Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Op Facebook hebben consumenten meer interactie met merken dan op andere sociale netwerken, maar toch blijft communicatie daarover relatief beperkt. Zo blijkt uit een onderzoek Constant Contact uitgevoerd door Chadwick Martin Bailey. De onderzoekers merken op dat de meeste consumenten op Facebook maximaal met tien bedrijven in communicatie treden. Er blijkt echter vooral dat de gebruikers die commerciële informatie zelden met elkaar delen. “Er zijn veel redenen om een merk op Facebook te ondersteunen,” voeren de onderzoekers aan.
“De meerderheid volgt merken op het sociale netwerk echter vooral omdat ze al klant zijn (58%) of omdat ze informatie willen over promoties en kortingen die worden geboden (57%). Slechts weinig gebruikers worden zomaar fan van een merk dat ze op het sociale netwerk tegenkomen. Een overgrote meerderheid van 78% volgt minder dan tien merken op Facebook.“
“Eens een gebruiker een fan wordt van een merk, blijft de interactie volgens de onderzoekers relatief passief. Een meerderheid van 77% doet weinig meer dan de updates en berichten van het bedrijf lezen. Slechts 17% neemt de moeite om merkinformatie met andere gebruikers uit hun vriendennetwerk te delen. Bovendien publiceert slechts 13% nieuws over merken in zijn eigen berichten.“
“Merken moeten niet alleen een fangroep opbouwen, maar ervoor zorgen dat er ook een daadwerkelijk engagement wordt gecreëerd,” benadrukt Mark Schmulen, general manager social media bij Constant Contact. “Merken moeten content publiceren die tot een sterkere relatie met de gebruiker leidt en die fans aanzet om de aangeboden content met hun vrienden te delen. Het is immers de mogelijkheid om gemakkelijk content te delen over een breed netwerk die van Facebook een krachtig instrument maakt.“
Uit het onderzoek blijkt verder nog dat 56% van de respondenten aangeeft meer geneigd te zijn om een merk aan een vriend aan te bevelen nadat ze zelf fan zijn geworden. Ook zegt 51% meer geneigd te zijn om een product van een merk te kopen nadat ze fan zijn geworden. Daarnaast wordt opgemerkt dat 76% van de gebruikers nooit de formele band met het merk verbreekt. Via
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Verder lezen over Sociale netwerken
Social Media06.12.2024
5 redenen om Bluesky te gebruiken
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media02.12.2024
Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Social Media22.11.2024
LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Verder lezen over Users
Marketing08.10.2020
ICI PARIS XL biedt gebruikers nu een betere online shopervaring
Video21.03.2013
1 miljard maandelijks unieke bezoekers voor YouTube
Mobile30.01.2011
De zeven soorten iPhone gebruikers
Social Media23.10.2009
Gebruikers Twitter gemiddeld jonger dan op Facebook
Social Media10.04.2009
200 miljoen Facebook gebruikers
Online26.03.2009