Social Media27.10.2010

Amerikaanse nieuwszender persifleert burgerjournalistiek


Het afgelopen weekend publiceerde FOX4, het lokale station van Fox in de regio Dallas, een filmpje op hun Facebook-pagina waarin het de toenemende mate van burgerjournalistiek op de hak neemt. Gedurende 3 minuten neemt de nieuwszender zoveel mogelijk sociale netwerken op de hak om nog maar eens het belang van “echte” journalistiek nog maar eens te onderstrepen. De gekozen setting en de manier waarop de boodschap worden gebracht werpt voor Amerikanen echter een andere vraag op: is dit nu een geestige sneer of een toonbeeld van wansmaak?

Als nuchtere Nederlander kan de knipoog in het filmpje wellicht wel worden gewaardeerd, maar voor Amerikanen ligt de situatie toch iets gevoeliger. De staat Texas heeft namelijk niet de beste naam als het gaat om het aantal schietpartijen met dodelijke afloop. Een snelle Google Search maakt duidelijk dat in Dallas zelf nog een aantal dodelijke schietpartijen hebben plaatsgevonden.

Lokale krant “The Dallas Observer” heeft ook nog zijn twijfels:”The video’s jam-packed with about as much awkward social media name-dropping as you might expect, from the MySpace to the GeoCities — move over, Tripod! — to comment on This Modern Media Landscape of ours, all the while boldly declaring that the time to joke about City Hall shootings is now.” 

De comments op diverse Amerikaanse blogs lopen uiteen maar zijn bovenal nog niet opgehouden. Er valt genoeg te discussieren. De vraag is of dat nou wel helemaal de bedoeling was van FOX4…