Social Media07.09.2011

Topmerken investeren fors in social media


topmerken-investeren-fors-in-social-medi.jpg
topmerken-investeren-fors-in-social-medi.jpg

Ruim 90% van de Nederlandse topmerken is de consument gevolgd naar social media zoals Facebook, Hyves en Twitter. Bedrijven investeren fors in social media door een Social Media Manager aan te nemen, tooling en software aan te schaffen of campagnes te voeren. Het realiseren van ‘engagement’ blijft vooralsnog lastig in de praktijk voor een gemiddeld merk. Het overgrote deel van de bedrijven verwacht de investeringen in social media in 2012 verder te verhogen, zo blijkt uit onderzoek van Social Embassy.

Voor het derde jaar op rij onderzocht Social Embassy de inzet van social media door top 100 merken. Uit het onderzoek blijkt dat social media een vaste plek heeft gekregen binnen bedrijven. De verantwoordelijkheid voor social media is bij de meeste bedrijven ondergebracht bij marketing die ook het budget beheert. Daarvoor heeft ruim 40% van de onderzochte merken een Social Media Manager aangesteld en zijn er gemiddeld 2 tot 3 mensen verantwoordelijk voor het volgen van en reageren op vragen en klachten van consumenten.

Ook zijn campagnes op sociale netwerken populair. Van de merken die inzage wilden geven in hun budget, geeft 16% aan dat dit meer dan € 100.000,- bedraagt. 69% van de bedrijven verwacht het budget voor social media in 2012 te verhogen, zo blijkt uit de vierde editie van de Social Media Monitor.

Merken zijn over de gehele linie actiever geworden. YouTube is het meest populaire netwerk gebleven voor merken, gevolgd door LinkedIn en Twitter. Facebook is in populariteit het hardst gegroeid, 62% van de onderzochte merken is inmiddels actief op het snelgroeiende sociale netwerk. De ranglijst wordt aangevoerd door Vodafone dat social media onder meer inzet voor marketing, service en recruitment. De top van de ranglijst wordt gedomineerd door dienstverlenende organisaties in telecom, energie of financiële dienstverlening, FMCG merken worden echter ook steeds actiever.

Social media is een enorme groeimarkt. Bedrijven stellen zichtzelf niet langer de vraag of zij er iets mee moeten, maar worstelen nog wel met de uitvoering. Op dit moment is de focus bij de inzet van social media erg intern gericht. Bedrijven zijn vooral bezig met organisatie en tooling. Slechts 35% van top 20 merken haalt meer dan de helft van het maximum aantal punten op engagement. In 2012 zal daar de echte ontwikkeling plaatsvinden,” aldus Steven Jongeneel, Oprichter van Social Embassy.

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander