Social Media10.12.2010

De 47 slechtste social media cases #fail


Bedrijven die voorlopen in social media pionieren volop. En stoten regelmatig hun neus. Niemand heeft de wijsheid in pacht. Het is niet de wetenschap, maar de praktijk die de dienst uitmaakt. Je leert het meest van de succes stories en beter nog: van de mislukkingen. Het mooie van social media is dat alles publiekelijk gedeeld wordt. Dit artikel verzamelt de ‘fails’, de voorbeelden van hoe het niet moet.

Er kan zoveel misgaan als je in de wereld van social media stapt. Een blog van social media influence geeft een mooi overzicht. Je kunt een nep-blog beginnen (zoals L’oreal en Sony), onvoorbereid starten met Twitter (Exxon) of je iPhone app blijkt toch iets te sexistisch te zijn (PepsiCo). Er kan een fake corporate twitter account gestart worden (BP), je kunt het publiek de macht geven met chaos als gevolg (GM, Skittles) of je kunt als een corporate bully afgeschilderd worden na het starten van een rechtszaak (Louis Vuitton).

Medewerkers die namens het bedrijf mogen reageren op Twitter kunnen homofoob zijn (Vodafone) en wat doe je als opeens de hele wereld ziet dat er ratten in je restaurant rondlopen (Taco Bell)? In deze prachtige slide share presentatie staan de 39 social media screw ups op chronologische volgorde. Inclusief de social media lessen die er uit te leren zijn. Ik pak eerst de highlights eruit.

de-47-slechtste-social-media-cases-fail.jpg
de-47-slechtste-social-media-cases-fail.jpg

First screw ups – Kryptonite en Dell Hell

De eerste case dateert van september 2004. Een blog meldt dan dat een Kryptonite fietsslot met een Bic pen open te maken is. Het bedrijf reageert niet, het nieuws werd opgepikt door de New York Times en het uit de handel halen van de sloten kostte 15 miljoen dollar. Deze case heb ik destijds gemist. Net als de nog altijd opzienbarende Dell Hell uit 2005. Voor iedereen die nog iets in te halen heeft: dit is een pdf met een leerzame Dell case study.

De Coca-Cola en Mentos rage

De eerste keer dat ik zelf de ophef meekreeg die social media kan veroorzaken was toen het een rage werd om Mentos in een fles cola te gooien. Mentos zag direct de marketingwaarde van deze grap. Ze schatten in dat het hen gratis publiciteit ter waarde van zo’n tien miljoen dollar opleverde en schreven de Mentos Geyser Contest uit, waarbij ze internetgebruikers uitnodigde hun eigen spuitende colaflessen-filmpjes in te sturen. Coca-Cola moest er niets van hebben. Mensen gingen aan de haal met het merk op een manier die niet bij de merkidentiteit zou passen. Een gemiste kans. Pas na de hype werd het motto van Coca-Cola ‘our customers control our brand’. Dit was juni 2006.

De slapende installateur

Juni was een goede maand voor social media. Want ook het filmpje van Comcast werd wereldwijd het lachertje van de week. Een installateur die thuis je verbinding komt aanleggen, er niet uitkomt, de helpdesk belt en zo lang on hold staat dat hij in slaap valt op de bank: priceless. Daar maak je een filmpje van, en dat zet je op YouTube. En dan krijg je 1,3 miljoen hits. Comcast werd daarna industry leader op het gebied van Twitter customer service, dat dan weer wel.

Starbucks

Ook Starbucks werd gedwongen door het publiek om in actie te komen. Tegenwoordig worden ze gezien als voorloper op het gebied van social media, met name vanwege het succesvolle concept mystarbucksidea. Wat overigens ook door sommigen als een mislukking wordt beschouwd.

Ranzige pizza filmpjes

De Domino’s Pizza case uit april 2009 wordt nog altijd vaak aangehaald op seminars. Een medewerker die mozzarella in zijn neus stopt en een filmpje hiervan op YouTube zet spreekt tot de verbeelding. Hier staat de reactie van de directie en een PR analyse.

The guitar guy

Voor een groot publiek doet ook de “United Breaks Guitars” case het goed. Dave Carroll is een singer-songwriter die op een gegeven moment een nummer uitbrengt over United Airlines. In de bagage ging zijn gitaar kapot en een jaar lang touwtrekken over de vergoeding bleek voldoende inspiratie op te leveren voor zijn eerste grote hit.

Gap is crap

Toen kledingmerk Gap vorige maand haar logo veranderde stak er een storm van kritiek op. Heel slim bedankten ze iedereen voor de interesse en riepen via hun Facebook pagina op om mee te denken in een crowd sourcing project. Uiteindelijk kiest Gap eieren voor zijn geld en schrappen ze het hele idee van een nieuw Gap logo. De free publicity is groot, maar het gebrek aan visie moet pijn doen.

