6 Vragen over de Mashable Social Marketing Meetup in Antwerpen

Vorig artikel Volgend artikel
6 Vragen over de Mashable Social Marketing Meetup in Antwerpen

Morgen is het zover en is de eerste Mashable Social Marketing Meetup in Antwerpen. Deze editie in Belgie is wereldwijd een van de grootste events en daarmee nu al succesvol.

Initiatiefnemer is Jean-Paul De Clerck, een gedreven Limburgse Belg, Social Marketing expert en iemand die zijn sporen in Belgische media zeker heeft verdiend. De afgelopen 2 weken heeft hij zijn ziel en zaligheid gelegd om van dit event een succes te maken. Belgen en Nederlanders die zich nu nog willen inschrijven kunnen dat doen via de deze link : http://www.amiando.com/smday.html.

6 Vragen aan Jean-Paul De Clerck over zijn georganiseerde Sicial Maeketing Meetup.

Ahum besef je inmiddels waar je bent aan begonnen ?

Ik wist dat het keihard zou zijn maar had er m’n zinnen opgezet. Ik wist dat het gekkenwerk zou zijn want om een evenement te organiseren heb je toch minstens een maand nodig met een dedicated team. Ik ben bij enkele mensen gaan polsen wat ze dachten qua format en het bleek dat iedereen wel z’n buik vol had van events en social media marketing seminaries (er stonden er toen nog geprogrammeerd). Bovendien zei een eerste sponsor dat een feestje het beste was. Nou, dan ga je voor al heb ik er toch wel een inhoudelijk luik aan toegevoegd maar da’s een verrassing.

Waar ik geen rekening mee had gehouden is dat veel mensen blijkbaar denken dat Meetup een tool is om je te registreren. Het staat er nochtans duidelijk op in hele grote letters: “I’m interested” maar daarmee weet je natuurlijk niet wie er echt komt. Wat me ook heeft verrast is dat veel mensen, ondanks alle communicatie, dachten dat dit een door Mashable georganiseerd evenement was. En tot slot moest ik ook een 20-tal uur met mensen praten en mailen omdat het niet duidelijk was allemaal.

Nou, als je zoiets doet in korte tijd, blog opzetten, campagnes lanceren, Facebook page, netwerken, motiveren, organiseren, is dat niet evident he. Maar je kunt dan drie dingen doen: stoppen, Calimero spelen en zeggen hoe erg het toch wel is of doorzetten. Het eerste heb ik één keer overwogen, het tweede heb ik even kunnen bij echte vrienden doen maar het is vooral het derde geweest.

Met meer dan 250 deelnemers ben je een van de grootste Meet-ups in de wereld. Hoe verklaar je zelf dit enorme succes?

Als je bedoelt op het vlak van de Meetup pagina zelf. Wel, ik heb wat connecties maar het is vooral kwestie van mensen te motiveren en je enthousiasme over te brengen. Vele mensen denken dat social media influence een kwestie is van aantal volgers of fans maar de grote experts zijn er nu eindelijk ook achter dat invloed een kwestie is van passie en enthousiasme. En tot slot zie ik social media marketing als onderdeel van een breder geheel en dus heb ik wel wat campagnes opgezet, Betalend.

Mashable heeft zelf een enorm bereik, daar kun je niet tegen op als je niet iets investeert. Ondanks de sponsors en het entreegeld is het moeilijk zonder verlies te draaien, maar dat wist ik op voorhand, ik wou mensen iets bieden dat anders was en hen de trots gaf om er deel van uit te maken, bovendien wilde ik graag een goed doel steunen. Wat zeker en vast ook telde is de passie van enkele mensen die het goed vonden, echte brand advocates, ik zal ze na het event zeker vermelden en bedanken. Enne, ik geef heel graag toe dat m’n Nederlandse vrienden en DC een ongelooflijke inspanning hebben gedaan. En tot slot is er de enorme hulp geweest van m’n goede vriend Rien van den Bosch en van de student die jullie eerder al vermelden. Kudos.

Of het nu ook een succes wordt op het vlak van de visibiliteit van België, Europa en wat bedrijven aan deze kant van de Oceaan presteren in de VS (Mashable toont alles dus die kans laat je niet liggen) hangt af van het gezond verstand en de ondernemingszin van de mensen die het podium op een schoteltje – letterlijk en figuurlijk – aangeboden krijgen. Het gaat niet om Mashable, het gaat om ons, de mensen zonder de massale power van zulke blog, en wat we kunnen.

Voor de mensen die zich afvragen waarom verlies. Eerst en vooral denken mensen dat de sponsors gigantisch bedragen op tafel leggen. Ik ben de sponsors enorm dankbaar maar het is een feest en dus is het logisch dat daar minder in wordt geïnvesteerd dan in pakweg een beurs. Bovendien is het normaal dat de sponsors ook wat seats krijgen.

tweede vinden sommige mensen 20 euro erg duur voor een meetup maar ze beseffen niet dat dit BTW inclusief is en dat je een commissie betaalt aan een tool, die je echt wel nodig hebt, als Amiando. En ten derde vergeten mensen de kleine kosten: van een toiletdame tot het drukken van wat rolbanners en campagnes. Sponsors verdienen visibiliteit he. Ik ben de mensen die inschrijven enorm dankbaar want anders was het verlies nog groter. Men denkt ook dat zo een toplocatie superduur is. Net als een spreker etc. Dus allicht denkt men dat er veel te veel geïnvesteerd is. Maar ik kan zeggen dat zowel Stuurboord, de mensen van Hangar 26, de spreker etc. enorme inspanningen hebben gedaan omdat ze echt wel inzagen welk huzarenstuk dit was, dat dit in een heel breed kader paste en ik hen tijdens meetings alles kon uitleggen.  En het zijn natuurlijk ook ondernemers die the big picture zien en internationaal denken, net als ik.

Wat kunnen bezoekers aan deze meta Meet-up sowieso verwachten?

Wel van alles want naast wat er al is, zijn we nog bezig om zoveel mogelijk toe te voegen. alles staat op de Amiando-pagina en er komt waarschijnlijk nog meer.

Wat gaan mensen missen als ze er niet bij zijn. Is er nog hoop voor ?

Veel: de mogelijkheid om zich te tonen binnen een internationaal kader, een prachtige locatie, vertier, lounges, vakantiesfeer, ik kan blijven opsommen. Er is ook een verrassing die hopelijk de Belgische social media marketers zal bekoren. Er is zeker nog hoop want er kan nog volk bij. (we zitten nu aan een 250+ en kunnen tot 380 gaan) Misschien moeten we het volgend jaar samen in Nederland doen ;) Want dat staat nu al vast.

Wat kun je nog zeggen over de dag zelf ?

De hele organisatie staat op poten. Maar we blijven verder verfijnen, dingen toevoegen, verbeteren, meer waarde bieden, tot de minuut dat het evenement begint. Alles in real-time. Er zijn ook cameracrews voorzien, interviews, social media, DJ, hapjes, open bar tot 11 uur, lounge ruimtes, een prachtig terras, scherm, gewoon alles. Mensen die komen vergeten best hun camera en/of smartphone niet en we hebben ook nog eens het weer mee, de locatie profiteert daar enorm van.
 
Speelt Twitter nog een rol gedurende het event?

Ja, ik heb een principe akkoord met de mensen van TweetWallPro, een Belgisch bedrijfje. Het was ook de bedoeling om Belgische bedrijven in de kijker te zetten op een internationaal podium. Naast de hashtag #smday gebruiken we ook #smdaybe. De reden zal wel duidelijk zijn ;-)

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies