Social Media14.09.2011

Gebruikers sociale netwerken delen relatief weinig merkinfo


gebruikers-sociale-netwerken-delen-relat.jpg
gebruikers-sociale-netwerken-delen-relat.jpg

Op Facebook hebben consumenten meer interactie met merken dan op andere sociale netwerken, maar toch blijft communicatie daarover relatief beperkt. Zo blijkt uit een onderzoek Constant Contact uitgevoerd door Chadwick Martin Bailey. De onderzoekers merken op dat de meeste consumenten op Facebook maximaal met tien bedrijven in communicatie treden. Er blijkt echter vooral dat de gebruikers die commerciële informatie zelden met elkaar delen. “Er zijn veel redenen om een merk op Facebook te ondersteunen,” voeren de onderzoekers aan.

De meerderheid volgt merken op het sociale netwerk echter vooral omdat ze al klant zijn (58%) of omdat ze informatie willen over promoties en kortingen die worden geboden (57%). Slechts weinig gebruikers worden zomaar fan van een merk dat ze op het sociale netwerk tegenkomen. Een overgrote meerderheid van 78% volgt minder dan tien merken op Facebook.

Eens een gebruiker een fan wordt van een merk, blijft de interactie volgens de onderzoekers relatief passief. Een meerderheid van 77% doet weinig meer dan de updates en berichten van het bedrijf lezen. Slechts 17% neemt de moeite om merkinformatie met andere gebruikers uit hun vriendennetwerk te delen. Bovendien publiceert slechts 13% nieuws over merken in zijn eigen berichten.

Merken moeten niet alleen een fangroep opbouwen, maar ervoor zorgen dat er ook een daadwerkelijk engagement wordt gecreëerd,” benadrukt Mark Schmulen, general manager social media bij Constant Contact. “Merken moeten content publiceren die tot een sterkere relatie met de gebruiker leidt en die fans aanzet om de aangeboden content met hun vrienden te delen. Het is immers de mogelijkheid om gemakkelijk content te delen over een breed netwerk die van Facebook een krachtig instrument maakt.

Uit het onderzoek blijkt verder nog dat 56% van de respondenten aangeeft meer geneigd te zijn om een merk aan een vriend aan te bevelen nadat ze zelf fan zijn geworden. Ook zegt 51% meer geneigd te zijn om een product van een merk te kopen nadat ze fan zijn geworden. Daarnaast wordt opgemerkt dat 76% van de gebruikers nooit de formele band met het merk verbreekt. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Verder lezen over Social Network

TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken

Helaas, het betaalt krijgen om te TikTokken is weer verdwenen. Wij hadden het sowieso nog niet, maar het is de vraag of we het ooit krijgen.

Social Media25.04.2024

TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Threads is een vrij nieuw social medium, maar het telt al 150 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Dat is een flinke prestatie.

Social Media25.04.2024

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?

'Look between T and O on your keyboard': je ziet het heel vaak op socials voorbijkomen, maar wat betekent het?

Social Media24.04.2024

Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Twitch gaat de social media kant op. Het kopieert een functie van TikTok waarmee je waarschijnlijk aanzienlijk meer streams ontdekt.

Social Media18.04.2024

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Soms zijn we als mensheid enorm dom, maar gelukkig ook regelmatig enorm creatief. En vooral dat laatste zien we graag voorbij komen, bijvoorbeeld in de Deze Week Viral.

Social Media13.04.2024

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Verder lezen over Users

​ICI PARIS XL biedt gebruikers nu een betere online shopervaring

Hoe zorg je er als winkel voor dat je online zoveel mogelijk gebruikers op je site behoudt en dat ze relevante producten te zien krijgen en kopen? ICI PARIS XL ken je vast wel van de parfum, verzorgingsproducten en make-...

Marketing08.10.2020

​ICI PARIS XL biedt gebruikers nu een betere online shopervaring

1 miljard maandelijks unieke bezoekers voor YouTube

Google heeft bekend gemaakt dat YouTube nu 1 miljard maandelijks unieke gebruikers heeft. Als we de schatting van Wolfram Alpha van 6,79 miljard mensen op aarde geloven, bekijkt ongeveer 14,7% van de hele wereld iedere...

Video21.03.2013

1 miljard maandelijks unieke bezoekers voor YouTube

De zeven soorten iPhone gebruikers

Apple heeft tot nu toe (in ruim drie en een half jaar tijd) bij AT&T in de VS alleen al meer dan 73 miljoen iPhones verkocht. Ter vergelijk, AT&T heeft in totaal 92.8 miljoen klanten. Over enkele dagen start de verkoop v...

Mobile30.01.2011

De zeven soorten iPhone gebruikers

Gebruikers Twitter gemiddeld jonger dan op Facebook

Pew Internet heeft weer nieuwe data over het Twitter gebruik in de VS. Zo’n 19% van alle internet gebruikers maken inmiddels gebruik van Twitter, of een zelfde soort service om updates over hunzelf te delen met anderen...

Social Media23.10.2009

Gebruikers Twitter gemiddeld jonger dan op Facebook

200 miljoen Facebook gebruikers

Facebook heeft een nieuwe mijlpaal bereikt. Mark Zuckerberg heeft op het officiële Facebook blog laten weten dat ze sinds deze week meer dan 200 miljoen leden hebben. "We werken hard aan een service die iedereen overal...

Social Media10.04.2009

200 miljoen Facebook gebruikers

Pirate Bay gaat gebruikers beschermen

Op 1 april lanceren de mensen van The Pirate Bay een VPN-service. Via dit Virtual Private Network kunnen de gebruikers anoniem van de dienst gebruikmaken.Met de nieuwe dienst, IPREDator genaamd, hopen ze de Zweedse overh...

Online26.03.2009

Pirate Bay gaat gebruikers beschermen