Social Media13.07.2010

Facebook een wereldwijd medium?


facebook-een-wereldwijd-medium.jpg
facebook-een-wereldwijd-medium.jpg

Facebook mag misschien wel het eerste wereldwijde medium worden genoemd, aldus de Amerikaanse mediajournalist Erik Sass. Volgens hem is het opmerkelijk om te zien welke grote groei Facebook de voorbije jaren heeft gekend buiten de Verenigde Staten, in groot contrast met zijn voorganger en rivaal MySpace.

In juni kende Facebook in de VS nog amper een groei met 320.800 nieuwe gebruikers – tegenover 7,8 miljoen de maand ervoor – maar dat is volgens Sass in het kader van de internationale uitstraling van de sociale netwerksite slechts een gedeelte van het verhaal. De manier waarop Facebook zich over de wereld heeft verspreid, is volgens Sass uniek en ongeëvenaard bij de andere grote massamedia.

Zo’n 5 jaar geleden kwamen nagenoeg alle 11 miljoen leden van Facebookuit de VS, 2 jaar later vertegenwoordigde het buitenland al 33% van een totaal van 52 miljoen gebruikers,” merkt Erik Sass op in het magazine Mediapost: “Twee jaar geleden vormden Amerikanen echter nog maar 30 procent van een totale populatie van 130 miljoen gebruikers. Het aandeel van de Verenigde Staten in de activiteiten van Facebook kalfde steeds verder af. In januari van dit jaar was nog slechts 25 procent van de 450 miljoen gebruikers van Facebook gevestigd in de Verenigde Staten. Het wereldwijde bereik maakt van Facebook dan ook een uitstekende kandidaat om het eerste werkelijk globale massamedium uit de geschiedenis te worden.”

Uiteraard hebben de gedrukte media, radio en televisie wereldwijd hun voetafdruk geplaatst, maar hoeveel echt globale kranten, magazines of televisieprogramma’s kunnen er worden aangestipt,” merkt hij nog op. “De meest kranten met een internationaal publiek bereiken in al hun markten immers slechts een fractie van het publiek, zoals de zakelijke en diplomatieke elites. Ook televisie gaat over de grenzen heen, maar de programma’s zijn niet overal of tegelijkertijd populair. Grote televisie-programma’s, zoals de Olympische Spelen, hebben bovendien slechts een tijdelijk karakter. In ieder geval richten de nationale media van naties zich op andere gebeurtenissen. Een aantal televisieshows volgen weliswaar migranten, zoals de telenovelas in de Verenigde Staten, maar die krijgen geen grote belangstelling van de algemene bevolking.” Via

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!