in handen met Hangout’s. Als deze functionaliteit massaal gaat worden opgepakt kan Facebook op dit punt aan de bak.
4. Events
Facebook biedt al jaren de mogelijkheid voor het plaatsen en promoten van events. Hiervoor biedt Facebook je twee manieren om een event aan te maken: via je persoonlijk profiel of via een Facebook page. Het voordeel om een event aan te maken via een page ten opzichte van de mogelijkheid vanuit je persoonlijk profiel, is dat je updates kunt sturen naar alle fans van je Page. Hiermee heb je gelijk een prima tool om je event te promoten. Google+ biedt deze functionaliteit niet, noch wordt het (nu nog niet) genoemd in hun plannen. Wie z’n event wil promoten moet zeker kijken naar Eventbrite for Pages, dit is een prima manier om event-tickets te verkopen via een Facebook Page (niet gratis).
5. Video
Voor foto’s en video’s bieden beide platformen voldoende mogelijkheden. Google+ lijkt in benadering en mogelijkheden hierin gebruikersvriendelijker dan Facebook. Niet geheel onlogisch omdat Google nog twee andere troefkaarten bezit met Picasa en natuurlijk YouTube. Beiden zullen zeker dieper worden geintegreerd in Google+. Facebook biedt steeds vaker videocontent als het gaat om liveregistraties van events. De kwaliteit is hiervan in de meeste gevallen zeer goed. Google+ heeft echter nog een zeer sterke troefkaart in handen met de Google+ Hangout functionaliteit (zie als voorbeeld de newyearshangout). Het is ook mogelijk om in een Hangout (samen met maximaal 10 personen tegelijkertijd) naar een live stream op YouTube te kijken.
6. Segmentatie
Google+ biedt met Circles hier duidelijk meer functionaliteit. Voor bedrijven liggen hier prima mogelijkheden om op basis van profielen en interesses specifieke content te bieden binnen een Circle van een gebruikersgroep. Probleem voor bedrijven is vandaag dat het aantal mensen dat gebruik maakt van Google+ nog relatief laag is en je met het inzetten van de functionaliteit die Circles biedt kiest voor een veel langere implementatietijd dan via Facebook waar al die gebruikers vaak al wel zijn.
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024