De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Op 15 april, toen alle callcenters van luchtvaartmaatschappijen werden overvallen door paniekerige passagiers, en websites nog niet up to date waren met de laatste vertragingen, werd de term #ashtag voor het eerst gebruikt door Twitteraar JL Pagano om zijn persoonlijke zorgen en updates over de situatie duidelijk te maken. Het werd heel snel overgenomen door een aantal andere reizigers.
Maar, pas toen luchtvaartmaatschappijen begonnen met het gebruik van #ashcloud samen met officiele updates nam het nut pas echt toe. Ineens werden reizigers online geïnformeerd over de status van hun vlucht. KLM en Lufthansa waren de eerste grote luchtvaartmaatschappijen die de hashtag in gebruik namen. Dat werd vervolgens opgepikt door andere maatschappijen zoals Air Baltic en British Airways die het gingen gebruiken om ook klanten op de hoogte te houden. In slechts 7 dagen tijd werd #ashtag meer dan 55.000 keer genoemd.
Zoals te zien is in onderstaande SlideShare hebben luchtvaartmaatschappijen niet alleen de vlucht status bijgewerkt, maar ook klantenservice gegeven om de drukte op de call centers wat omlaag te brengen. Air Baltic bevestigde zelfs aan een aantal passagiers dat hun hotelkosten gedekt waren — dit alles in een openbaar gesprek.
Verder lezen over Twitter
Social Media04.09.2024
Social medium X komt naar je televisie
Social Media27.08.2024
Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven
Social Media15.08.2024
X Grok bewijst waarom AI-afbeeldingen begrenzingen nodig hebben
Social Media13.08.2024
Musk en Trump-interview op X is een tegenvaller
Social Media11.08.2024
Deze Week Viral: breakdancers, synchroonzwemmers en meer
Social Media29.07.2024
Elon Musk plaatst op X deepfake die tegen eigen beleid is
Social Media24.07.2024
X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun
Social Media07.07.2024