Social Media28.03.2011

Fondsenwerven: van voordeur tot Facebook


fondsenwerven-van-voordeur-tot-facebook.jpg
fondsenwerven-van-voordeur-tot-facebook.jpg

[Freek Janssen] Stel dat we fondsenwerving helemaal opnieuw zouden uitvinden. Niemand had nog ooit gehoord van collectebussen, kinderpostzegels of sponsorlopen. Hoe zou dat er uitzien?

De kans is groot dat social media dan een veel grotere rol zouden spelen. Nu geldt dat voor wel meer dingen uit het dagelijks leven (zouden er kranten zijn als we opnieuw nieuws zouden moeten uitvinden?). Het aardige aan fondsenwerven via social media is dat het voor iedereen gemakkelijker én leuker wordt. Voor het goede doel, de fondsenwerver én de donateur.

Laten we uitgaan van een middelbare school die een sponsorloop houdt voor Doe Een Wens. Iedereen met een voordeur (of een neefje of buurmeisje) kent de klappen van de zweep: leerlingen vragen bij buren en familie om een sponsorbedrag per kilometer. De jongens en meisjes lopen vervolgens de longen uit hun lijf, om daarna de bonus te incasseren langs de voordeur of tijdens het familiefeest.

Geef toe: dat kan slimmer. Als al je tantes een Hyves-account hebben en ook de buurvrouw beschikt over een internetverbinding, dan gaat dat online allemaal net iets makkelijker. Er zijn ook oplossingen op de markt die het hele proces geautomatiseerd hebben: van het aanmaken van een eigen fondsenwervingspagina, tot het inschakelen van familie en vrienden en zelfs het overmaken van een donatie.

Een evenement dat zelfs volledig om zo’n platform heen is gebouwd, is de Helden Race die op 10 juli voor het eerst wordt gelopen in het Amsterdamse Bos. Het idee is simpel: iedereen mag meelopen voor een goed doel naar keuze, op voorwaarde dat er minstens 300 euro wordt opgehaald. Elke deelnemer heeft zijn eigen fondsenwervingspagina, waarop donateurs kunnen zien welk doel er wordt gesteund, hoeveel er al is opgehaald en – niet onbelangrijk – waarop de goede gevers direct geld kunnen overmaken. Met een koppeling naar Facebook, Gmail en Myspace. Het idee is al uitgevoerd in Parijs, met indrukwekkende cijfers: 600 ‘helden’ haalden er 300.000 euro op voor 45 goede doelen. Dat is met gemiddeld 500 euro per loper best aardig.

Toegegeven: je zult als scholier of andere sponsorloper misschien online niet iedere buurvrouw of tante bereiken. Maar het bereik van een online-platform is al snel groter dan dat van de fysieke collectebus of Kinderpostzegel-actie. Voor goede doelen is het bereiken van donateurs via deze actieve fondsenwervers van groot belang: de conversie van een verzoek van een vriend of familielid om een donatie is al gauw 15 tot 20 procent, terwijl bijvoorbeeld emailnieuwsbrieven meestal blijven steken bij 1 of 2 procent.

Social media helpen dus goede doelen via een klik met de muis hun achterban van goede gevers stukje bij beetje uitbouwen. En dat is een goed doel op zich.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt