Social media zorgt voor hulp en hinder bij epidemie

Vorig artikel Volgend artikel
Social media zorgt voor hulp en hinder bij epidemie

Sociale media bieden bij de uitbraak van een epidemie belangrijke voordelen, maar creëren ook een aantal problemen, aldus Margaret Chan, directeur-generaal van de World Health Organization. Ze wijst erop dat initiatieven zoals Facebook, Twitter en andere sociale netwerksites een breed publiek op de hoogte kunnen brengen en informeren over de uitbraak van een epidemie, maar die informatiestroom maakt het volgens haar ook moeilijker om feiten, geruchten en onwaarheden van elkaar te onderscheiden.

"Margaret Chan stelt dat haar organisatie websites en online forums in verschillende talen scant om over de hele wereld indicaties te zoeken voor de uitbraak van ziektes," aldus het persbureau AFP.

"De directeur-generaal van de gezondheidsorganisatie voegt er aan toe dat daarbij elke potentiële bedreiging door experts wordt geanalyseerd en indien nodig wordt onderzocht. Daardoor is het volgens Chan voor overheden veel moeilijker geworden om een potentieel internationale bedreiging voor de gezondheidszorg verborgen te houden."

"De proliferatie van sociale media heeft er wel voor gezorgd dat er meer inspanningen gedaan moeten worden om feiten van fictie te onderscheiden en de werkelijk cruciale segmenten te identificeren," geeft Margaret Chan toe. Keiji Fukuda, assistent directeur-generaal van de gezondheidsorganisatie, benadrukte dat het internet gezorgd heeft voor een grotere toegankelijkheid van informatie dan in het verleden. Dat is volgens Fukuda een positieve evolutie, maar hij wees er wel op dat iedereen ongecontroleerde informatie online kan plaatsen, wat tot miscommunicatie kan leiden. Via

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies