De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Op 15 april, toen alle callcenters van luchtvaartmaatschappijen werden overvallen door paniekerige passagiers, en websites nog niet up to date waren met de laatste vertragingen, werd de term #ashtag voor het eerst gebruikt door Twitteraar JL Pagano om zijn persoonlijke zorgen en updates over de situatie duidelijk te maken. Het werd heel snel overgenomen door een aantal andere reizigers.
Maar, pas toen luchtvaartmaatschappijen begonnen met het gebruik van #ashcloud samen met officiele updates nam het nut pas echt toe. Ineens werden reizigers online geïnformeerd over de status van hun vlucht. KLM en Lufthansa waren de eerste grote luchtvaartmaatschappijen die de hashtag in gebruik namen. Dat werd vervolgens opgepikt door andere maatschappijen zoals Air Baltic en British Airways die het gingen gebruiken om ook klanten op de hoogte te houden. In slechts 7 dagen tijd werd #ashtag meer dan 55.000 keer genoemd.
Zoals te zien is in onderstaande SlideShare hebben luchtvaartmaatschappijen niet alleen de vlucht status bijgewerkt, maar ook klantenservice gegeven om de drukte op de call centers wat omlaag te brengen. Air Baltic bevestigde zelfs aan een aantal passagiers dat hun hotelkosten gedekt waren — dit alles in een openbaar gesprek.
Verder lezen over Twitter
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024