Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Recente rapporten van Digital Brand Expressions (DBE) (Social Media Without A Parachute) en R2integrated (R2I) (Social Media Survey) in de VS geven aan dat de helft van de bedrijven starten met Social Media zonder enig plan en/of strategie. Het is overigens moeilijk te bepalen of deze cijfers ook representatief zijn voor Europa.
De ontwikkeling van Social Media loopt nog behoorlijk achter op die in de VS. Ook in Europa zijn er heel wat bedrijven die wel aan de slag willen met Social Media maar het hoofdstuk strategie nog al eens overslaan. Het aanmaken van een Facebook en Twitter account kost uiteindelijk niets, berichtjes plaatsen lijkt ook al eenvoudig, dus waarom zou je veel moeten investeren?
Uit het onderzoek gehouden onder marketing professionals en beleidsmakers van bedrijven komt naar voren dat men wel de noodzaak inziet om Social Media in te zetten voor het bedrijf maar er niet de geldelijke resources voor heeft, of wil vrijmaken.
Deze laatste is heel herkenbaar want wie gaat het doen? Is er capaciteit (lees FTE’s) beschikbaar binnen een onderneming? Waar positioneren we het, binnen marketing/sales of juist bij PR medewerkers en wie is dan verantwoordelijk. Vragen die niet eenvoudig zijn op te lossen en naarmate ondernemingen groter worden het nog lastiger maken Social Media te embedden in de strategie van het betreffende bedrijf.
Voor de inzet van Social Media is het ook de vraag door wie je het beste je kunt laten ondersteunen. Het aantal “Social Media experts” lijkt groot maar weinigen hebben echt ervaring met het daadwerkelijk toepassen van Social Media binnen een (grote) organisatie. Ook de learning-curve van bedrijven blijft nog achter door gebrek aan dedicated medewerkers.
De studie van R2I wijst uit dat bedrijven welke wel over een strategie beschikken in 35% van de gevallen een toename van omzet of winst werd geboekt. Daarmee wordt ook aangetoond dat Social Media geen toverstokje is wat mits goed wordt ingezet ook direct zal leiden tot verbetering van de bedrijfsresultaten. Iedereen die meer wil weten over het rapport kan deze aanvragen via de websites van beide bedrijven.
Verder lezen over Facebook
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Verder lezen over Twitter
Social Media04.09.2024
Social medium X komt naar je televisie
Social Media27.08.2024
Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven
Social Media15.08.2024
X Grok bewijst waarom AI-afbeeldingen begrenzingen nodig hebben
Social Media13.08.2024
Musk en Trump-interview op X is een tegenvaller
Social Media11.08.2024
Deze Week Viral: breakdancers, synchroonzwemmers en meer
Social Media29.07.2024
Elon Musk plaatst op X deepfake die tegen eigen beleid is
Social Media24.07.2024
X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun
Social Media07.07.2024