Twitter is niet het massadomein van jongeren. Dat kun je uit de cijfers halen van een onderzoek naar o.a. de leeftijd van gebruikers van Twitter. Om met vriendjes online te communiceren en van zich te laten horen hebben (hadden?) zij Hyves, Habbo en MSN.
Dat verandert natuurlijk steeds meer na verloop van tijd en de integratie en acceptatie van Twitter in de maatschappij. Ik, als volwassene, heb soms het gevoel: ik word oud. Ook al ben ik pas 26 jaar en kom ik net uit de luiers. Dat gevoel krijg je als je weer eens een keer op stap gaat en het blijkt dat de gemiddelde leeftijd op zo’n stapavond niet veranderd is, maar jijzelf natuurlijk wel ouder bent geworden. Oplossing: je gaat naar die kroeg waarvan je vroeger vond dat het een ouwelullen kroeg was. Er is een kleine generatiekloof ontstaan, zeggen we dan met een mooi begrip.
Een ander signaal van de generatiekloof is de het taalgebruik van jongeren op straat tegen elkaar, maar ook tegen 20-plussers en online. Persoonlijk heb ik het idee dat ik ze kan volgen, maar het is een soort van tiener-geheimtaal die vooral zij begrijpen. Met alle geheime coderingen (sms afkortingen) en emoticons die daar bij horen. En dan blijkt er toch een markt te zijn voor jongeren op Twitter! Als ze maar in hun eigen wereld kunnen acteren. @dutchteenagers is een Twitteraccount door jongeren (twee jonge dames Leonie en Willemijn), voor jongeren. Ze gebruiken ‘hun eigen taal’, hebben geen commercieel doel en inmenging van volwassenen is niet gewenst. Blijkbaar is het heel interessant voor jongeren wat ze te zeggen hebben, want ze hebben toch al +18.000 volgers…
Navraag bij Leonie en Willemijn levert ons de volgende interessante achtergrondinformatie op. De dames zijn bijna 3 jaar geleden begonnen met de Hyves pagina. De reden waarom ze zijn begonnen is eigenlijk heel simpel. Leonie had een Hyve gemaakt met een mooi compleet design (achtergrond, lettertype, etc.). Ze plaatste leuke, mooie en vette plaatjes die je alleen kon zien als je lid werd, mits je een meisje bent. Uit nieuwsgierigheid en de buzz rondom hun leuke plaatjes werden tienerdames lid. Jongeren konden de plaatjes voor allerlei dingen voor gebruiken. Later is het een openbare Hyve geworden en ‘mogen’ ook jongens de Hyve gebruiken/bekijken. Ondertussen zijn 3 meiden bezig met de Hyve, puur als hobby.
In navolging van de Hyve zijn Leonie en Willemijn sinds 11 oktober 2010 actief met de Twitteraccount @dutchteenagers. Dat betekent dus een groei van +18.000 followers in nog geen 5 maanden. De reden waarom ze met @dutchteenagers zijn gestart is wederom heel eenvoudig. Ze hadden een paar leuke zinnetjes en dat vonden ze leuk om wat vaker te plaatsen. Waarom volgen tieners @dutchteenagers nu eigenlijk? De tweets zijn herkenbaar voor veel tieners en dat vinden ze leuk om te lezen en te volgen… Leonie en Willemijn doen dit puur als hobby en hadden niet verwacht dat het zo groot zou worden.
Vele Twitteraars zouden er veel voor over hebben om +18.000 followers te hebben van hun Twitteractiviteiten. Zeker om de doelgroep jongeren via Twitter te bereiken. Laat staan het bereik via Hyves. De Hyve heeft namelijk ook aardig wat vrienden: bijna 64.000! Ook voor boys tegenwoordig. Zijn er meer jongeren/tiener communities op Twitter?
Verder lezen over Twitter
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024