Social Media12.08.2010

DC7: 7 vragen aan Bert Brussen over een ‘haatzaaiende’ Tweet


dc7-7-vragen-aan-bert-brussen-over-een-h.jpg
dc7-7-vragen-aan-bert-brussen-over-een-h.jpg

Journalist, blogger, columnist en social mediaal actieveling Bert Brussen kent een verdeelde aanhang. Je waardeert Brussen voor het lef dat hij toont met zijn ongezouten meningen in diverse mediakanalen. Twijfels over de oprechtheid van zijn meningen creëren een dito groep tegenstanders van de journalist. Brussen doet geen hypocriet mondkapje voor maar spuwt impulsief met meningen. Brussen (@bertbrussen) heeft als journalist een verleden gekend bij GeenStijl.nl en de Revu en is de Tweep die bekend staat op zijn blog DeJaap.nl een rauwe mening en visie te geven. Op woensdag 11 augustus 2010 werd Bert Brussen voor verhoor naar het politiebureau geroepen om uitleg te geven over een ‘haatzaaiende’ tweet die hij op zijn eigen blog heeft geplaatst.Brussen was vervolgens Hot Topic in de diverse nieuwsmedia van Nu.nl tot On Air op Nederland 3.

1 Kun je kort het voorval omschrijven waarom het OM zich bemoeid met een plaatsing van een Tweet op jouw blog?

Omdat het OM meent dat die tweet haatzaaiend is, ongeacht de context. Kennelijk vindt het OM dat degene die de haatzaai-uiting herhaalt ook haatzaait.

2 Waar ligt voor jouw de grens van vrijheid van meningsuiting en ‘haatzaaiend’?

De grens van vrijheid van meningsuiting ligt in een schimmig grijs gebied. Dat gebied is ver, ver, ver weg. Ik vind in principe dat je alles moet kunnen zeggen. Haatzaaien geloof ik niet zo snel in, of je moet van te voren al weten dat je mensen inderdaad ook kunt manipuleren. Als ik tegen een kleuterklas zeg dat ze “DE JUF IS EEN HOER!” moeten roepen omdat ze dan een lolly krijgen is dat natuurlijk wel haatzaaien. Eigenlijk vind ik dat de grens van vrije meningsuiting ligt bij oproepen tot geweld. Woorden kunnen geen kwaad, is mijn mening, geweld wel.

3 Jij staat bekend als fanatiek social media deelnemer die gevat en scherp als ook regelmatig zijn mening uit; relativeert jusitie die ‘rol’ die jij aanneemt in de social media?

Nee. Het lijkt er integendeel op dat die rol ze volledig ontgaat. Ook het begrip ironie is het OM volkomen vreemd. Maar sowieso: justitie en relativieren?

4 Hij zie jij zelf de massa aantijgingen die op een site als www.uitgekotst.nl massaal jegens bepaalde merken als T-Mobile, NS, Microsoft en Apple worden geuit?

Dat lijkt mij terecht. Als je kutproducten levert moet je of alsnog goede producten leveren, geld teruggeven of hara kiri plegen. Bij T-Mobile ligt het dus voor de hand dat mensen massaal gaan klagen. Die andere producenten ook maar die zouden nog een verhaal kunnen hebben, T-Mobile heeft alleen Oma Manders en een netwerktekort van 17 maanden. Ach, zolang die aantijgingen op een spcifieke site staan is er weinig aan de hand lijkt me. Het wordt pas vervelend als de concurrent zoiets gaat doen.

5 Waar ligt voor -volgens jou- keihard de grens van het toelaatbare in de social media in zijn algemeen?

Alles is altijd begrensd door wetboeken. Het probleem is alleen dat wetten worden geïnterpreteerd. Dat gaat blijkbaar niet altijd even goed.

6 Heeft dit voorval op jou invloed op de manier van uiten en communiceren via Twitter en blogs? Ga je ‘softer’ worden?

Neen.

7 Kunnen we -cynisch genoeg- nu stellen dat social media in Nederland serieus wordt genomen of kunnen we concluderen dat social media in zijn oprecht- en puurheid nu wordt aangetast?

Geen van beiden. Dat hele social media aspect is alweer weggevallen. Mens ziet een bedreiging, doet aangifte, de rest gaat automatisch.

Het TV-interview van NCRV’s On Air met Bert Brussen (11 augustus 2010) is terug te vinden op www.uitzendinggemist.nl

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.