Social Media18.05.2010

Social Media case: De Telegraaf Boycot


social-media-case-de-telegraaf-boycot.jpg
social-media-case-de-telegraaf-boycot.jpg

Afgelopen vrijdag werd de Telegraaf frontaal aangevallen via het sociale medium Twitter.

De krant had de vliegramp overlevende Ruben in het ziekenhuis aan de telefoon gehad, en vervolgens de inhoud van het gesprek gepubliceerd. Door velen werd dit – logischerwijs – als een walgelijke daad bestempeld. Zo walgelijk dat enkele twitteraars afgelopen vrijdag besluiten @telegraafboycot in het leven te roepen, met de oproep om @telegraaf niet meer te volgen en zo snel mogelijk je abonnement op te zeggen. De aktie slaat aan: binnen 24 uur telt @telegraafboycot meer dan 6.000 volgers en heeft daarmee meer volgers dan het Twitter account van de krant zelf.

Anderen registreren de URL www.telegraafboycot.nl en weer anderen komen zelfs met een heuse Telegraafboycot twibbon, die door honderden mensen op hun foto geplaatst wordt. Ook wordt er een boycotprofiel op Facebook en Hyves gestart. De reactie van De Telegraaf komt al vrij snel:  vrijdagochtend – 4,5 uur na de eerste tweet van @telegraafboycot – publiceert de krant een korte verklaring van de hoofdredactie waarin zij spijt betuigt voor het ontstane misverstand. Al snel wordt duidelijk dat het publiek hier geen genoegen mee neemt en gaat de boycot onverminderd voort.

Het mag duidelijk zijn dat de schade voor De Telegraaf – imago en honderden opzeggingen – groot zal zijn. De vraag is nu of De Telegraaf in haar reactie op de juiste manier met social media is omgegaan. had de krant het tij kunnen keren als zij op een andere manier had gereageerd? Hieronder een paar punten die in dit soort situaties belangrijk kunnen zijn:

1) reageer snel – door snel te reageren voorkom je de ontwikkeling van geruchten die vaak nog schadelijker zijn dan de werkelijkheid zelf.
 
2) geef openheid van zaken – laat de mensen niet raden naar de waarheid maar leg de feiten op tafel. wees ook duidelijk over je standpunt ten opzichte van de gebeurtenis, en wat je company values zijn. het moet voor iedereen duidelijk zijn waar je voor staat.

3) maak het persoonlijk – geef je organisatie een gezicht. onderteken niet met ‘de hoodredactie’ maar durf een naam te noemen. gebruik desnoods een videoboodschap in plaats van tekst.

4) participeer in de discussie – laat je zien op de plekken waar de discussie gevoerd wordt en reageer op email en telefoontjes. Is dat praktisch niet haalbaar laat dan in ieder geval weten waarom je niet reageert.

Mijns inziens heeft De Telegraaf heel wat kansen laten liggen.

Verder lezen over Telegraaf

Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen

Op 15 augustus 2013 kondigt de grote baas van het Telegraaf Concern (TGM) - Cees van Steijn - aan dat Hyves tot het einde van het jaar de tijd heeft om te bewijzen dat ze winst kunnen maken. Deze spierballen taal van een...

Media03.11.2013

Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen

Bliep is per 1 januari een zelfstandig bedrijf

De oprichting van *bliep is mogelijk gemaakt via het investeringsfonds van TMG, met als gevolg dat het dus eigendom werd van TMG. Maar na een succesvolle start willen ze verder groeien, de plannen sluiten echter niet aan...

Mobile02.01.2013

Bliep is per 1 januari een zelfstandig bedrijf

Uitgevers in Nederland en Belgie storten zich op Windows 8

De Telegraaf lanceert als een van de eerste uitgevers een gratis applicatie voor Windows 8. De app draait op tablets, laptops en pc's. De app is afgestemd op de volledig nieuwe gebruikersinterface van Windows 8 die voor...

Technology27.10.2012

Uitgevers in Nederland en Belgie storten zich op Windows 8

Telegraaf Media wint MarketingSherpa Email Award

Telegraaf Media Nederland heeft een zeer prestigieuze, internationale prijs gewonnen. De MarketingSherpa Email Award wordt 16 maart a.s. in Miami uitgereikt aan Edouard Leeuwenburg, Manager van Telegraaf E-mail Marketing...

E-mail26.02.2009

Telegraaf Media wint MarketingSherpa Email Award

Meer dan 250 inzendingen Project 2009

2009 en Telegraaf Media Nederland riepen in de maand januari ondernemers en bedrijven op om plannen voor productintroducties en – innovaties in te zenden. De beste inzender gaat geholpen worden bij het lanceren van het...

Online14.02.2009

Meer dan 250 inzendingen Project 2009

Papieren krant op je mobiel

De Telegraaf komt vandaag met een bijzondere gratis applicatie voor op je mobiel, "de papieren krant". Nu heb ik papieren kranten op internet al nooit begrepen, laat staan een papieren krant op je mobieltje. Tweede wat i...

Mobile05.02.2009

Papieren krant op je mobiel

Project 2009 officieel van start

Het jaar 2009 is door de Europese Commissie uitgeroepen tot het jaar van Creativiteit en Innovatie. Bureau 2009 en Telegraaf Media Nederland hebben een diepgeworteld geloof dat creativiteit en innovatie onontbeerlijk zij...

Online09.01.2009

Project 2009 officieel van start

STIR komt met nieuwe cijfers oktober

De STIR besloot eerder deze maand de cijfers over de maand oktober terug uit de markt te halen. Dit o.a. naar aanleiding van alle commotie over de Telegraaf die met een toename van ruim 17% naar plaats nummer 3 is opgekl...

Online13.12.2008

STIR komt met nieuwe cijfers oktober