Social Media04.10.2010

Op Facebook is beeld commercieel beter dan video


op-facebook-is-beeld-commercieel-beter-d.jpg
op-facebook-is-beeld-commercieel-beter-d.jpg

Facebook berichten met beelden op een vrijdagmorgen leveren marketeers de grootste efficiëntie op. Dat is de conclusie van een rapport van Vitrue. De berichten op de vrijdagmorgen leveren volgens het rapport 22% meer engagement op bij de consument dan video-berichten en 54% meer dan tekstberichten. Video-berichten zijn weer 27% meer efficiënt dan tekst.

De onderzoekers merken op dat verwacht kon worden dat beelden en video voor een groter engagement zorgen dan tekstberichten, maar de voorkeur voor afbeeldingen boven video komt volgens Vitrue als een verrassing over.

Het fenomeen heeft volgens de onderzoekers wellicht te maken dat beelden gebruiksvriendelijker en minder tijdrovend zijn dan video om te bekijken. Verder wordt ook gewezen op het probleem om video van hoge kwaliteit te creëren en op de problemen die vele mobiele Facebook-gebruikers hebben om video te kunnen bekijken. Er wordt aan toegevoegd dat Facebook-berichten op vrijdag 64% efficiënter zijn dan op zondag, de minst geschikte periode om berichten te posten. Maar ook tegenover dinsdag en donderdag realiseert vrijdag een efficiëntie die 3%hoger ligt. Tegenover zaterdag is dat verschil 13%.

De onderzoekers voegen er aan toe dat berichten tijdens de ochtend 65% meer engagement genereren dan tijdens de namiddag. Dat bevestigt volgens Vitrue de theorie dat het publiek in de ochtend eerst zijn Facebook-account bekijkt voordat de dag drukker wordt. De onderzoekers voegen er wel aan toe dat de resultaten kunnen variëren van sector tot sector. Onder meer blijkt dat coupons voor fastfood-restaurants op woensdag een groot succes zijn. Dat zou volgens Vitrue te maken hebben met het feit dat werknemers en consumenten in het algemeen op woensdag de helft van de week willen vieren. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads