De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De consumentenbond roept sociale netwerken zoals Hyves en Facebook op om nieuwe profielen standaard ‘dicht’ te zetten. Zo krijgen consumenten zelf de maximale controle over hun gegevens doordat ze ook zelf kunnen bepalen welke persoonlijke informatie ze wel of niet willen delen en met wie.
Ook moet het wijzigen van de privacy-instellingen een stuk duidelijker, transparanter en gebruiksvriendelijker worden. Uit een test van de Consumentenbond in de Digitaalgids van deze maand blijkt dat bij Facebook en Hyves nu standaard veel privacy-gevoelige gegevens zichtbaar zijn, zoals iemands naam, profielfoto en vriendenlijst.
Facebook toont ook familieleden, interesses en foto’s en houdt zich het recht voor van alles te doen met teksten, foto’s en filmpjes die bezoekers op hun site plaatsen. Het dicht zetten van een open profiel door de consument is vaak een ingewikkelde klus. “Privégegevens moeten geen eigen leven gaan leiden. De keus met wie de consument gegevens deelt bepaalt hij uiteindelijk zelf.” Sociale netwerksites hebben volgens de Consumentenbond de taak om te zorgen dat consumenten maximale controle behouden en eenvoudig instellingen kunnen wijzigen.
Probleempje is echter dat Mark Zuckerberg van Facebook niet in privacy gelooft en dit dus ook nooit gaat aanpassen.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Hyves
Social Media23.10.2023
Tijdmachine: Hyves was Neerlands trots op social mediagebied
Social Media06.02.2023
5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom
Social Media22.02.2022
Nostalgie: Kun je je oude CU2-profiel nog teruglezen?
En Partyflock en Hyves?Social Media01.05.2018
Hyves is terug en heet nu Hyven.nl
Social Media24.09.2016
9 redenen waarom we Hyves missen
Video29.11.2013
Ode aan de “dansende banaan” – emoticon van Hyves
Social Media29.11.2013
Alleen vandaag kan je nog jouw Hyves content downloaden
Media03.11.2013
Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen
Verder lezen over Privacy
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Mobile07.12.2023