Social Media25.09.2010

Banken zijn online vooral saai


banken-zijn-online-vooral-saai.jpg
banken-zijn-online-vooral-saai.jpg

De Nederlandse Online bankenwereld kent nog geen echt mensenmerk. Dat blijkt uit onderzoek van Clipit onder 46 in Nederland actieve banken. Hoewel per bank gemiddeld ongeveer 1.100 berichten per maand verschijnen, slaagt de Nederlandse bankenwereld er niet in buzz te creëren met een consumentenactie. Tenminste, vooralsnog. Op nummer 1 in zowel de Online als Social Media Monitoring Buzz top 5 staat de Rabobank.

Vooralsnog is er nog geen mensenmerk opgestaan in de bankenwereld. Hoewel banken veel buzz genereren in online media, bijvoorbeeld door de bekendmaking van jaarcijfers of mededelingen rondom aandelen. In de afgelopen maanden ontstond buzz voornamelijk rondom de storing bij ING-pinautomaten. Rabobank werd (naast de gebruikelijke financiële berichten) voornamelijk genoemd in combinatie met wielrennen.

Met meer dan 40.000 nieuw geplaatste berichten in de meetperiode staat Rabobank op 1 in de Online Media Monitoring Buzz Top 5. Ook wat betreft social media is deze bank het grootst. Voornamelijk te verklaren door de sponsoring van de Raboploeg.

ING staat in beide top 5’s op de tweede plaats, met iets meer dan de helft van het aantal berichten dat de Rabobank bij elkaar sprokkelde. Deze werd veroorzaakt door de pinautomatenstoring en de enorme online buzz die hierop volgde. SNS Bank volgt in de online media met ruim 12.000 berichten – de bank piekte op 16 juli door berichten dat de bank in de VS gedaagd zou zijn vanwege het onterecht verdienen aan de Madoff-fraude. ABN AMRO volgt in de online berichtgeving door de bekendmaking van het miljard verlies en Aegon meldde slechts goed nieuws: het bedrijf rapporteerde een nettowinst die boven verwachting goed was. In de social media monitoring buzz top 5 bevinden zich dezelfde grote spelers.

De pinautomaten-storing waar ING Bank op 12 augustus online een enorme piek door beleefde, bracht de bank naar een hoge plaats in de top 5’s. In zowel de online als social media, bleef de bank ver voor haar concurrenten. Opvallend echter was, dat de Rabobank ING voorbij streefde op Facebook, Twitter en Hyves. Het gerucht ging dat door de storing, klanten van ING bij andere geldautomaten ‘gratis geld’ konden pinnen. Niet alleen zorgde dat voor enorme wachtrijen bij pinautomaten, maar ook online struikelde iedereen over elkaar om dit gerucht te delen. Rabobank werd in online communities het vaakst genoemd door mensen.

Trend per bank tussen 10-07-2010 en 10-09-2010 o.b.v. het aantal nieuw geplaatste berichten op Facebook, Twitter, Hyves.

Online berichten zijn vooral gebaseerd op financieel nieuws; pieken worden niet behaald door buzzacties. Het echte mensenmerk moet dus nog opstaan, in de bankenwereld.

Verder lezen over Rabobank

​Je kunt je iPhone nu als ‘pinterminal’ gebruiken

Ondernemers hoeven niet meer te investeren in kleine betalingskastjes: het is nu mogelijk om je iPhone te gebruiken als betaalterminal. Het kan niet bij elke bank, maar Rabobank kan het wel. Het maakt hiervoor gebruik va...

Mobile21.02.2024

​Je kunt je iPhone nu als ‘pinterminal’ gebruiken

​Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?

Wero. Het klinkt een beetje als weirdo. Maar het is straks een woord dat je waarschijnlijk heel vaak gaat zien. Of nou ja, een naam, die misschien net als paypallen en ‘tikken’ (verwijzend naar Tikkie) een werkwoord...

Online01.11.2023

​Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?

Het metaverse wordt door banken gebruikt voor duurzaamheidsdoelen

Het is de laatste tijd wat stil rond de metaverse, maar er lijken wel degelijk ontwikkelingen te zijn. Zo zijn onder andere banken enorm geïnteresseerd in het metaverse. Niet eens vanwege de cryptovaluta, maar om contac...

Metaverse28.09.2022

Het metaverse wordt door banken gebruikt voor duurzaamheidsdoelen

Waarom je moet oppassen bij geld pinnen in het buitenland

Je wil niet met te veel geld op zak in het vliegtuig of in de auto stappen, maar als je naar een ander land reist heb je vaak wel baat bij een stapeltje cash in je zak. Toch handig als je naar een marktje gaat, als je pi...

Online17.05.2022

Waarom je moet oppassen bij geld pinnen in het buitenland

​Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams

Bijna iedereen kent het wel, tweestapsverificatie of two factor authentication (2FA), bedoeld om onbevoegd inloggen op digitale accounts tegen te gaan. Tweestapsverificatie maakt gebruik van iets wat jij weet, zoals een...

Cybercrime13.04.2022

​Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams

Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomt
​Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen

1. Phishing als uiterst succesvolle misleidingstechniek 'Phishing' is de brede noemer van criminele technieken om gebruikers van digitale diensten hun inloggegevens afhandig te maken. Phishing kan in principe betrekking...

Cybercrime24.02.2022

​Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen

Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk is
​Ongevraagde betalingstransacties aan de voordeur of met onbekenden? Beter van niet!

Recentelijk heb ik aan alle Nederlandse en Belgische banken gemeld dat de doorgeschoten bedieningseenvoud van hun QR-code scanners binnen mobiele bankapps gemakkelijk tot misbruik kan leiden. Met het scannen van een QR-...

Mobile20.01.2022

​Ongevraagde betalingstransacties aan de voordeur of met onbekenden? Beter van niet!

​Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs

Banken zijn te ver doorgeschoten in de bedieningseenvoud van hun QR-code scanners binnen mobiele bankapps. Hiermee neemt de gebruikersveiligheid van de betroffen bankapps af en de kans op misbruik juist toe. Door overmat...

Mobile17.01.2022

​Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs

Actieve gebruikerskeuzes zijn veiliger dan passieve gebruikerskeuzes