In Nederland wordt Facebook steeds meer een begrip. De activiteit neemt toe en de gebruikers database staat verre van stil. Net als Linkedin enige tijd geleden, vond Facebook het tijd om actiever te worden in de Benelux. Lokaal aanwezig zijn, geeft je nou eenmaal meer inzicht in de markt en meer voordelen. Om die reden heeft Facebook sinds 2 dagen een kantoor in Amsterdam en vandaag was de persconferentie. Facebook heeft voornamelijk digitale dienstverlening, maar ziet wel de waarde van persoonlijk contact.
In Amsterdam kwamen vandaag een aantal bloggers en journalisten bij elkaar, om te luisteren naar de plannen van Facebook voor de Benelux. Joanna Shields, Vice President EMEA bij Facebook, hield een inleidende presentatie en Arno Lubrun, Country Manager Benelux, vertelde meer over de ambities van het sociale netwerk in onze regio en legde interviews af.
De missie van Facebook is om mensen in contact te brengen met bedrijven en partners helpen om in contact te komen met hun doelgroep. En deze doelgroep is sterk aan het veranderen op Facebook. Waar eerst nog voornamelijk de jongere doelgroep actief was, zien ze nu een sterke verschuiving naar de wat oudere doelgroep. Uit de meting die ze onlangs hielden, bij het punt dat ze 500 miljoen gebruikers hadden, kwam de helft dagelijks op Facebook en gebruikte meer dan 200 miljoen hun telefoon hiervoor. “Ons kanaal is dus letterlijk een onderdeel van je dagelijks leven”, aldus Joanna.
Na deze presentatie begon de vragenronde aan Arno. Hij begon met het vermelden van het aantal gebruikers, namelijk 4,8 miljoen Nederlandse, 4,5 miljoen Belgische en ongeveer 235.000 Luxemburgse gebruikers. Mooie cijfers die leidde tot enige verwarring, want de gebruikersdatabase voor advertenties op Facebook geeft ongeveer 4 miljoen Nederlandse leden aan en daar kwamen vragen over. Maar volgens de Nederlandse Facebook medewerkers komt dit door de vertraging in het systeem . De gebruikersaantallen zijn desondanks enorm gegroeid in de Benelux en mobiel wordt ook steeds populairder. Het aantal mobiele gebruikers ligt in Nederland op de 1,8 miljoen en België telt er 1,2 miljoen.
Een echte strategie of concrete plannen hebben ze nog niet voor de Benelux. Daar konden de medewerkers helaas niet veel over zeggen. Omzetgegevens en sales kansen voor in de Benelux werden ook niet gedeeld. Daarbij is niet bekend wanneer Facebook Deals in Nederland wordt gelanceerd. Zo snel mogelijk zei Arno, maar op de vraag of het dit jaar nog ging gebeuren kregen we helaas geen antwoord. Wel willen ze voornamelijk de bedrijven in de Benelux verder helpen en een partnerstrategie ontwikkelen. Variërend van kleine tot grote ondernemers en betrokken developers, gaan ze specifieke ondersteuning verlenen vanuit Amsterdam en hen begeleiden van creatie tot implementatie.
Daarbij weten ze niet hoe het zit met de groei in de Benelux en konden ze de zaal geen concrete groeicijfers presenteren. Wel konden ze concluderen, dat het gezien het aantal leden op Hyves er nog voldoende groei in zit. “We willen zeker gave deals gaan ontwikkelen met gerenommeerde partners in Nederland, maar daar hebben we op dit moment nog geen concrete informatie over”, aldus Arno. Zijn focus ligt nu vooral op het beteugelen van de groei en het creëren van meerwaarde voor de lokale gebruikers.
Uiteraard kwamen er weer de gebruikelijke vragen uit de zaal omtrent Hyves. Arno nam het woord Hyves echter niet in zijn mond en vertelde dat ze eerst naar hun eigen activiteiten wilde kijken. Wat wij doen heeft weinig betrekking op Hyves en dat geldt ook voor hen. “Eerst maar eens zorgen dat we een goede basis in de Benelux kunnen opbouwen en de groei in bedwang houden. Er zijn overal sociale netwerken en er is altijd ruimte voor goede ideeën.”
Ik kan me voorstellen dat de lokale pers met een bittere nasmaak huiswaarts keert. De nieuwswaarde was niet schokkend en eigenlijk is er niks nieuws of concreets verteld. Ze hebben beloofd dat hier binnenkort verandering in gaat komen en we mooie trajecten tegemoet kunnen zien. Tot op heden nog niet veel nieuws dat een kantoor aan de Herengracht en meer focus op de Benelux. De knallende campagnes laten nog even op zich wachten. We wachten geduldig af!