Als bedrijf moet je er ook rekening mee houden dat actiegroepen het oorlogspad opgaan. GreenPeace heeft in social media een goed wapen gevonden om actie te voeren. De case tegen Nestlé is wereldberoemd geworden. Vanwege het ‘gross-out effect’ waar het filmpje op gericht is, maar ook omdat er grote ophef ontstond toen bleek dat Nestlé reacties verwijderde op hun Facebook pagina.

En BurgerKing… en Fonterra

BurgerKing had maar een paar dagen nodig voordat ze op hun Facebook pagina verkondigden dat ze geen zaken meer zouden doen met de Indonesische palmolie producent Sinar Mas. Razendsnel toegeven aan de druk pakte goed uit. Geen fail dus. Het Nieuw-Zeelandse Fonterra, één van de grootse melkfabrikanten ter wereld, werd om dezelfde reden aangevallen, zat niet op te letten en maakte dezelfde fouten als Nestlé.

En Dove

Allemaal niet relevant voor Nederland? Toch wel. Al in 2008 viel Greenpeace het merk Dove aan van Unilever. Het is interessant om te lezen hoe de twee partijen er samen uit zijn gekomen

En de kolencentrale aan de Waddenzee

En ook op dit moment valt Greenpeace aan in Nederland. Essent en Nuon werken aan de bouw van een kolencentrale aan de Waddenzee. Twee uitstekend gemaakte parodiefilmpjes op youtube en de actiesite stopofikzegop.nl ontlokken een stevige discussie, ook op Twitter. Daar moet je als bedrijf iets mee. Maar wat? Wat zou jij doen? De commentaren van de social media professionals gaan gelijk op met de ontwikkelingen in de communicatiecrisis en zijn zeer de moeite waard. Essent zwijgt in alle toonaarden, Nuon doet het voorbeeldig. Totdat ze een rechtszaak aanspannen…

De verkiezingen

Tijdens de Nederlandse verkiezingen van 2010 werd voor het eerst social media ingezet. Maakte een knullig hyve-debat en een chaotisch twitterdebat van RTL het tot een ‘fail’? Ik denk eerder een noodzakelijke eerste test, maar de meningen zijn verdeeld.

RIVM en de anti-vaccinatielobby

RIVM geeft zelf aan dat hun campagne voor baarmoederhalskanker-inenting is mislukt door ‘indianenverhalen over het vaccin op internet’. Een paar moeders riepen via Hyves meisjes op om zich vooral niet te laten prikken. Dit was de start van een heuse anti-vaccinatielobby op internet.

Miracle Moon

Naar aanleiding van de vele spellingsfouten op de site van Miracle Moon schreef Copytijgers een confronterende blog. Miracle Moon put zichzelf uit in online dreigementen. En bouwt zo via SEO aan zijn eigen slechte imago.

#carglasszuigt

Dat dreigen slecht werkt weet Carglass ook. Via de hashtag #carglasszuigt werden hun irritante reclames bekritiseerd. Daarop volgde het bericht van @NL-Carglass dat iedereen die de hashtag #carglasszuigt nog zou gebruiken juridische stappen kon verwachten. Twitteraars reageerden natuurlijk net als een brugklas. Maar het bleek een hoax. En zonder dat de echte Carglass reageert krijgt het bedrijf een sympathieke slachtofferrol toebedeeld. In dit geval is de fail dus voor de aanvallers, die er vanaf komen met een waarschuwing.

@telegraafboycot

Toen de Telegraaf dit jaar materiaal publiceerde van Ruben, de overlevende van een vliegtuigramp, kreeg het te maken met een frontale Twitter aanval. Het account @telegraafboycot werd binnen 24 uur door 6.000 mensen gevolgd, meer dan het account van de krant zelf. De krant antwoordt op de antibuzz met een eenzijdige verklaring. Dat is niet voldoende in social media

Youpgate

En dan hebben we natuurlijk nog Youp van ’t Hek versus de klantenservice van T-Mobile. Een doorbijtende Youp aan je broek is de marketingnachtmerrie van elk bedrijf. In de Adformatie van 4 november laat de directeur Brand & Communications weten dat T-Mobile ‘excelleert op service’. Daar laten ze het hopelijk niet bij. Op de site schuddenmaar.nl worden alle klachten verzameld. Youp: “Op 1 december komt De Help uit, een blad met allerlei klachten van mensen. Tot die tijd kom ik elke week Kassa een beetje opvrolijken met een anekdote uit de bak van klachten.

Cross-media case?

Dat de consument fel is als het over slechte klantenservice gaat weet UPC als geen ander. In 2002 verkeerde het bedrijf in een grote imagocrisis. Het is dat social media nog niet was ingeburgerd, anders waren ze zeker in dit overzicht terecht gekomen. Wat maakt iets tot een ‘social media case’? Youpgate begon met Twitter, maar werd al vrij snel een compleet mediacircus. Misschien is het eigenlijk een ‘cross-media case’? Alle reacties zijn welkom. Meer mooie cases ook!

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik