Social Media18.02.2010

‘Social’ media als spiegel


social-media-als-spiegel.jpg
social-media-als-spiegel.jpg

Blogs stromen ervan over, een legertje goeroe’s heeft de wijsheid in pacht en veel organisaties willen er ‘iets’ mee doen. Subject: ‘social’ media, inmiddels al zo’n begrip dat ik deze term ook nu gebruik. Echter, het sociale interactieve aspect is inherent aan media. In tegenstelling tot de traditionele ‘anti-social’  media gaan de nieuwe media nu back to basic.

Het is logisch dat social media zo’n hot topic zijn. Een slimme marketeer benadert zijn klant immers via de media die zij gebruikt. Grote aantallen mensen zijn opeens beschikbaar voor een goed, persoonlijk gesprek. Echter, de innovatieve marketeer die social media wil toepassen worstelt met het de vraag “hoe?”. Manish Mehta van Dell stelt dat social media geen middelen zijn om je doelstellingen te behalen, maar ze te bepalen.

Mijn vertaling is dat social media organisaties en zeker ook individuen een spiegel voorhouden. Deze spiegel maakt dat je jezelf vragen gaat stellen zoals “wie ben ik?”, “wat wil ik bereiken?” en met name “ben ik interessant voor anderen?”. Vragen zoals deze moet je beantwoorden voordat je gaat communiceren. Zonder interesse volgt niemand iemand.

Het feit dat Hare Majesteit in haar recente kersttoespraak social media aanhaalde laat zien hoe diepgaand hun invloed is op het sociale, economische, culturele en publieke leven. And they are here to stay. Social media gaan wereldwijd zorgen voor toenemende openheid en transparantie. In de woorden van Facebook’s Mark Zuckerberg: “It is probably the greatest transformative force in our generation, absent a major war” en Twitter’s Biz Stone “It is something important that has the potential to change the world…“. So far so good, wat moeten marketeers hiermee?

Ik denk dat marketing niet langer het sausje over het product kan zijn. Het product moet van zichzelf interessant en bijzonder genoeg zijn om enthousiasme op te wekken en mensen moeten dit met anderen willen delen. Aan de andere kant zijn er steeds meer economisch haalbare nichemarkten. In de discussie die volgde op de post ‘Succes Avatar door social media?‘ werd de tweedeling zichtbaar tussen de believers, en de sceptici die hun budget liever traditioneel besteden. Wat denk jij?