Social Media11.05.2011

‘Twitter maar raak’ marketing


twitter-maar-raak-marketing.jpg
twitter-maar-raak-marketing.jpg

Nederlandse winkelbedrijven hebben Twitter ontdekt. Maar oh, wat zijn de verschillen in het toepassing ervan groot! Kennelijk hebben veel bedrijven zich voorgenomen er vanaf de eerste week van Mei zich eens serieus te op dit medium te gaan storten. Dit komt naar voren uit mijn monitor van inmiddels meer dan 150 Nederlandse winkelketens met een Twitter account. Het is de moeite waard het Twitter gedrag van deze winkeliers eens onder de loep te nemen. Voor deze post heb ik daarom gekeken naar alle tweets van 1 t/m 10 Mei. Hoe vaak twitteren ze, waarover en wat is het bereik? Hierbij een paar bevindingen.

Qua aantallen tweets is moderetailer @PietZomers helemaal los gegaan, met meer dan 100 tweets in 10 dagen, dat is 20% van het totaal aantal tweets (tw) in de timeline van het bedrijf. @Hoogvlietsuper (67 tw), @Rituals (65 tw) en @SparNL (64 tw) volgen op enige afstand. Alleen @Rituals heeft een publiek van enige omvang (5.535 volgers) maar Rituals heeft ook buitenlandse vestigingen. Alleen retailers @deBijenkorf en @Hema hebben meer volgers. De 20 meest actieve bedrijven verstuurden in de eerste 10 dagen van mei gemiddeld 3,5 tweet per dag. De groep van 150 bedrijven is ruwweg te verdelen in:

  • 1.     Twitter maar raak
  • 2.     Voorzichtig kijken of het wat op levert
  • 3.     Als we iets doen, dan doen we het goed

Het lijkt erop dat de groep Twitter maar raak de laatste maanden sterk in opkomst is. Er worden door die bedrijven allerlei #twitteractie (s) bedacht om veel volgers te werven. @schuurmanschoen (57 tw) Wie? Schuurman Schoenen heeft meer dan 40 schoenenwinkels. Alle 531 volgers hebben de afgelopen 10 dagen 12x een bericht kunnen zien over de nieuwe voorjaarsfolder. Daarnaast wenst Schuurman ons regelmatig goedemorgen en wordt er personeel gezocht. De bedrijven in deze categorie posten veel en reageren en retweeten van alles en nog wat. Er lijkt geen doordachte strategie achter te zitten.

Voorzichtig kijken of het wat oplevert is een strategie die veel winkelbedrijven kiezen. We openen een account (dat is immers gratis) en peilen de temperatuur van het badwater. In de folder, website, winkel of kassabon is niets te vinden over het feit dat het bedrijf op Twitter aanwezig is. De aanpak is vooral ‘zenden’, de marketing afdeling neemt de lead. Aardige voorbeelden zijn @Blokker (8 tw), @Kwantumonline  (0 tw) of @Dreizen (13 tw). Veel van deze bedrijven zullen de strategie vanzelf aanpassen zodra consumenten Twitter in groten getale het medium gaan gebruiken om contact te zoeken of de service aan de kaak te stellen. D-Reizen heeft de eerste stap al gezet door te starten met een extra account @dreizen_webcare.

Sociale Media zijn verschillend van karakter. Het communicatie ritme voor volgers op Twitter, Facebook en Hyves is verschillend. Veel consumenten gebruiken deze media parallel en verwachten dat het bedrijf dat ze volgen dit ook doet. Er is wat mij betreft geen eenduidige wet voor het aantal berichten per dag, dit hangt volledig af van de content en de ‘customer intimacy’ strategie. Het verhaal van @RunnersworldNed (23 tw) op Twitter gaat over sport, gezondheid, startnummers, tips en praten tijdens het hardlopen. Dat is iets anders dan @deBijenkorf (49 tw) dat Twitter veevuldig inzet voor het afhandelen van servicevragen met #bcare en dit lardeert met een promotie of inspiration game. Ex zusje @HEMA (27 tw) maar ook @Rituals doen dit op vergelijkbare wijze. Dit zijn typisch bedrijven uit de categorie Als we het doen, dan doen we het goed. Dat betekent op de korte termijn veel investeren en af en toe leergeld betalen. Maar hiermee verwerven ze een voorsprong die hard nodig is om overeind te blijven in het on-line geweld. Het kan geen toeval dat de marketing directeuren van deze winkeliers zelf zeer actief zijn op Twitter.

Ten slotte over het bereik. Ik zal in een volgende post dieper ingaan op het verschil in effectiviteit van winkel tweets. Hier volsta ik met een paar voorbeelden van @HEMA. De op zich aardige aankondiging dat het bedrijf vanaf nu ook Asperges in het assortiment heeft komt niet veel verder dan haar eigen 9.427 volgers. Een tweet over een typisch HEMA (dus origineel design) product kan direct rekenen op 30 retweets en bereikt daarmee in potentie circa 15.000 consumenten. Als het HEMA in de eerste week van mei een linkje naar een kortingsactie Twittert dan levert dat circa 100 clicks op. Voor sceptici: dit is nog niet om over naar huis te schrijven maar het aardige is dat alles meetbaar wordt ook de effectiviteit en ROI van Social Media.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag